Kennis van motorblokken gezocht

Tallguy

Forumguru
Degenen die gisteren bij VAG in Nuenen waren en mij hebben gesproken weten dat mijn Ford C-Max last heeft van het wegvallen van vermogen tijdens accelereren. Dit gebeurt alleen als het blok goed warm is en alleen tussen de 2200-2900 toeren.

Normaal ziet mijn vermogensrun er redelijk normaal uit
Capture2.JPG


Maar..als het blok dus warm is ziet de run er zo uit (niet schrikken :) )
Capture.JPG

De garage heeft de auto al een keer nagekeken en er is ook een monteur meegereden die 'live' de waardes uitlas.
Wat het echter nu veroorzaakt weten ze nog steeds niet.
Het advies was de MAF (luchtmassameter) en de MAP (luchtdrukmeter) te vervangen om te testen. Alleen hadden ze die niet liggen :(

Zojuist een test gedaan door het blok warm te rijden zodat het euvel zich voordeed. Daarna de MAF losgekoppeld (dan zou de ECU uit moeten gaan van default waarden) en weer gaan rijden. Het euvel blijft echter. Volgens mij kan ik dan veilig aannemen dat het niet door een MAF wordt veroorzaakt.

Toen de MAP losgekoppeld, meteen een motorstoring melding (uiteraard) en geen vermogen meer. Dat schiet dus ook niet op.

  • EGR is losgekoppeld en uitgezet ivm het tunen, het probleem was daarvoor echter ook al lang aanwezig.
  • Ik zie verder geen problemen met verstuivers (dat was er wel 6maanden geleden, en toen zijn die allemaal nagekeken en waar nodig gefixed door de garage)
  • Er is (dacht ik) geen vacuümlek ontdekt door de garage maar ben daar zus niet 100% zeker van
  • De auto heeft geen roetfilter.
  • Meldingen in de boordcomputer waren er niet.
  • Het is een 1.6 tdci 90pk
  • Distributieriem en waterpomp zijn tegelijkertijd vervangen eind vorig jaar.

Blok loopt verder echt super en normaal tijdens gebruik..het is dus alleen in dat specifieke toerengebied als het blok warm is en je wil iemand inhalen op de snelweg oid. Dán pas merk (en voel) je het.

Zijn er hier nog knappe koppen wiens werk het is met motorblokken dagelijks hun brood te verdienen en wellicht een idee hebben wat dit probleem kan veroorzaken?
@Monteurtje: zou jij dit mogelijk weten?
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
De afbeeldingen werken niet. Je moet ze even als volledige afbeelding in je post zetten. Nu heeft niemand (behalve jezelf) rechten om ze te bekijken.
Nog een vraagje: Jij hebt toch een Superb (met diverse elektronische aanpassingen, waar ik jaloers op ben)? Of loopt er een tweede @Tallguy rond?
 

Tallguy

Forumguru
@andrehj. thx, gefixed. Ik had de tekst eerst ergens anders staan en bij copy-paste neemt hij de pics niet goed mee qua rechten. Nee, dat is een andere. Ik ben de enige echte ;)

@Mk4: waar zou ik die moeten vinden en is dat iets dat ik zelf kan (waarmee en hoe schoonmaken)? Indien nodig kan ik uiteraard wel een foto van het vooronder van de auto maken zodat je kan aangeven waar dat ding zou moeten zitten. Ik vermoed zelf ergens in de buurt van de MAP sensor?
 

Mk4

Senior Member
Ik zal zo zoeken waar die zit op een foto. Klusje is inderdaad zelf te doen, stekker eraf, eruit draaien en met remreiniger even schoonspuiten. Kan zomaar de oplossing zijn.
 

Mk4

Senior Member
Beste kan je ff kijken bij Google. Volgens mij is dat de MAP die ue eerder al losgehaald hebt? Die even schoonspuiten. Heb zelf weinig ervaring erin maar ooitbeen dergelijk probleem gehad.
 

Tallguy

Forumguru
Ik ben net weer even onder de motorkap gedoken. De luchtmassameter (MAF) zit duidelijk herkenbaar achter het luchtfiler. Die heb ik verder nog niet eruit gehaald, maar dus wel losgekoppeld maar dat maakte geen direct verschil.
foto 1a.jpg

De MAP lijk ik ook gevonden te hebben. Ik had vanochtend al 1 stekker losgehaald, maar er zitten 2 sensoren op die plek.
foto 2a.jpg

Beiden heb ik eruit gehaald. Beiden zaten ze onder de zwarte 'olie' lijkt het wel. Voorzichtig afgedept met een doekje en weer teruggeplaatst.

Vraag: is het normaal dat ze onder een soort zwarte olie zitten???

Proefrijden lukt me niet meer nu, doe ik morgenmiddag wel. Dan kan ik ook eventueel kijken wat er gebeurd als ik de rechter van de 2 sensoren loskoppel (ik had vanochtend de linker geprobeerd). Zo ook eens kijken of ik de MAF eruit kan halen voor een visuele inspectie.

Een 2e hands MAP, welke volgens Google de linker van de 2 zou zijn, kost zo'n 35eur.
 

