dirkkroneman
Forumguru
Ja ik begon ook al meteen aan iets te denken.. Iets met insectenporno ofzo..
@Cordoba Misschien is dit een Kia Rio van al wat jaartjes oud. Heb het een keer meegemaakt met een Opel Zafira. Die brak af tijdens losdraaien. Ding zat heel erg vast.
Als een bout vast geroest zit, kan het natuurlijk zijn dat je een extreem hoog koppel nodig hebt om de boel los te krijgen. Een klein scheurtje in een bout kan natuurlijk al een hele forse reductie betekenen van wat een bout nog kan hebben, en als het op zo'n minimaal scheurtje ook nog is gaan roesten, blijft er echt weinig sterkte over.
Ik wist niet (meer) dat je werktuigbouwkundig bent, maar dat is dus precies wat ik bedoelde.
Overigens ben ik ook laseroperator/deskundige geweest, wat voor laser(s) heb je mee gewerkt? (ik heb bij Philips NatLab met NdYAG snijlasers gewerkt, zowel in enkele als frequentie verdubbelde als verviervoudigde frequentie, en incidenteel nog wel met wat andere lasers).
Het is zelfs zo dat na 5x vast en los de bouten vervangen zou moeten worden voor nieuwe,volgens de voorschriften van vw/Audi/Skoda/Seat. Nu is dit niemand die dit doet natuurlijk, ook de dealer niet.
Zwart op wit moet je zelf maar voor zorgen, daar heb ik de toegaan niet toe. Heb het van een maatje die 11 jaar bij de dealer werkt.
@Noord26 Het zal toch niet zo zijn dat ingevolge zo'n voorschrift de vervangende bouten gratis verstrekt zouden moeten worden.@@Blackokkie2: als het zo voorgeschreven is (volgens @@Schippersss ), kunnen ze daar niet onder uit. Het zijm dan hun eigen voorschriften.