JP's BMW 325i xDrive Touring - Edition Sport - M pakket

JeSko

Forumguru
400 per injector... ?? Damn, heb er een printscreen van genomen, als een mooie reminder voor mezelf om het maar bij Skoda te houden :ROFLMAO: bizar geld.
 

JPs_OC2

Forumguru
1718137710341.png
Lekker onderweg en opeens een geluidssignaal en bovenstaande melding in het dashboard. Wtf? Lekke band?! Nee hé….
Geparkeerd, uitgebreid het volledige loopvlak bekeken maar zo op het oog niets te zien. Bandenspanningsmeter erbij en idd, een paar tienden lager. Weer op spanning gebracht, TPMS ge-reset en verder gereden. Als er iets is komt de melding wel weer.
En die kwam niet.

Paar dagen later. Onderweg naar een kama-jaja-jippie-jippie-jeey!! filiaal. Bij vertrek niks aan de hand, na een kwartier rijden weer een melding. G.dver…,:mad: etc.
Weer geparkeerd, gecheckt en niks te zien. Opnieuw op spanning gebracht. Na de nodige bouwmaterialen te hebben ingeslagen weer de spanning gecheckt, niks aan de hand :arghh:. Naar huis gereden, geen melding.

Weer een paar dagen later. Kijk naar de auto en ja hoor, links achter staat wat vlakker. Spanning gecheckt en die was nu ruim een Bar minder. Op spanning gebracht en ff bij de BMW specialist (zit toevallig in het dorp) aangeklopt.
Auto op de brug, wiel er af, daar lijkt wel iets te zitten, band van de velg en bingo, een kleine spijker.

BMW - Oorzaak lekke band.jpg
Was gelukkig goed te herstellen. :jaja:

Na het bezoek aan de garage meteen maar ff van de gelegenheid gebruik gemaakt en de auto gewassen.
BMW - FR_M.jpg

BMW - RL_M.jpg
Het geheel grondig detailen blijft op het to do lijstje staan maar aangezien het huis voorlopig nog wel alle onverdeelde aandacht opeist zal dat nog ff moeten wachten.

Anyway, ziet er super uit en rijdt net zo. :cool:
 

leon-cupra

Forumguru
Heb toch wel ondertussen geleerd dat die systemen goed werken. Onlangs ook melding bij de Passat van partner een melding gehad. Op zich zag je niet niets aan de band. Loopvlak volledig gecontroleerd en jawel hoor, ook een nagel.
 

JPs_OC2

Forumguru
“Geen posts de afgelopen maanden, dus geen nieuws/gekke dingen/drama’s ?”

Ehm, nee, geen drama’s of echt gekke dingen. Wel het nodige nieuws maar verder, klinkt afgezaagd, gewoon lekker
veel Freude am fahren. :cool:

Technisch nieuws
- De laatste injector is inmiddels ook vervangen. De motor startte op een gegeven moment wel gewoon maar liep bij een koude motor niet mooi rond. Bij controle bleek dat – hoe kan het anders – dat de allerlaatste injector dwars lag.
Alle zes de injectoren zijn nu dus vervangen voor nieuwe exemplaren en het blok loopt weer onder alle omstandigheden heerlijk soepel.

Tijdens een rit met wat lading achterin merkte ik dat de auto op de achteras meer leek te deinen. Gecheckt of wat ik wat kon zien aan de veren en schokbrekers maar kon zo snel geen lekkage of schade ontdekken.
Tot bij een latere rit door België met weer wat gewicht achterin de auto bij korte oneffenheden in het wegdek duidelijk onrustiger op de achteras werd. Toch de schokbrekers? :arghh: En dan met name links achter?

