Tallguy
Forumguru
Degenen die gisteren bij VAG in Nuenen waren en mij hebben gesproken weten dat mijn Ford C-Max last heeft van het wegvallen van vermogen tijdens accelereren. Dit gebeurt alleen als het blok goed warm is en alleen tussen de 2200-2900 toeren.
Normaal ziet mijn vermogensrun er redelijk normaal uit
Maar..als het blok dus warm is ziet de run er zo uit (niet schrikken )
De garage heeft de auto al een keer nagekeken en er is ook een monteur meegereden die 'live' de waardes uitlas.
Wat het echter nu veroorzaakt weten ze nog steeds niet.
Het advies was de MAF (luchtmassameter) en de MAP (luchtdrukmeter) te vervangen om te testen. Alleen hadden ze die niet liggen
Zojuist een test gedaan door het blok warm te rijden zodat het euvel zich voordeed. Daarna de MAF losgekoppeld (dan zou de ECU uit moeten gaan van default waarden) en weer gaan rijden. Het euvel blijft echter. Volgens mij kan ik dan veilig aannemen dat het niet door een MAF wordt veroorzaakt.
Toen de MAP losgekoppeld, meteen een motorstoring melding (uiteraard) en geen vermogen meer. Dat schiet dus ook niet op.
Blok loopt verder echt super en normaal tijdens gebruik..het is dus alleen in dat specifieke toerengebied als het blok warm is en je wil iemand inhalen op de snelweg oid. Dán pas merk (en voel) je het.
Zijn er hier nog knappe koppen wiens werk het is met motorblokken dagelijks hun brood te verdienen en wellicht een idee hebben wat dit probleem kan veroorzaken?
@Monteurtje: zou jij dit mogelijk weten?
Normaal ziet mijn vermogensrun er redelijk normaal uit
Maar..als het blok dus warm is ziet de run er zo uit (niet schrikken )
De garage heeft de auto al een keer nagekeken en er is ook een monteur meegereden die 'live' de waardes uitlas.
Wat het echter nu veroorzaakt weten ze nog steeds niet.
Het advies was de MAF (luchtmassameter) en de MAP (luchtdrukmeter) te vervangen om te testen. Alleen hadden ze die niet liggen
Zojuist een test gedaan door het blok warm te rijden zodat het euvel zich voordeed. Daarna de MAF losgekoppeld (dan zou de ECU uit moeten gaan van default waarden) en weer gaan rijden. Het euvel blijft echter. Volgens mij kan ik dan veilig aannemen dat het niet door een MAF wordt veroorzaakt.
Toen de MAP losgekoppeld, meteen een motorstoring melding (uiteraard) en geen vermogen meer. Dat schiet dus ook niet op.
- EGR is losgekoppeld en uitgezet ivm het tunen, het probleem was daarvoor echter ook al lang aanwezig.
- Ik zie verder geen problemen met verstuivers (dat was er wel 6maanden geleden, en toen zijn die allemaal nagekeken en waar nodig gefixed door de garage)
- Er is (dacht ik) geen vacuümlek ontdekt door de garage maar ben daar zus niet 100% zeker van
- De auto heeft geen roetfilter.
- Meldingen in de boordcomputer waren er niet.
- Het is een 1.6 tdci 90pk
- Distributieriem en waterpomp zijn tegelijkertijd vervangen eind vorig jaar.
Blok loopt verder echt super en normaal tijdens gebruik..het is dus alleen in dat specifieke toerengebied als het blok warm is en je wil iemand inhalen op de snelweg oid. Dán pas merk (en voel) je het.
Zijn er hier nog knappe koppen wiens werk het is met motorblokken dagelijks hun brood te verdienen en wellicht een idee hebben wat dit probleem kan veroorzaken?
@Monteurtje: zou jij dit mogelijk weten?
Laatst bewerkt: