Hier ook een steenmarter langs geweest. Alleen het zwarte schuim is aangevreten gelukkig. Plus een stuk stokbrood en overal vieze modderpootjes. De kabels zijn blijkbaar niet lekker.
Ik heb de Werktal Marterverschrikker (Amazon 21EUR) geïnstalleerd in de Enyaq. Het is even zoeken hoe je zo'n kastje vastzet zonder schroeven, maar het is gelukt met de meegeleverde tie-rips. Voordeel van deze unit is de aan/uit schakelaar voor de garage en camping. Plus het ding varieerd in interval en toonhoogte, dat zou moeten helpen tegen de gewenning aan het geluid. De - kabel schroef je aan een massapunt onder de zekeringkast, de ander op de accu op de (bij mij vrije) connector op de + verdeler. Hierna het kastje vastgezet op de dikke kabel naar de koplampunit.
Daarnaast heb ik hier en daar de Luxan marterspray (Welkoop) gespoten, maar dat kan ik iedereen alleen maar afraden. Nu zit eroveral een vettige plaklaag op en al het zand, blaadjes en junk blijft plakken en wordt een grote puinzooi. Je krijgt het bijna niet van je vingers als je er aan komt.