"Weer een aantal maanden voorbij, op een paar dagen na een jaar in bezit, zo’n 14.800 plus wat losse kilometers en de nodige storingen verder.
Nog steeds ‘Freude Am Fahren’ ?"
Eg wel.
Maar goed, als eerste de storingen.
Het was van te voren duidelijk dat je bij deze auto’s de kans loopt op model specifieke aandachtspunten die vroeg of laat gegarandeerd naar voren komen.
Daarom was (en is) een volledige onderhoudshistorie voor mij een absolute voorwaarde bij de aanschaf geweest. Inzicht in wat er allemaal al gedaan is en wat er eventueel nog aan kan komen maakt het verschil tussen een interessante BMW of een Bak Met Werk die je beter kan laten staan.
De aandachtspunten voor dit 3 liter blok (Type N53 > gemonteerd in de 325i en 330i ) zijn de injectoren en de hogedrukpomp (brandstof).
Zoals in de vorige posts valt te lezen zijn alle zes injectoren in de afgelopen periode vervangen. Zaten er aan te komen maar gelukkig voor mij zijn ze allemaal onder garantie vervangen.
Blijft de hogedrukpomp over.
“En?”
Yep, die is inmiddels ook nieuw.
We waren onderweg in Duitsland en na een lang stuk ‘baustelle’ was het qua snelheid weer ‘Feuer Frei’. Te druk om er vandoor te stormen maar even een korte versnelling om wat meer ruimte te creëren resulteerde in, even inhouden, een kleine schok, het geluid van de gong en twee meldingen.
Eentje tussen de klokken en eentje op het display:
Had direct een vermoeden dat het de hogedrukpomp was. Balen….. Uit de vele gebruikerservaringen op de diverse fora en kaufberatungen in Duitse autotijdschriften was duidelijk dat het twee kanten op kon gaan.
De storing is weg nadat de auto stil heeft gestaan en kan sporadisch terugkomen (vervangen komt er een keer in de toekomst aan), of de storing blijft en de hogedrukpomp moet gewoon vervangen worden.
Rustig aan doorgereden naar de bestemming en de auto geparkeerd. Nog even aandachtig onder de motorkap gekeken maar geen gekke dingen/lekkage bij de pomp kunnen ontdekken.
Na een paar uur weer terug bij de auto. Starten…..weg melding.
Hmmm?

Gewoon rijden en goed opletten wat de omstandigheden zijn als de storing weer naar voren komt… (Als die weer naar voren komt ?)
En dat kwam ie natuurlijk. Was ook eigenlijk wel te verwachten. Rustig rollend in druk verkeer vraagt geen hoge toerentallen en vergt weinig van de hogedrukpomp. Eenmaal het drukke grootstedelijke verkeer uit en op stukken waar het wat rapper kan/mag moet de pomp harder werken en veroorzaakte dus weer de storing.
Oké dan. Bijna 15.000 km gereden dus onderhoud komt er aan. De variabele intervallen doe ik niet aan, nee, netjes om de 15.000 km gewoon onderhoud plegen. APK is ook aan de beurt.
Mooie gelegenheid om alles in één keer te doen. Dat wordt dus een afspraak maken bij de BMW specialist in de buurt.
Natuurlijk eerst wel wat onderzoek doen bij de Nederlandse en Duitse leveranciers van originele BMW onderdelen naar de prijs van een hogedrukpomp. Blijft me toch iedere keer weer verbazen wat de prijsverschillen kunnen zijn.
In Duitsland zo’n 10% goedkoper dan in Nederland. Dat kwam (inclusief verzending) neer op een besparing van ongeveer € 100,-.

