Jaaaaaahhh, we hebben weer een storing!

Antera

Donateur
De foutmeldingen kunnen komen ook als het lampje nog niet kapot is. Als het lampje slijt word het draadje dunner en word de weerstand hoger waardoor deze buiten de tolleranties komt en de auto dit ziet als een defect met als gevolg een foutmelding. Ook kan eht zijn dat de contacten niet helemaal lekker zijn van een van de lampen waardoor het zelfde euvel plaatsvind
 

SuperBeeb

Forumguru
Net even gekeken. T is inderdaad het lampje van het groot licht linksvoor. Melding klopte dus!
Ontdekte dat ik geen vervanging in de auto heb :nono: Dus straks maar even naar de automaterialenhandel. Hebben t vast wel. Wel een gepiel om t weer vast te krijgen.:banghead:
 

CDK

Forumguru
@superbeep, als je bixenon hebt kan je grootlicht uitcoderen en voortaan xenonblinken ;) bij alle 2 mijn Superb's laten doen :jaja:
 

SuperBeeb

Forumguru
Geen idee of het homo, hetero of bixenon is. Komt wit licht uit :D
Maar los daarvan, had blijkbaar een communicatiestoornis met mijn charmante assistente, Fred, onze aannemer.
Kwam bij Rijsbergen, lampje laten zien, nieuw lampje gevraagd. Medewerker vraagt of dit het kapotte lampje was, zag er nog goed uit. Even testen en ja hoor, er was licht (en ik zag dat t goed was:dankje:).
Kreeg dus t advies de zekeringen te checken. Zo gezegd, zo gedaan. Boekje erbij, dashboard half gesloopt (dat zat bij de Passat toch iets handiger in elkaar), alle mogelijke zekeringen daar en onder de motorkap gecontroleerd: niets te zien. Heb ik weer :banghead:
Intussen komt zoonlief thuis. Na t terugzetten van t niet-kapotte lampje nog een keer alles gecheckt. En zie daar, de oplossing van t mysterie: ik had begrepen dat t bovenste lampje (stadslicht) t wel deed, en t onderste niet, maar Fred had t andersom gezegd:(.
Dus vervolgens geprobeerd t stadslichtlampje eruit te halen, maar dat lukt natuurlijk niet :angry:. Volgens de handleiding moet je de fitting wegnemen. Staat alleen niet bij dat je datonderstebovrn, gespiegeld en onzichtbaar moet doen. Staat ook niet of je moet draaien, duwen trekken of anders. :banghead: (en met de ipad heb ik nu ook al ruzie...)
Iemand nog tips voor t loshalen van t lampje?
 

SuperBeeb

Forumguru
Dat was t gekke, ik kon t makkelijk draaien, dus leek niet heel vast te zitten. Maar als het alleen met een strakke klem vastzit en verder niet hoeft te worden gedraaid, ga ik t proberen.
Overigens, hoe herken ik nou of ik bixenon heb?
 

CDK

Forumguru
@micky, dat is nu juist het gekke van alles dat dat niet zo is. Voor grootlicht staan de Superb's fabrieksaf zo ingesteld dat ze de gewone lampen voor grootlicht gebruiken, maar met VCDS kan je dus omprogrammeren :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
@mickyVoor grootlicht staan de Superb's fabrieksaf zo ingesteld dat ze de gewone lampen voor grootlicht gebruiken

Bij die van mij niet hoor. Bij mij is het zo dat wanneer de lampen branden bij grootlicht, het grootlicht door de Xenon's gedaan wordt. Als de lampen niet branden dan gaat het inderdaad via een aparte lamp. (bij seinen bijvoorbeeld)
 

CDK

Forumguru
@Bakkertje, Dan staat het bij jou kennelijk wél goed geprogrammeerd, bij mij was dat niet zo en bij m'n vorige S2 stomtoevallig ook niet, nu is knipperen én grootlicht met de Xenons, zoals het naar mijn mening hoort te zijn.
 

andrehj

Forumguru
Bij mij is het precies zoals bij @Bakkertje . Overdag (met dagrijverlichting aan) knipper ik met de halogeenlampen. Dit is dan sneller omdat de Xenon's niet hoeven op te starten en scheelt onnodige slijtage.
In het donker knipper ik met de Xenon's. Of de halogeen grootlichtlampen dan ook nog meeknipperen weet ik eigenlijk niet.

Edit: Op het internet nog wat info + een filmpje gevonden waaruit blijkt dat er idd een zgn shutter in de koplamp zit, die bij grootlicht wegklapt.
En hier staat het nog eens uitgelegd.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Er gaat een schuifje voor de lamp vandaan inderdaad, standaard staat het gedimd. Knipperen doe je in geval van dreigend gevaar (ga ik van uit) dat doe ik dan graag met de Xenons, jammer van die slijtage maar daarom heb ik CH en LH al over de mistlampen staan, dat compenseert dan meer dan voldoende lijkt me ;)
 

nietje72

Forumguru
Er gaat een schuifje voor de lamp vandaan inderdaad, standaard staat het gedimd. Knipperen doe je in geval van dreigend gevaar (ga ik van uit) dat doe ik dan graag met de Xenons, jammer van die slijtage maar daarom heb ik CH en LH al over de mistlampen staan, dat compenseert dan meer dan voldoende lijkt me ;)

Is die instelling voor knipperen met Xenons ook voor de Octavia in te stellen via VCDS? Ik heb geen bi-xenons maar voor grootlicht halogeenlampen. En zo vaak hoef ik het grootlicht niet te gebruiken. Hooguit om de zwijnen weg te jagen als ik van m'n ouders terug naar huis rij :deuk:
 

EdK

Forumguru
Tsja en de zwijnen gaan juist door het licht niet rennen maar juist stilstaan....
Dus kunt beter maar zorgen dat je remmen en abs goed werken
 

Cordoba

Forumguru
Kwam bij Rijsbergen, lampje laten zien, nieuw lampje gevraagd. Medewerker vraagt of dit het kapotte lampje was, zag er nog goed uit. Even testen en ja hoor, er was licht (en ik zag dat t goed was:dankje:).

Sterk: ik ben juist dinsdag even bij Rijsbergen langs gereden om lampjes voor mijn kentekenverlichting te halen (ik had er een poosje terug één vervangen, en had geen ander exemplaar meer).
 

ertromp

Forumguru
Is die instelling voor knipperen met Xenons ook voor de Octavia in te stellen via VCDS? Ik heb geen bi-xenons maar voor grootlicht halogeenlampen. En zo vaak hoef ik het grootlicht niet te gebruiken. Hooguit om de zwijnen weg te jagen als ik van m'n ouders terug naar huis rij :deuk:
Helaas! Gaat niet werken op de O2
 

Antera

Donateur
Inderdaad was dit foefje dankzij Corne mij ook duidelijk geworden en op de meeting zelfs gezien. Simpel en snel
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan