Cordoba
Forumguru
Jeroen, je schrijft over een 5% correctie op de meting. Heb je enig idee waar die 5% vandaan komt? De lichtdoorlatendheid die je noemt is waarschijnlijk voor de combinatie van ruit en folie?
Even wat cijfers om een beetje een idee te krijgen hoe het werkt:
Overigens ziet het er netjes uit en op foto zien het er inderdaad niet heel donker uit, maar lichte of donkerkleurige achtergrond op foto's doet veel voor de indruk die je krijgt.
Even wat cijfers om een beetje een idee te krijgen hoe het werkt:
- gewoon vensterglas (zoals het schuurraam thuis) reflecteert per vlak al ruim 4% van het zichtbare licht
- dat is dus 4% reflectie voor helderglas aan de buitenkant van de ruit, en nog eens 4% aan het glasoppervlak aan de binnenkant, bij elkaar dus ruim 8% reflectie (inwendige reflectie in het glas is zo weinig dat je dat bij deze berekeningen mag vergeten) nog wat absorbtie van licht in het glas dus maar zo'n 90% transmissie l
- voor zogenaamd warmtewerend glas zoals dat ondertussen al zo'n 25 jaar gebruikelijk is in auto's liggen die cijfers wat anders en heb je typisch 70-80% licht-doorlatendheid
- in geval van een folie heb je dus reflectie aan de buitenkant van het glas, reflectie op de overgang van glas naar folie (hoeveel reflectie is afhankelijk van de optische dichtheid van de folie), dan nog reflectie aan de binnenzijde van de folie (dus aan de lucht), en daarbij komen nog de lichtabsorbtie van je ruit en van de folie. Kortom er is maar weinig nodig om onder de wettelijke norm voor lichtdoorlatendheid voor voorruiten en voorste portierruiten te komen.
Overigens ziet het er netjes uit en op foto zien het er inderdaad niet heel donker uit, maar lichte of donkerkleurige achtergrond op foto's doet veel voor de indruk die je krijgt.