Bij het maken van de afspraak gaf de monteur aan dat de hogedruksensor van de pomp ook nog wel eens dwars ligt. Die zou dus eerst vervangen kunnen worden en kost aanzienlijk minder dan een nieuwe pomp.
Mocht dat niet werken, dan kan de pomp alsnog vervangen worden. Nog even onderdeelprijzen vergeleken en hij was het met me eens dat ik de pomp beter zelf uit Duitsland kon halen. Qua korting is BMW Nederland niet zo vrijgevig dus als ik € 100,- kon besparen, doen!
Op de dag van de afspraak belde de monteur met:
“Ik heb goed nieuws
en ik heb slecht nieuws
”.
Het goede nieuws > APK met vlag en wimpel, verder qua technische staat heel netjes en niets op aan te merken.
Slechte nieuws > het vervangen van de hogedruksensor blijkt niet geholpen te hebben, nieuwe pomp is toch nodig. Die heb ik vervolgens besteld en meteen een afspraak gemaakt voor de montage.
Ik zou gebeld worden zodra de auto klaar was maar al wat er gebeurde, geen belletje. De monteur had wel aangegeven dat het waarschijnlijk richting sluitingstijd van de werkplaats zou worden dat de auto klaar was maar het ging richting 18:00 uur en nog geen nieuws.
Toen werd er aangebeld. Verrassing. Monteur voor de deur en de auto op de oprit. Pomp gemonteerd, ff warmgereden en getest of alles naar behoren werkt. En dat doet ‘t.
Tot zover de storingen/aandachtspunten. Beide verholpen dus…lekker verder rijden.
“Nog andere nieuwtjes ?”
Niets echt wereldschokkend maar een onderdeel vervangen wat de neiging heeft na verloop van tijd te breken/los te raken.
De knop van de lichtschakelaar. Echt stuk was ie niet maar het mat chromen sierstuk was plotseling foetsie. Nog gezocht maar helaas,
totaal verdwenen.
“Nieuwe knop dan?”
Ff gekeken bij BMW. Nee, niet los leverbaar. Alleen als volledige unit. Dus met behuizing, elektronica en dergelijke.
"Prijs?"
Paar honderd Euro. Ja, daaag. Dacht ’t ff niet.
“Gebruikt dan?”
Gunstiger dan nieuw maar ook naar verhouding veel te veel geld voor zo’n klein sierstukje.
Het grote www en de diverse fora geraadpleegd en uiteindelijk bij ome Ali terechtgekomen.
“Knopje van Ali? Oei, da’s geen origineel BMW.”
Nee klopt. Volgens OEM fetisjisten op de diverse fora is het heiligschennis, een doodzonde, noem maar op. Volgens anderen is het weer een prima oplossing. Ik heb alleen het knopje nodig, niet een complete peperdure schakelaar. Zou ik die laatste nodig hebben, oké, dan absoluut OEM, geen twijfel over. Maar alleen het knopje?
Dan maar ff geen OEM.
Knopje besteld en na ontvangst in minder dan 10 minuten er in gezet.
Ziet er weer netjes uit.
….van binnen dan. Van buiten zag ie er anders uit. Werd me tijdens het boodschappen doen even duidelijk ingewreven door een kleine man die door z’n moeder uit de auto werd geholpen.
Hij zag de BMW staan, wees er naar en zei:
“Oto vies , mamma!”
En bedankt. Kon ‘m geen ongelijk geven.
Kort hierna maar weer eens gewassen
“Nog winterbanden gemonteerd? ’t Was op bepaalde momenten toch ff glibberen hier in de buurt.”
Hou op…..had op een bepaald moment in een langdurige vlaag van totale verstandsverbijstering het idee opgevat om op het breedset (model > Styling 193M) wat onder de auto zit winterbanden te zetten.
De velgen zien er prima uit maar de kleur is niet origineel meer. Het zou Ferric Grey moeten zijn, een grijstint met een chroomglans. Maar het is een matte RAL kleur die het originele grijs benaderd.
Dacht bij aanschaf van de auto, oké, niet helemaal origineel maar acceptabel. Maar het is me eigenlijk steeds meer een doorn in het oog geworden. Vandaar het wilde idee er winterbanden op te zetten en voor de zomer een volledig origineel set op de kop te tikken.
Uitgebreid gezocht naar passende a-merk banden maar het aanbod was zeer beperkt en nogal duur.
Halsstarrig doorgezocht, het moest toch kunnen, en het idee ondertussen ook aan een paar andere petrol heads voorgelegd. Het nodige constructieve commentaar verder begon het verstand weer enigszins rationeel te functioneren.
De lokale BMW specialist gaf ook dat uit eigen ervaring dat een x-drive in de winter beter rondom op dezelfde bandenmaat kan staan dan op een breedset.
Lang verhaal kort > gezocht, veel “mishandelde” sets gevonden maar uiteindelijk een prachtig set bij de gebroeders Noordwoud in Hapert kunnen scoren. Een set Styling 187 met Continental WinterContact TS860S banden. Helemaal splinternieuw….
Zo….da’s toch weer aardig wat schrijfwerk geworden

… hoop dat het een beetje vermakelijk was.
Ga weer verder met heerlijke kilometers verzamelen
