Juiste manier om Octavia IV op te krikken voor bandenwissel

Rob.nl

Lid
Mocht je dit echt graag willen, er is n vet voor. Ooit gebruikt voor n projekt waarbij ik rvs bouten/moeren gebruikte in n motorblok. Dan geen enkel probleem. Destijds geadviseerd door Patrick Saes bevestigingstechniek.

Rob.nl

Lid
En wat t opkrikken betrert, indien mogelijk doe ik t met n kleine garagekrik onder de draagarm betreffend wiel. Nogmaals, indien mogelijk......3 pufjes, wiel vrij.

EdK

Forumguru
Topic zou gaan over banden wissel en dan zie ik een boel soorten vet over en weer gaan ....................

Heren laten we één ding even niet doen met zijn allen en dat is de wielbouten invetten !!!!
Dan word de kans dat je opeens word ingehaald door je achterwiel ( of voorwiel ) wel erg groot !!
Deze bouten moeten er DROOG in

En wat betreft kopervet , dit werkt perfect als een RVS bout in Aluminium geplaatst word.
Die toevoeging van het derde metaal zorgt er nou juist voor dat het niet in elkaar vast rot....
En vaseline word ook wel eens toegepast maar is echt een goedkope oplossing....... :koffie:
Maar goed een search hier op forum zal genoeg discussies hierover vinden

Tees

Donateur
Kijk je onderweg even of je @Maggy's wiel voorbij ziet rollen @EdK?

Verder eens met Ed, geen vet op wielbouten. Als je dat wel doet, dan mag je t moment wel wat opkrikken (om toch nog on-topic te blijven :tongue:) want de aandraaimomenten zijn gebaseerd op voorgeschreven gebruik (en dat is dus droog in het geval van wielbouten) en vet verandert het aandraaimoment door verminderde frictie.
Kopervet op (alu) ventieldopjes heb ik weinig moeite mee ;)

Arjan1985

Forumguru
Eens met @hemi24 want aluminium gaat als een anode werken tov koper.

Gelukkig noemde niemand dat er vet op de wielbouten gesmeerd moest worden. Wie zou dat nu nog doen anno 2025?

Op de aluminium ventiel doppen zou ik niets smeren. Aangezien je elke 2 a 3 weken minimaal je banden moet pompen van de overheid vanwege haar hoge brandstofprijzen (zachte banden meer verbruik) zal vast rotten van die dopjes geen kans krijgen.

Arjan1985

Forumguru
Nu vraag ik mij meteen af waarom er geen locktite op wielbouten gezet wordt? Dan heb je nooit de kans dat ze er af rammelen.
In de boten branche smeren we overal locktite op om lostrillen te voorkomen of splitpennen of extra borging mogelijkheden.

GeeVeeDeeVee

Forumguru
In de aluminium- en staalproductie wordt er ook vaak loctite gebruikt! ASML wilt niet dat de chipmachines uit elkaar vallen, bedoeld voor eenmalige montage. Hufter-proof ;)

Bovenaan Onderaan