Je rijdt te weinig kilometers

Amelev

Nieuw lid
Geachte forumgebruikers,

Wij rijden in een Skoda 1.4 100 pk uit 2007. De auto is nu 2,5 jaar oud en heeft 28.000 km op de teller.

We hebben inmiddels een aantal mankementen met de auto gehad die we hieronder verder zullen beschrijven. Herkennen jullie deze mankementen?

Vorig jaar zomer net buiten de garantie werd ons door de dealer medegedeeld dat we roest op de remschijven hadden. Volgens hun kwam dit doordat wij te weinig "hard" op het rempedaal drukten en omdat wij te weinig km's maken. Het afdraaien van de schijven werd niet onder de garantie gebracht.

In oktober begon er ineens een storingslampje te branden. De dealer vertelde dat de brandstoftank was vervuild. Ze hebben een reinigingsmiddel aan de brandstof toegevoegd en dat zou moeten helpen. Verklaring voor de vervuiling volgens de dealer: We rijden te weinig km's en moeten het gaspedaal eens vaker tot de bodem intrappen.

In februari van dit jaar begaf de accu het ineens. Net 2,5 jaar oud. Volgens de dealer was dit ongebruikelijk.

Gisteren wederom een brandende storingslamp. Weer vervuiling van de tank. De storing is gereset en jullie raden het al ... verklaring: we rijden te weinig km's. Op de vraag wanneer het lampje weer gaat branden werd gezegd: dat kan over 2 weken wel weer gebeuren maar ook over een half jaar.

Kennelijk functioneren Fabia's alleen goed als ze veel km's rijden, flink op hun staart worden getrapt en remmen ze het beste als ze roodgloeiende remschijven hebben. Dus het principe van het nieuwe rijden geldt niet voor de Fabia's :407:

Met onze voorgaande (nieuwe) auto's (andere merken overigens) maakten we dezelfde kilometers op jaarbasis en hanteerden wij dezelfde rijstijl. De bovengenoemde mankementen hebben we bij die auto's nooit gehad.

Daarnaast balen wij behoorlijk van de slechte service, het niet onder de garantie willen brengen en het gevoel van niet serieus te worden genomen door de dealer.

Graag vernemen wij van jullie of jullie deze mankementen kennen en hoe dit door jullie dealers is verholpen.
 

corsaar

Senior Member
Nou leuk is dat ik reed ruim 20.000 km per jaar, nu ik het wat rustiger aan doe nog maar 9000 dat belooft wat straks met mijn nieuwe skoda,moet ik spijt krijgen, wat een onzin zeg is dit een echte skoda dealer. Waar is die dealer ? ( hiervoor reed ik 20 jaar 5 x opel) Laatste opel 1 jaar oud ingeruild voor een skoda Yeti
 

Amelev

Nieuw lid
Corsaar,

Sorry om te zeggen maar dit is een officiële dealer en volgens mij vorig jaar ook nog eens verkozen tot dealer van het jaar!
 

Ronnie

Forumguru
Ik rij dus ook een Fabia 1.4 16V, rij zo'n 15.000 km per jaar, woon/werk en een beetje prive.
Over het verhaal van de vervuilde brandstof kan ik kort zijn: Onzin. Benzine vervuilt niet, het veroudert na een aantal jaren , met als gevolg dat de motor onregelmatig gaat lopen. Zolang heb je het nooit in de tank!
(simpele oplossing zou dan zijn een (extra) brandstoffilter te plaatsen in de aanvoerleiding).
Waarschijnlijk is het gasklephuis iets vervuilt, vandaar de storingsmelding. (motorlampje in dash ?)
De verroeste remschijven zijn inderdaad het gevolg van te weinig rijden, het betreft hier waarschijnlijk de achterwielschijven neem ik aan?
Ik had dit ook bij diverse vorige VW's, ik moest ieder jaar voordat ik naar de APK ging de schijven ontroesten met een slijptol met schuurpapier, dit kun je voorkomen door onder het rijden een stukje met de handrem iets aangetrokken te rijden, zo'n 1 a 2 km, dan slijt de roest er vanaf.
De roest ontstaat doordat je waarschijnlijk niet vaak (harder) remt, zodoende alleen de voorwielremmen gebruikt worden.(de remkrachtverdeler regelt dit zo)
Wanneer je een beetje handig bent kun je zelf ook het gasklephuis reinigen d.m.v. een beetje remmenreiniger erin te spuiten en dan met een doek of perslucht droogmaken. Dan hoef je de eerste jaren niet weer terug naar de dealer!
 

