Kerstboom in mijn Fabia uit 2012

Sinds enkele dagen heb ik last van veel controlelamjes die branden op mijn dashboard, terwijl er naar mijn mening niet mis is met de auto. Als ik de auto start is ee niets aan de hand, maar zodra ik bijv. de lichten aan zet, gaat naast het lampje van de lichten, ook het acculampje branden en de ruitenwissersproeivloeistof. Als ik de cruise control aan zet, gaat ook het accu lampje branden, maar ook het bandenspanningslampje. Zowel de bandenspanning als de ruitenwissersproeivloeistof zijn gewoon in orde.

Ik vermoed dat dit de kabelboom betreft. Wat zou ik zelf kunnen controleren? Overigens is de auto vanaf dag 1 getuned door JD met een externe tuningbox.
 

CDK

Forumguru
@mailman, die box zal waarschijnlijk niet zelf de boosdoener zijn, maar je kan de stekkers even loshalen en checken op vocht of op een slechte verbinding. Even zonder box rijden zou je ook kunnen overwegen om te kijken of dat scheelt. Dan kan je op deze manier dingen gaan uitsluiten. Uitlezen met VCDS kan je in deze helpen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Je zou eens kunnen beginnen met de externe box er tussen uit te halen ( om stekkerren volgens mij )
En controleer dan eens de stekkerpennen op corrosie meteen.
Dan kun je in ieder geval dit uitsluiten als storingsbron

Controleer dan eens of de accuklemmen nog goed vastzitten, een losse massa bijvoorbeeld kan rare verschijnselen geven..
 

Joske

Forumguru
Accu controleren lijkt mij makkelijkst om als eerste werk te doen. Controleer ineens ook even alle zekeringen, net als de "dikke zekeringen" bovenop de accu.
Uitlezen lijkt me alleszins ook een must om te overwegen..
 

Ronnie

Forumguru
Accu zal het niet zijn, bij het starten zijn er immers geen problemen, terwijl er dan de hoogste stromen worden gevraagd.
Het probleem zal zich wss achter het dashboard bevinden, in de massa-aansluiting van de tellermodule of van het Electronics-module.
 
Bedankt voor alle tips. Mijn vermoeden zit in de corrosie van draden of verbindingen of de electronica van het dashboard. Dit aangezien de lampjes nader bekeken, deels minder fel branden dan sommige anderen. Lijkt mij niet dat er daadwerkelijk een storing is die wordt aangegeven, maar in de storingssignalering.

Ik zal inderdaad de volgende zaken eens doorlopen:

1. Massa controleren
2. Zekeringen controleren
3. Tijdelijk verwijderen tuning box
4. Storingen uitlezen (deze op de laatste plaats, omdat ik denk dat hier weinig nuttigs uit komt - is een vermoeden)

Ik zal laten weten als ik het gevonden heb.
 
1. Massa doorgemeten en die is helemaal 100%
2. Alle zekeringen nagelopen en los en vast gezet, zonder effect
3. Tuningbox verwijderd, maar geen effect
4. Accu doorgemeten en komt op zo'n 11,9V tot soms 12,1V. Dat lijkt me wat laag toch?

Storingen kan ik zelf niet uitlezen, dus die zal ik dan bij de garage moeten laten uitlezen. Dan kunnen ze meteen de oplossing zoeken. Of weet iemand op basis hiervan nog iets wat ik zelf kan proberen?
 

Ronnie

Forumguru
Spanning moet rond de 12V zijn, is dus o.k.. Echter bij een accu gaat het erom wat er aan stroom geleverd wordt, dus de Ampères. dit kun je alleen met een speciale accutester meten.
Maar ik vermoed dat de accu de boosdoener is als de rest allemaal in orde is.
 
Nee, inderdaad, heb alleen een multimeter. Als het laden idd laag is, verklaart dat het branden van lampjes van de ruitenwissersproeivloeistof, bandenspanning, etc.?

Zouden de lampjes uit moeten gaan als ik mijn andere auto met startkabels connecteer, beiden met draaiende motor?
 

Ronnie

Forumguru
Als de boordspanning te laag wordt (normaal is zo'n 13,7 - 14,2 Volt) krijg je van alle soorten "kerstboomverlichting" doordat de betreffende computer/modules dol draaien.
 

Ronnie

Forumguru
Meet eens eerst de boordspanning van je eigen auto met draaiende motor.
Dit moet zo'n 13,7 - 14,2 volt zijn. Is het dit niet, dan is je dynamo aan z'n eind.
 
Ga ik morgen checken. Neem aan dat zowel accu als dynamo onder garantie valt, maar helaas is mijn auto bijna 3 jaar oud. Beetje jammer zou dat zijn...
 

Cordoba

Forumguru
Het kan bijv. ook de spanningsregeling zijn, terwijl de dynamo zelf eigenlijk in orde is. Bij sommige dynamo's kun je heel simpel de zenerdiode (de spanningsregeling) vervangen, bij andere dynamo's zit die zover weggebouwd, dat de dynamo open moet.

12 Volt is wel laag: toen mijn auto niet meer startte een maandje terug had ik ook 12,1 Volt op de accu staan (dus zonder draaiende motor). Na montage van een nieuwe accu startte ie direct zonder kuren, en de bijna 12 jaar oude accu 'voor onderzoek' aan de lader gehangen. In eerste instantie leek dat normaal, ook na afkoppelen van de lader, maar na 24 uur staan (zonder dat er iets op aangesloten was), was de accuspanning gedaald naar ruim 10 V. Overigens heb je enig idee hoe nauwkeurig je multimeter is (dus dat er geen afwijking is, en dat je accu niet bijv. 12,5 Volt levert in plaats van 12 Volt, dat is in de praktijk nogal een verschil).
 
We rijden vrijwel nooit in de Skoda, dus dat zal de accu geen goed doen. Zeker lange afstanden rijden we er niet mee. Kan me goed voorstellen dat de accu een beetje mishandeld is.

De spanningsmeter is goed. Ik heb er twee en ze geven hetzelfde aan en ik gebruik ze regelmatig voor de accu's in mijn boot, die correct worden aangegeven. Het starten van de auto gaat echt perfect en ook makkelijk een paar keer achter elkaar.

Ik denk dat ik eerst de spanning tijdens draaiende motor meet. Als die goed is, heb ik nog wel een goede startaccu en sluit ik die even aan, om te testen.
 
Net spanning gemeten met draaiende motor (kon niet wachten tot morgen :D. Dat leverde 14,3V op. Wat ik dan niet begrijp, is dat het accu lampje blijft branden incl. alle andere lampjes. Kan iemand me de theorie hier achter uitleggen, als de accu slecht is, maar de dynamo voldoende levert?
 
Bovenaan Onderaan