Afspraak gemaakt met de dealer om de onronde loop bij het starten en de vering/ophanging van de achteras te controleren.
Injector vervangen en de schokbreker linksachter bleek inderdaad zijn ‘actieve carrière’ te hebben beëindigd.
De achteras veert nu weer zoals het hoort met twee nieuwe originele OEM schokbrekers (en aanbouwdelen).
Alles netjes onder garantie vervangen. :)

“Vraagje. Gewicht op achteras. Douw je die kar iedere keer vol of zo? Je hebt toch een aanhanger?”
Yep, maar geen trekhaak. Wilde eventuele grote perikelen in de garantieperiode afwachten voordat ik er een trekhaak onder ging/liet zetten.
Oké, misschien niet handig tijdens zo’n drukke periode maar ja….deze BMW kon ik gewoon niet laten staan.

Was ff behelpen maar met een kofferbak, dakdragers en een keertje extra rijden kom je ook een heel eind. ;)

BMW_01 - Kofferbak en Thule dakdragers_M.jpg

BMW_02 - Thule dakdragers_M.jpg

Maar goed. De trekhaak zit er nu inmiddels ook onder. Afneembaar en onzichtbaar :jaja:

BMW_03 - Trekhaak_M.jpg

Sinds de montage precies één rit gemaakt in onderstaande combinatie en de aanhanger toen….verkocht.

20241011_BMW_Anssems_M.jpg

“Huh? :sterretjes: Hoe verzin je ‘t! Hoezo dat dan? Toch niks mis met dan ding? ”

Nee, inderdaad helemaal niks mis mee. Merkte alleen wel de afgelopen maanden dat een open aanhanger in bijna alle gevallen handiger geweest zou zijn.
Voor het verplaatsen van grote dingen en de diverse verhuizingen in de afgelopen 4 jaar was het huidige exemplaar de absoluut perfecte oplossing maar voor de huidige situatie en (ook toekomstige) werkzaamheden minder.
Stond met één van de buren over deze ervaringen te praten en naarmate het gesprek vorderde werd hij steeds enthousiaster en begon steeds meer vragen te stellen over de aanhanger en wat ik had aangepast en toegevoegd.
Conclusie? Verkocht!
Andere aanhanger? Is besteld dus komt er aan.

“Nog ideeën, plannen, wensen?”
- Een paar verbeteringen op details. Onderdelen/onderdeeltjes die ik wil vervangen omdat ze er niet mooi meer uit zien.
- Verder nog een MMI inbouwen zodat Android auto beschikbaar is en er gebruikt gemaakt kan worden van altijd actuele navigatie.
Alles uiteraard met behoud van originele uitrusting. Eigenlijk dus alleen maar een toevoeging ;)
- Een knap set velgen met winterbanden. Heb al een set op het oog. :)
 

JPs_OC2

Forumguru
Thx heren! :)

En idd @Octa RS . 't Weliswaar nog niet zo lang geleden sinds update Deel 4.5 maar inmiddels wel de hoogste tijd voor update Deel 5.
Of is 't 4.6? ;)
 

JPs_OC2

Forumguru
"Weer een aantal maanden voorbij, op een paar dagen na een jaar in bezit, zo’n 14.800 plus wat losse kilometers en de nodige storingen verder.
Nog steeds ‘Freude Am Fahren’ ?"


Eg wel. :jaja:

Maar goed, als eerste de storingen.
Het was van te voren duidelijk dat je bij deze auto’s de kans loopt op model specifieke aandachtspunten die vroeg of laat gegarandeerd naar voren komen.
Daarom was (en is) een volledige onderhoudshistorie voor mij een absolute voorwaarde bij de aanschaf geweest. Inzicht in wat er allemaal al gedaan is en wat er eventueel nog aan kan komen maakt het verschil tussen een interessante BMW of een Bak Met Werk die je beter kan laten staan.

De aandachtspunten voor dit 3 liter blok (Type N53 > gemonteerd in de 325i en 330i ) zijn de injectoren en de hogedrukpomp (brandstof).

Zoals in de vorige posts valt te lezen zijn alle zes injectoren in de afgelopen periode vervangen. Zaten er aan te komen maar gelukkig voor mij zijn ze allemaal onder garantie vervangen.
Blijft de hogedrukpomp over.
“En?”
Yep, die is inmiddels ook nieuw.