Amelev

Nieuw lid
Het is inderdaad het motorlampje in de dash. Vreemd dat de dealer niet als oplossing een extra filter aandraagt.

Helaas waren het bij ons de voorste remschijven. Die van achter waren wel oké.
 

Gieliovd

Forumguru
Met een dergelijk kilometrage is een roestprobleem met de schijven vreemd tenzij je direct aan zee woont ofzo? Of in zee...

Vervuiling in de tank.... en dat oplossen door een beetje Forte erbij te knikkeren??

Erg jammer van die dealer.

Ik sluit me erg aan bij Ronnie!
 

EdK

Forumguru
wat betreft de schijven, bij een week stilstaan en vochtige dagen zijn mijn schijven van de RR ook roestig, maar na een paar keer flink remmen is dat probleem dan alweer verholpen.
Wat betreft je brandstof vervuiling, kan zijn dat de tank niet volledig vol is en dus in deel waar geen brandstof staat deze gaat roesten en hierdoor vuil in de brandstof geeft.
Maar kan ook heel goed zijn dat het de brandstof zelf is, heb alweer wat jaren geleden ook vervuilde brandstof problemen gehad, en oorzaak was uiteindelijk dat ik tankte bij een wittepomp tankstation ( goedkoop) maar bleek dat deze brandstof redelijk vervuild was. Oplossing hiervoor was zoals Ronnie al aangaf een brandstof filter en probleem was hierna verholpen en nooit meer voorgekomen.
Triest dat de dealer niet aankomt met zulk simpele oplossingen.
 

LenK

Forumguru
Wat een leuterkoek verkoopt die dealer. Als dat dealer van het jaar moet zijn geweest, dan is het zeker voor hoge omzet door het geld dat ie klanten onnodig uit de zak klopt.
28k in 2,5 jaar dat is meer dan 10k per jaar. Is niet veel maar om te weinig km als argument voor de problemen op te voeren is complete onzin.
 

Falcon

Donateur
Als ik het even mag samenvatten Amelev:

1. Zoek snel een andere dealer en vertel hem ook dit verhaal.. vraag hem naar een second opinion.. maak hiervoor echt even een afspraak, zodat men de tijd voor je kan nemen.

2. Rem een paar keer flink hard met de voor remmen om te zorgen dat het roest verwijderd wordt.

3. Extra brandstof filter aanbrengen. (wel even de second opinion afwachten)

En de naam van de dealer mag je hier gerust noemen! Is alleen maar goed.
 

hemi24

Forumguru
Er is een groot verschil tussen wat vliegroest en putvorming door roest anderzijds.
Het eerst kan na schoonmaken van de auto de ochtend erop al zichtbaar zijn.
Het tweede is vrij eenvoudig te ondervangen door regelmatig wat steviger te remmen.

Voor wat betreft het brandstofprobleem is het natuurlijk ook mogelijk dat het aan het merk en de leverancier zou kunnen liggen.

Dus liever niet tanken bij de twijfelachtige witte dorpspomp met weinig omzet...
 

Amelev

Nieuw lid
We tanken hoofdzakelijk bij de Tango want dat is de dichtsbijzijnde pomp bij ons in de stad. De overige keren tanken we bij de pompen langs de snelweg.
Maar dit deden we ook met onze vorige auto's en daarmee hadden we deze problemen niet.
 
Corsaar,

Sorry om te zeggen maar dit is een officiële dealer en volgens mij vorig jaar ook nog eens verkozen tot dealer van het jaar!

Zit ie in Deventer?

Voor de rest vind ik het, net zo als de andere forumleden het zeggen, een achterlijke argumentatie van die dealer.
Ik rij ongeveer hetzelfde aantal kilometers als jij, en totaal geen last van de punten die jij benoemd...
 

van_der_P

Senior Member
Ik had ook zo'n dealer, daar was geldverdienen het belangrijkste. Inmiddels is Roomster naar volle tevredenheid bij een servicedealer/vakgarage in onderhoud.
Mijn Roomster is van januarie 2007 en er staat inmiddels al 28500 km op de teller. Hij komt een keer per week (soms meer) van zijn plek om de boodschappen te halen.
Geen last van storingen, starten lopen. Slaapt altijd buiten. Het is een 1.4 86 pk.
Het enige minpuntje zou moeten zijn dat die langzaam hier en daar wat groen begint te worden.
Een goede raad, kijk eens uit naar een andere garage.
Slechter zul je er niet snel van worden.
Vaak is het zo dat de genen die het onderste uit de kan wil, en dat geldt ook voor dealers, de deksel op zijn neus krijgt. succes
 
Zit ie in Deventer?

