Jbl92's Skoda Octavia (2004)

Cordoba

Forumguru
Welkom @jbl92 Ik ben benieuwd wat nu de reden is geweest dat het de Octavia moest worden. Was dat de ruimte, het vermogen, de opties of nog iets anders? Om maar een zijstraat te noemen, waarom geen luxe complete, en krachtige uitvoering van de Fabia combi bijvoorbeeld?

jbl92

Actief lid
Hoi allemaal, bedankt voor jullie leuke reacties!

Hieronder nog een aantal specs van mijn Octavia:

Het is een Skoda Octavia 1.6i (102pk) uit 2004. Toen ik hem kocht had hij 194000 km op de teller. Het betreft een Comfort uitvoering met o.a.:

Climate Control
Cruise Control
Originele RS velgen
Originele RS spoiler
RS-uitlaatstuk
Webasto elektrisch schuifdak (door de vorige eigenaar er in laten plaatsen).

Ik heb deze auto gekocht omdat deze bij een betrouwbare dealer in de buurt stond, en ik hem (na goed onderhandelen) voor een nette prijs heb mee kunnen nemen tegen een meeneemprijs. Ze vroegen in eerste instantie 3950 euro voor de auto. Ik heb een meeneemprijs van 2750 bedongen.

De vader van een goede vriend van me heeft een eigen garage, daar heb ik de auto een grote beurt gegeven en weer helemaal mooi laten maken. Niet zozeer omdat dit direct nodig was, maar meer omdat ik de auto gewoon mooi in orde wilde hebben. Ik heb daarom een ook aantal onderdelen laten vernieuwen:

- Nieuwe remschijven voor.
- Nieuwe originele uitlaat.
- Nieuwe distributieriem.
- Nieuwe waterpomp.
- Nieuwe schokdempers rondom.

@Cordoba: Ik heb vooral voor deze skoda gekozen voor de sportieve look die deze occasion had door de RS velgen, spoiler en uitlaatstuk.

jbl92

Actief lid
Update: Inmiddels staat er 210.000 op de teller!

Reparaties in de afgelopen 17.000km:
- Remslot vervangen
- Remblokken & wiellager rechts vervangen
- Lambdasonde vervangen

Valt al met al best mee dus!

Ander nieuws: Q1 volgend jaar komt er mogelijk een opvolger voor mijn Octavia 1... Reden: Wil graag wat moderners en wat meer vermogen. Heeft niet echt haast, tot die tijd rijd ik mooi door in mijn Octavia 1U, tot er een waardige opvolger gevonden is :jaja:

Budget ong 10000 (incl. inruil huidige auto). Iemand tips??

turboturbo

Forumguru
Ik ben onlangs ook de 2 ton gepasseerd.

Van alle kwalen die de O1 teisteren, heb jij dus bijzonder weinig last gehad met jouw exemplaar! :thumbsup:

Meld je tegen de tijd dat je je Octavia inruilt even hier, zodat we kunnen kijken wat er nog voor moois van jouw O1 af te halen valt voordat die de export handel in gaat? Bijv. setje velgen, rijd jij op 17" originele RS velgen?

jbl92

Actief lid
Ik ben onlangs ook de 2 ton gepasseerd.

Van alle kwalen die de O1 teisteren, heb jij dus bijzonder weinig last gehad met jouw exemplaar! :thumbsup:

Meld je tegen de tijd dat je je Octavia inruilt even hier, zodat we kunnen kijken wat er nog voor moois van jouw O1 af te halen valt voordat die de export handel in gaat? Bijv. setje velgen, rijd jij op 17" originele RS velgen?

Ik rijd inderdaad op originele RS velgen. Ik ben waarschijnlijk ook van plan om deze los te gaan verkopen aan een liefhebber, aangezien het zonde is die met de auto weg te doen... Helaas is mn winterset ook nog redelijk nieuw (Apollo banden op stalen velg, vorig seizoen aangeschaft).. maar ik denk dat een setje originele 17 inch RS velgen nog wel redelijk wat opbrengen toch?

Misschien toch maar inruilen op winterbanden, maar voorlopig rijd ik nog even mooi in mijn Skoda. Ik heb er geen haast bij om hem weg te doen, dus ik wacht tot ik tegen een mooie vervanger aanloop.

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb destijds een setje 16" met goede banden (waarvan 2 zo goed als nieuw) gevonden waar ik 275,- voor heb betaald. Velgen waren brandschoon en in top conditie (op de plastic naafkapjes na, maar die zijn goedkoop zelf te vervangen)

Een set 17" kan je misschien nog iets meer voor vragen, maar alles hangt af van de staat van de velgen (stoeprand schade of blaasjes onder de lak) en natuurlijk de staat van de banden.

Laatst bewerkt:

jbl92

Actief lid
Ik zal in ieder geval het melden hier als ik wat op het oog heb, en ik t.z.t. mijn auto in zou ruilen :) Wordt sowieso niet eerder dan volgend jaar ;)

jbl92

Actief lid
Hoi Allen!

Sinds augustus ben ook ik eigenaar van een Skoda, als eerste eigen auto wel te verstaan!

Na een vrij lange zoektocht ben ik bij mijn Octavia uit 2004 aangekomen. Nooit gedacht dat het een Skoda zou worden. Waar ik ook kwam kreeg ik steeds weer het zelfde advies: "Neem toch een zuinige auto", "Je hebt toch niet veel ruimte nodig", "neem toch een auto die goedkoop is in de wegenbelasting/verzekering!" Na gekeken te hebben naar een hele reeks aanbevelingen die in dat straatje kreten past (Mitsubishi Colt, een Renault Clio, een Opel Corsa en veel meer) kon ik eigenlijk maar een conclusie trekken... ik ben een autoliefhebber en hoef niet perse een zuinig koekblik. Vandaar ook dat menig model dat mij aanbevolen werd door de verschillende verkopers al vrij snel door mij werd afgeschoten. Ik wist dat het nog wel lang kon duren tot ik eindelijk wat zou vinden...

Maar dan toch... Terwijl ik op de fiets met een aantal vrienden onderweg was voor een hapje eten bij de KFC, fietsen wij gekscherend langs een dealerterrein om eens te kijken wat daar allemaal stond. En daar stond 'ie: Mijn Octavia. Toen ik de auto zag was ik eigenlijk meteen al verkocht. Ik wist dat deze Skoda, hoe dan ook, mijn eerste auto moest gaan worden. 28 uur en 1 bezoek aan een werkplaats later was het dan zover. Ik was trotse eigenaar van mijn eerste auto en daarmee mijn eerste Skoda! Het was dan ook een logische stap om me.. hoewel het nu enige maanden later is.. op het skodaforum aan te melden :)

Update:

Afgelopen zaterdag is de Skoda ingeruild.. er komt een Volvo V40 voor terug. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik het Skodaforum zal gaan verlaten!

Sterker nog.. De skoda is verkocht op wintervelgen, wat betekent dat ik binnenkort dus mijn set originele 17" Skoda RS Spider velgen aan zal bieden :).

Bovenaan Onderaan