Jaren geleden, toen we nog meerdere malen per jaar, in de winter, naar de Alpen gingen, zaten er idd altijd 'echte' winterbanden onder onze auto's (en uiteraard sneeuwkettingen mee).
Maar sinds die winterbezoekjes aan de Alpen een zeldzaamheid zijn geworden ben ik maar wat blij met 4-seizoens rubber. Uiteraard wel met voldoende profiel, anders heeft het nog weinig zin.
Vooral de polderweggetjes waar in diverse periodes van het jaar flinke hoeveelheden modder en/of klei de weerstand tussen band en wegdek nadelig beïnvloeden, is het wel prettig om wat meer grip te hebben.
En die incidentele sneeuwbui in de Lage Landen en/of de bevroren neerslag op een Alpenpas in het zomerseizoen? Dan is dat 4-seizoensrubber een prima compromis. Waarbij uiteraard altijd geldt: aanpassen aan de omstandigheden en anticiperen!
En nee, ik heb totaal geen scheur/race/Nürburgring aspiraties. Dus ultra-grip zomerslicks heb ik geen behoefte aan.
Ik laat dat 'sportieve' (ahum) rijden wel aan anderen over; als ze maar wel een beetje uit de buurt blijven met die 'stoere' capriolen.