We waren onderweg in Duitsland en na een lang stuk ‘baustelle’ was het qua snelheid weer ‘Feuer Frei’. Te druk om er vandoor te stormen maar even een korte versnelling om wat meer ruimte te creëren resulteerde in, even inhouden, een kleine schok, het geluid van de gong en twee meldingen.
Eentje tussen de klokken en eentje op het display:
2025_Motorstoring - Brandstofpomp.jpg

Had direct een vermoeden dat het de hogedrukpomp was. Balen….. Uit de vele gebruikerservaringen op de diverse fora en kaufberatungen in Duitse autotijdschriften was duidelijk dat het twee kanten op kon gaan.
De storing is weg nadat de auto stil heeft gestaan en kan sporadisch terugkomen (vervangen komt er een keer in de toekomst aan), of de storing blijft en de hogedrukpomp moet gewoon vervangen worden.
Rustig aan doorgereden naar de bestemming en de auto geparkeerd. Nog even aandachtig onder de motorkap gekeken maar geen gekke dingen/lekkage bij de pomp kunnen ontdekken.

Na een paar uur weer terug bij de auto. Starten…..weg melding. :arghh:

Hmmm? :unsure:
Gewoon rijden en goed opletten wat de omstandigheden zijn als de storing weer naar voren komt… (Als die weer naar voren komt ?)
En dat kwam ie natuurlijk. Was ook eigenlijk wel te verwachten. Rustig rollend in druk verkeer vraagt geen hoge toerentallen en vergt weinig van de hogedrukpomp. Eenmaal het drukke grootstedelijke verkeer uit en op stukken waar het wat rapper kan/mag moet de pomp harder werken en veroorzaakte dus weer de storing.

Oké dan. Bijna 15.000 km gereden dus onderhoud komt er aan. De variabele intervallen doe ik niet aan, nee, netjes om de 15.000 km gewoon onderhoud plegen. APK is ook aan de beurt.
Mooie gelegenheid om alles in één keer te doen. Dat wordt dus een afspraak maken bij de BMW specialist in de buurt.
Natuurlijk eerst wel wat onderzoek doen bij de Nederlandse en Duitse leveranciers van originele BMW onderdelen naar de prijs van een hogedrukpomp. Blijft me toch iedere keer weer verbazen wat de prijsverschillen kunnen zijn.
In Duitsland zo’n 10% goedkoper dan in Nederland. Dat kwam (inclusief verzending) neer op een besparing van ongeveer € 100,-. :sterretjes:
Bij het maken van de afspraak gaf de monteur aan dat de hogedruksensor van de pomp ook nog wel eens dwars ligt. Die zou dus eerst vervangen kunnen worden en kost aanzienlijk minder dan een nieuwe pomp.
Mocht dat niet werken, dan kan de pomp alsnog vervangen worden. Nog even onderdeelprijzen vergeleken en hij was het met me eens dat ik de pomp beter zelf uit Duitsland kon halen. Qua korting is BMW Nederland niet zo vrijgevig dus als ik € 100,- kon besparen, doen! :thumbsup:

Op de dag van de afspraak belde de monteur met: “Ik heb goed nieuws :cheer:en ik heb slecht nieuws :nono:”.
Het goede nieuws > APK met vlag en wimpel, verder qua technische staat heel netjes en niets op aan te merken.
Slechte nieuws > het vervangen van de hogedruksensor blijkt niet geholpen te hebben, nieuwe pomp is toch nodig. Die heb ik vervolgens besteld en meteen een afspraak gemaakt voor de montage.

Ik zou gebeld worden zodra de auto klaar was maar al wat er gebeurde, geen belletje. De monteur had wel aangegeven dat het waarschijnlijk richting sluitingstijd van de werkplaats zou worden dat de auto klaar was maar het ging richting 18:00 uur en nog geen nieuws.
Toen werd er aangebeld. Verrassing. Monteur voor de deur en de auto op de oprit. Pomp gemonteerd, ff warmgereden en getest of alles naar behoren werkt. En dat doet ‘t. :cool:

Tot zover de storingen/aandachtspunten. Beide verholpen dus…lekker verder rijden.

