Kenteken verlichting brandt niet meer

gbbosma

Forumguru
Sinds gisteren branden mijn kenteken verlichting niet meer, alle twee de lichten. Heb met de verlichting aan gecontroleerd of er ook spanning op stond maar op bijde geen stroom.
In het instructie boekje bij zekeringen gekeken maar daar staat niet in over welke zekering de kenteken verlichting gaat. Kan dit een kabelbreuk wezen of toch een zekering kapot, maar welke. Heb in de zekering kasten gekeken maar kon zelf niets ontdekken.
Kan iemand vertellen over welke zekering de kenteken verlichting gaat. De kofferklep gaat wel open na een druk op de afstandsbediening. Zag dat die draad met de draad van de kentekenverlichting samen naar boven in de achterklep gaan.
Het gaat om een Octavia II van 2006.

ertromp

Forumguru
Heb je nog wel binnenverlichting? De kentekenverlichting heeft nl. geen eigen zekering maar zit achter de boordnetmodule. In een O2 FL is dat zekering 15.

ertromp

Forumguru
Tja ik weet niet achter welke zekering de boordnetmodule voor de PFL zit maar hoogstwaarschijnlijk (99%) zal het dezelfde zijn. Maar het vreemde is dat hij wel binnenverlichting en overige verlichting heeft.
Wellicht toch maar uitlezen bij iemand in de buurt met VCDS

Cordoba

Forumguru
Bij de meeste VAG-modellen gaat de kentekenverlichting mee met één kant van de standlichten (dus 1 standlicht voor, en bijbehorende achterlicht), voor de zekering moet je dus waarschijnlijk de beide zekeringen voor de standlichten/stadsverlichting controleren.

Om kabelbreuk (een beetje) uit te sluiten: als je de verlichting aan zet, de achterklep opent en een beetje rommelt aan de doorvoer naar de achterklep, zie je dan 'leven' bij de kentekenverlichting?

Ik weet overigens niet hoe je gemeten hebt dat er geen spanning op staat, maar misschien goed om even te checken dat er inderdaad geen spanning op staat (als je 'onhandig' meet, kan een onderbreking in de massa ook leiden tot de conclusie 'geen spanning').

Joske

Forumguru
ik heb zonet gekeken, dit is zekering nummer 15

15 - SC15 Regelapparaat elektrische installatie - relais voor voedingsspanning, contact 30 - binnenverlichting, verlichting dashboardkastje, bagageruimteverlichting

gbbosma

Forumguru
Heb in de linker kenteken verlichting een ledlamp. De rechter is ook een ledlamp met een achteruitrijcamera. De camera werkt wel. Die krijgt wel stroom bij inschakelen achteruit. Alleen geen stroom op verlichting. Aansluitingen zijn niet los.

Joske

Forumguru
ik zie wel op de E-box nog een zekering zitten, namelijk F29, deze regelt de voedingsspanning van het interieur. Maar aangezien de binnenverlichting nog brandt, mag dat niet uitmaken

Cordoba

Forumguru
@Joske bagageruimteverlichting is geen kentekenverlichting (tenzij je je kentekenplaat in de kofferbak legt).;)

Edit: enig idee of de camera en de achteruitrijlampen hetzelfde massapunt gebruiken als de kentekenverlichting?

gbbosma

Forumguru
Bij de meeste VAG-modellen gaat de kentekenverlichting mee met één kant van de standlichten (dus 1 standlicht voor, en bijbehorende achterlicht), voor de zekering moet je dus waarschijnlijk de beide zekeringen voor de standlichten/stadsverlichting controleren.

Om kabelbreuk (een beetje) uit te sluiten: als je de verlichting aan zet, de achterklep opent en een beetje rommelt aan de doorvoer naar de achterklep, zie je dan 'leven' bij de kentekenverlichting?

Ik weet overigens niet hoe je gemeten hebt dat er geen spanning op staat, maar misschien goed om even te checken dat er inderdaad geen spanning op staat (als je 'onhandig' meet, kan een onderbreking in de massa ook leiden tot de conclusie 'geen spanning').

Heb gemeten met een ledspanningzoeker. Maar zal ook even meten met massa aan de auto zelf

ertromp

Forumguru
Door de canbus (twisted pair) zul je nagenoeg geen spanning meten is nl. een bloksignaal.
Een optie zou nog zekering 42 kunnen zijn.
Helaas de aanwijzingen van @Cordoba gaan helaas niet op er is een groot verschil tussen een Faab en een Octavia waarbij bij de Octavia veel achter de stuurapparaten (zoals boordnetmodule) zit

Cordoba

Forumguru
@ertromp even niet aan gedacht, maar heb je ook enig idee wat de duty cycle is voor de kentekenverlichting (lijkt mij namelijk hoog, dus dan zou je wel gewoon spanning moeten meten, anders misschien kijken of in de stand 'wisselspanning' wel iets kan meten.

ertromp

Forumguru
Volgens mij meet je een signaal van ca. 2,5V tot 3V bij wisselspanning dit is in ruststand.
De canbus haalt nl. de spanning er af als er geen weerstand wordt gemeten in het systeem

gbbosma

Forumguru
@Joske bagageruimteverlichting is geen kentekenverlichting (tenzij je je kentekenplaat in de kofferbak legt).;)

Edit: enig idee of de camera en de achteruitrijlampen hetzelfde massapunt gebruiken als de kentekenverlichting?

Nee die gebruiken niet de zelfde massa, de verlichting van de camera is aangesloten op de bestaande kentekenverlichting. Heb nagekeken of die los was maar zat vast.

Bovenaan Onderaan