@Tees Hier staat de formule:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Massa_(natuurkunde)
ook als F(gewicht). Alleen vanwege het feit dat het een plaatje is en geen tekst, copieert dat wat lastig...
@Canon-Eye We hebben het hier over auto's, toch? Zelfs bij het RDW wordt toch echt gesproken van "
Massa ledig voertuig" en niet van "
Gewicht ledig voertuig".
Ik bedoel maar...
Iets kan veel massa hebben, maar toch nauwelijks wat wegen. En iets wat veel weegt, hoeft nog niet per se veel massa te hebben...
Of, zoals het bekende grapje; wat is zwaarder? Een kilogram lucht of een kilogram lood?
En natuurlijk, ik ga niet langs de groenteman en vraag om een tiental Newton aardappels. Dan kijkt 'ie me niet begrijpend aan.
Maar bij termen als massa, snelheid, vertraging, moment, volume, stroom, voltage, vermogen, e.d. is het toch wel van belang om de juiste termen te gebruiken om verwarringen te voorkomen.
En om ff terug te komen op de aanhaalmomenten. Uiteraard zijn er voorschriften en meestal is het zo als rond de 120Nm gedefinieerd.
Maar of het dan uiteindelijk 110 of 130 is... Mwah... momentsleutels hebben ook zo hun afwijkingen en bij 10% meer of minder gaat het echt niet fout. Nog afgezien van de atmosferische omstandigheden en materiaaleigenschappen.