Ik denk dat de dealer Skoda Snijders in Almelo is? Deze is namelijk in 2008 en 2009 al dealer van het jaar geworden..

Ik heb overigens goede ervaringen met deze dealer waar ik mijn jong gebruikte Fabia 2 heb gekocht in dec. 2009. Probleempjes werden zonder morren opgelost zonder extra kosten.
 

corsaar

Senior Member
Waarom houden we een discussie over een dealer niet gewoon open en noemen het bedrijf bij naam nu is het gissen. Een bedrijf wordt gerust niet afgebrand op een aantal incidenten. Vaak gaat het op een persoon die op dat moment geen goed oplossend vermogen heeft. Ook al heeft deze medewerker jarenlang ervaring. Een auto werkt tegenwoordig anders dan vroeger,toen ik als hobby de motor eruit takelde reviseerde en terugplaatse. Of mijn Harly met voor en na ontsteking dagenlang afstelde. Van de huidige elektronica in auto,s snap ik niets meer (ic,s op printplaten)
 

LenK

Forumguru
Mooie aanleiding voor zo'n bedrijf om een mogelijk rotte appel aan te pakken.
Soms is het personeel klantonvriendlijker dan de eigenaar, omdat ze denken buiten hun boekje te gaan door iets niet af te rekenen. Kost klanten, zeker als er in de buurt nog een dealer zit.
 

Abo

Lid
Ik heb ook een Fabia 1 (combi) gehad, maar van de genoemde problemen heb ik nooit last gehad. Uitgezonderd de accu, deze gaf al de geest na 1 ½ jaar en werd onder garantie vervangen. Het betrof een 1.4 75 pk uit 2005. Mijn jaarkilometrage bedraagt ongeveer 10.000 km per jaar. Als ik een tijdje niet met de auto had gereden was er bij ook roestaanslag op de schijven te zien. Dit verdween echter meteen na een aantal keren remmen.

Ook bij mijn huidige Fabia combi 2 heb ik geen problemen met dezelfde jaarkilometrage. De lichte roestaanslag op de remschijven is hier ook zichtbaar na een aantal dagen niet gereden te hebben. Maar, na een paar keer remmen is deze aanslag ook weer weg.
 

joergarms

Senior Member
Leuke discussie, onprettige dealer.
Vervuiling van de brandstof, in theorie mogelijk, in brandstof zitten verschillende aditieven, die na HEEEEEEL lang stilstaan gaan leiden tot een minder vloeibare vloeistof, maar bij zo'n 10.000 km per jaar, tank je vaak genoeg en gaat de benzine dusdanig door het hele systeem dat het onzin is.
Roestvorming in een tank kan niet, tegenwoordig zijn alle brandstoftanks van kunststof.
Een accu kan inderdaad kapot gaan, vreemd dat de dealer daar juist in meeging, een accu heeft namelijk geen gegarandeerde levensduur, ze gaan 2 jaar mee, 5 jaar, soms 8 jaar, maar nieuwe auto's staan soms bij aflevering bij de dealer al met een kapotte accu. Maar goed, dat is bij jou dus goed opgelost.
Roest op de schijven herken ik, inderdaad als je de wijk uitrijdt, ff paar keer stevig remmen. Met de handrem aangetrokken rijden gaat sowieso niet, dan sluit de ECU namelijk de brandstoftoevoer af en kom je maar een paar meter verder. Of je moet dat steeds herhalen, maar dan begint er gelijk een fijn piepertje te klinken.

Ik denk dat het hoogtijd is om een andere dealer te zoeken en zoals al eerder geschreven er voor te zorgen dat zij de tijd voor je nemen, jij alles uit kan leggen en dan kijken of die dealer wel met jou door één deur kan.
Want ik krijg het idee dat je huidige dealer het liefst alleen auto's verkoopt en de verdere na-service niet echt ziet zitten.

Succes ermee!!
 
Bovenaan Onderaan