“Nog andere nieuwtjes ?”

Niets echt wereldschokkend maar een onderdeel vervangen wat de neiging heeft na verloop van tijd te breken/los te raken.
De knop van de lichtschakelaar. Echt stuk was ie niet maar het mat chromen sierstuk was plotseling foetsie. Nog gezocht maar helaas,
totaal verdwenen.
“Nieuwe knop dan?”
Ff gekeken bij BMW. Nee, niet los leverbaar. Alleen als volledige unit. Dus met behuizing, elektronica en dergelijke.
"Prijs?"
Paar honderd Euro. Ja, daaag. Dacht ’t ff niet.
“Gebruikt dan?”
Gunstiger dan nieuw maar ook naar verhouding veel te veel geld voor zo’n klein sierstukje.

Het grote www en de diverse fora geraadpleegd en uiteindelijk bij ome Ali terechtgekomen.
“Knopje van Ali? Oei, da’s geen origineel BMW.”
Nee klopt. Volgens OEM fetisjisten op de diverse fora is het heiligschennis, een doodzonde, noem maar op. Volgens anderen is het weer een prima oplossing. Ik heb alleen het knopje nodig, niet een complete peperdure schakelaar. Zou ik die laatste nodig hebben, oké, dan absoluut OEM, geen twijfel over. Maar alleen het knopje?
Dan maar ff geen OEM.

Knopje besteld en na ontvangst in minder dan 10 minuten er in gezet.
20250201_Lichtknop vervangen_M.jpg
Ziet er weer netjes uit.

….van binnen dan. Van buiten zag ie er anders uit. Werd me tijdens het boodschappen doen even duidelijk ingewreven door een kleine man die door z’n moeder uit de auto werd geholpen.
Hij zag de BMW staan, wees er naar en zei: “Oto vies , mamma!”
En bedankt. Kon ‘m geen ongelijk geven. :nono:
2025_BMW - vies - aldus kleuter_M.jpg
Kort hierna maar weer eens gewassen :jaja:

“Nog winterbanden gemonteerd? ’t Was op bepaalde momenten toch ff glibberen hier in de buurt.”

Hou op…..had op een bepaald moment in een langdurige vlaag van totale verstandsverbijstering het idee opgevat om op het breedset (model > Styling 193M) wat onder de auto zit winterbanden te zetten.
De velgen zien er prima uit maar de kleur is niet origineel meer. Het zou Ferric Grey moeten zijn, een grijstint met een chroomglans. Maar het is een matte RAL kleur die het originele grijs benaderd.
Dacht bij aanschaf van de auto, oké, niet helemaal origineel maar acceptabel. Maar het is me eigenlijk steeds meer een doorn in het oog geworden. Vandaar het wilde idee er winterbanden op te zetten en voor de zomer een volledig origineel set op de kop te tikken.

Uitgebreid gezocht naar passende a-merk banden maar het aanbod was zeer beperkt en nogal duur.
Halsstarrig doorgezocht, het moest toch kunnen, en het idee ondertussen ook aan een paar andere petrol heads voorgelegd. Het nodige constructieve commentaar verder begon het verstand weer enigszins rationeel te functioneren.
De lokale BMW specialist gaf ook dat uit eigen ervaring dat een x-drive in de winter beter rondom op dezelfde bandenmaat kan staan dan op een breedset.

Lang verhaal kort > gezocht, veel “mishandelde” sets gevonden maar uiteindelijk een prachtig set bij de gebroeders Noordwoud in Hapert kunnen scoren. Een set Styling 187 met Continental WinterContact TS860S banden. Helemaal splinternieuw….

20250125_WInterset_Styling 187_M.jpg

Zo….da’s toch weer aardig wat schrijfwerk geworden:pardon:… hoop dat het een beetje vermakelijk was. :giggle:

Ga weer verder met heerlijke kilometers verzamelen :cool:
 
Bovenaan Onderaan