Cordoba

Forumguru
Eric: de meeste LMM's (MAF's) zijn gewoon een soort gloeidraad in de luchtstroming naar het motorblok, dat betekent dat je na loskoppelen dus ook de weerstand van de gloeidraad kan meten (dit kun je dus ook in warme toestand doen, ter vergelijking).

Ik weet niet hoe dat bij Ford moet, maar ik denk dat je een rijdende log moet maken van je brandstofdruk. Ik heb eerder vergelijkbare Alpen gezien op een koppel-toerenkromme, en daar zat het probleem vaak in de brandstofpomp die het net even niet aan kan (in de mij bekende gevallen allemaal nieuwe brandstofpomp/revisie van de pomp), een andere optie is dat de drukvulling niet in orde is. Bij de drukvulling moet je dan de volgende zaken checken/uitzoeken: fluctueert de laaddruk, en vervolgens gaan zoeken naar de oorzaak. Die oorzaak kan bijvoorbeeld zitten in de volgende zaken:
- bij een verstelbare turbo, kan de verstelling (bijv. door vervuiling) niet goed werken, waardoor de turbo slechts in een beperkt toerengebied goed presteert
- waste gate die niet goed werkt door vervuiling, of niet goed functionerende veer.

Geen kant en klare oplossing, maar misschien wel voldoende om verder op zoek te gaan naar de oorzaak.
 

Tallguy

Forumguru
Ik zou niet weten hoe ik dat soort zaken zelf zou moeten checken. Ik weet iig dat de 1.6 geen verstelbare turbo heeft.
Kan jij verklaren waarom het dan alleen bij een warme motor gebeurd? Als het aan de pomp, drukvulling of wastegate zou liggen, zou het toch consequent er moeten zijn?

Ik heb net wel de MAF sensor er even uitgehaald. Was op zich goed dat ik ermee bezig was want ik zag dat de onderkant van de rubberen pijp naar de luchtfilterbox niet goed zat.
De MAF ziet er op het (leken)oog goed uit, maar ja...wat zegt dat? Ik heb wel al het vuil eromheen weggehaald. Typenr iig meteen genoteerd voor het geval dat.
foto 3a.jpg

Je krijgt er iig wel vuile handen van :)
foto 4a.jpg
 

Mk4

Senior Member
Hmm bij mij zat er destijds veel roet op. Ik vermied sat als je hem lekker schoonspuit met bijv remreiniger dat mogelikk je probleem opgelost is. Bij mij werkte het destijds, alles nagelopen uren in gestoken en opeens dacht ik.. Laat ik die eens schoonspuiten, nooit meer last gehad en exact dezelfde klachten als u.
 

Cordoba

Forumguru
Eric: allereerst wat de brandstofpomp betreft die pompt normaal continue brandstof naar de motor, en het overschot wordt via de retourleiding teruggeleidt in de tank. Dat betekent dus dat de brandstof in de tank langzamerhand ook warmer wordt (ik neem even aan dat je weet hoe dat komt, dus geen uitleg nodig hebt). De warme brandstof kan betekenen dat de brandstofpomp wat meer interne lekkage kan vertonen, waardoor er onvoldoende brandstof naar de motor gaat, als ie juist even om een piek in de toevoer vraagt. Je zou kunnen checken of het uitmaakt hoe vol je tank zit, dus dat het bij een bijna lege tank sneller optreedt dan bij een volle tank. Je kan ook proberen als het optreedt bij een vrij lege tank, of tanken van extra benzine (stuk kouder dan wat er na een stuk rijden in de tank zit), het probleem spontaan weer een poosje verdwenen is, tot de tankinhoud ook weer is opgewarmd. Bij VCDS kun je zaken als brandstofdruk samen met een aantal andere zaken loggen, waardoor je beter weet in welke richting je moet zoeken, ik vermoed dat er bij Ford een vergelijkbaar iets is als VCDS.

Wat de drukvulling (van de lucht dus)/wastegate betreft: ook veren e.d. die in kleppen zitten worden langzamerhand warm, waardoor ze iets slapper worden en dus wat eerder opengaan. Andere oorzaak kan zijn dat er roetaanslag in dergelijke kleppen zit, en dat door warm worden de drab wat 'smeuïger wordt, en de wastegate makkelijker opengaat. Ik weet niet of je in de Ford een meter hebt voor de turbodruk, als je die hebt, kun je checken of de turbodruk bij problemen anders is dan wanneer alles normaal werkt.

Wat het reinigen van de sensor betreft: het kan goed gaan, maar regelmatig is dat ook een oplossing voor een paar maanden, en overlijdt de sensor daarna alsnog.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb geen turbodruk meter helaas. Ik snap het verhaal van de warme brandstof. Zal er eens op letten.
 

Cordoba

Forumguru
Heeft Ford ook zoiets als VCDS zodat je een log kunt maken waar bijvoorbeeld ook je turbodruk gelogd kan worden, tegelijk met andere relevante parameters?
 

Tallguy

Forumguru
Zo..net de sensoren maar weer uit het blok gehaald en schoongespoten met remreiniger vloeistof. Goed laten drogen en boeltje weer ingebouwd. Vanavond of morgen even een testrit doen.
 
Bovenaan Onderaan