Kachel ventilator werkt niet

Joske

Forumguru
en wat wil je juist? een stroomloopschema waar zekering 6 op staat?

zekering 6 is voor: Instrumentenpaneel, diagnose-interface voor databus, automatische versnelling en is er eentje van 5A
 

Joske

Forumguru
dus zo vreemd zijn de foutcodes niet.. de zekering zit mee op de CAN-databus, vandaar die hoop storingen vermoed ik. :)
 

Arreslee

Senior Member
Nou zekering nr 6. die klapt eruit.
Dus wil ik weten wie de verbruikers zijn en waar ik deze kan vinden.

Maar als de diagnose interface voor de databus er ook achter zit dan kan dat verklaren waarom bepaalde delen van de bus niet uitgelezen kunnen worden.

Maar nu de ham vraag waar bevinden deze delen zich en hoe heten ze.

De automatische versnelling heb ik niet, dus die kunnen we vergeten.

blijft over als verbruikers Can bus interface en instrumentenpaneel.
Gaat mijn gok uit naar de Can bus interface, maar waar zit deze en een evt. type nummer.
 

Joske

Forumguru
Ik heb eens verder gezocht en heb een paar stroomloopschema's in pdf gestoken. Eentje van de canbus (gedeelte aandrijving) en een algemeen schema met basisuitrusting van de O2. Bekijk ze even en laat me weten of je daar in vindt wat je zocht.
 

Bijlagen

  • canbusnetwerk - aandrijving vanaf mei 2004 O2.pdf
    379 KB · Weergaven: 12

Arreslee

Senior Member
Ik heb van Joske een tekeningen overzicht gekregen en daar ben ik nu mee aan het puzzelen geslagen.
zodra ik wat te melden heb, dan zal ik het niet nalaten om dat hier te doen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 

Joske

Forumguru
Zoals @Arreslee me al vroeg, (ik heb wat schema's bezorgd en bekeken) en zekering 6 gevonden op een schema. Maar weet iemand (@Monteurtje ) mss? Hoe je in Elsa nu naar (ik vermoed) "draad 338" op zoek gaat in de schema's? Zie printscreen:

Naamloos.jpg
 

Monteurtje

Forumguru
Onderaan de afbeelding zie je de getallen 29 tot en met 42. Dat loopt op de volgende pagina door, 43 t/m ..
Dus schema helemaal naar beneden scrollen tot je bij 338 bent. Daar kom je de sw/li kabel weer tegen en gaat die verder.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb zelf weinig tijd gehad vandaag om te kijken. Heb alleen opgezocht welke zekeringen er van de Climatronic zijn. Zekering 4, 16 en 40 aan zijkant van dashboard.
 

Joske

Forumguru
Gevonden!

....


Maar nog niet helemaal duidelijk :bloos:

Zal printscreen posten van desbetreffende pagina
 

Arreslee

Senior Member
Vanavond de auto weer draaiend gekregen.
De kachel ventilator draait nog niet, maar de motor wel en de zekering op pos 6 blijft zitten.

Ik meld straks wel wat ik gedaan heb.

Waarom begrijp ik nog niet.
 

Arreslee

Senior Member
Zo even een aanvulling op mijn vorige post.
Wat heb ik vanavond gedaan.
Ik heb eerst de accu losgekoppeld.
Daarna heb ik 2 nieuwe zekeringen geplaatst, zowel op positie 4 als 6.
Vervolgens de accu weer aangesloten en contact aan en jawel, er was weer licht in de instrumentenpaneel.
Auto gestart en direct lopen.
Alleen zijn er nog twee storingen die ik op dit moment niet weg krijg. De airbag en stuurwiel. Maar dat is van latere zorg.
De kachel ventilator werkt niet, ik zowel de oude als de gene bij het demontage bedrijf gekochte exemplaar geprobeerd. De zekering op positie 4 bleef wel intact.
Vanavond even kijken op internet naar de communicatie tussen de climatronic en de ventilator. Dit verloopt via een LIN bus heb ik begrepen.

Ik ben eigenlijk weer terug bij af, maar de auto loopt weer.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik weet zo even niet wat het kan zijn met de aanjager
Maar dat lampje van het stuur gaat uit als je het stuur maximaal naar links en rechts draait. Of na een paar meter rijden.
Airbag storing zal gewist moeten worden.
 

Arreslee

Senior Member
Het kan natuurlijk zijn dat de regelaar die ik heb gekocht ook defect is. Maar ik probeer morgen te meten of er uberhaupt signaal vanuit de climatron naar de kachel weerstand gaat.
 

Arreslee

Senior Member
Vanavond ben ik weer van voor af aan begonnen met zekeringen controleren en wat bleek de zekering op positie 4 was toch gesprongen. Waarschijnlijk heb ik gisteren bij het testen eerst de kapotte weerstand gemonteerd en daarna de nieuwe. Nu heb ik direct de nieuwe gemonteerd en jawel de ventilator doet het weer.
Succes eindelijk.☺
Morgen het dashboard weer dicht schroeven en hopelijk einde probleem. Ik wil iedereen hartelijk danken voor hun inzet. Het is toch fijn om op anderen terug te kunnen vallen.
 

Arreslee

Senior Member
Update.
Afgelopen vrijdag is de kachelventilator er weer meegestopt.
Zekering was weer gesprongen. Nu kan electronica altijd kapot gaan, maar vreemd vond ik het wel.
Nu ik wat meer weet over hoe het electrisch is verbonden heb ik eerst de kachelweerstand los gemaakt.
Zekering vervangen , na eerst de accu te hebben losgehaald (dit werkte de laatste keer).
Echter sprong de zekering weer. ( na aansluiten accu en contact aan).

Dus niet de kachelweerstand, dan blijft de G65 sensor over, volgens het bedradingschema zijn alleen de climaontrol en de G65 sensor aangesloten op zekering 4. Handig die electrische schema's.

Na veel gepruts eindelijk de G65 sensor electrisch kunnen loskoppelen. Wat zit dat ding op een lastige plek.
En ja wel korsluiting over. Dus de sensor moet vervangen worden.
Nu zit deze sensor in het airco circuit, dus dat is geen klusje voor een mij om zelf te doen.

Ik denk dat ik morgen maar even contact met JB ga opnemen met de vraag of ze deze week tijd hebben om deze sensor te vervangen.

Tot zover
 

Monteurtje

Forumguru
Die sensor kun je er gewoon afdraaien. Is soort ventiel. Dus als de sensor eraf is, dan blijft het aircosysteem gesloten.
Als je het wel zelf gaat doen. Draai de nieuwe sensor niet te strak. Leiding is van aluminium en breekt zo af. En als het systeem goed gevuld is dan staat er ongeveer 5 bar op.
 

Arreslee

Senior Member
@Monteurtje , Dat is goed nieuws om te vernemen.
Weet je misschien iets over een max. aandraaikoppel. Of is handvast + halve slag ook al voldoende ?

Voordeel van 5 bar is wel dat je het verneemt zodra je te ver bent gegaan.
Maar dan ontstaan andere problemen.

Bedankt voor het meedenken.
 

Monteurtje

Forumguru
Aantrekmoment weet ik niet. Qua ruimte kom je er ook niet echt bij met een momentsleutel en je ben een speciale nodig met verwisselbare kop.
Ik doe het op gevoel. Je merkt wel als die vast zit.
 
Bovenaan Onderaan