Kerstboom in mijn Fabia uit 2012

Cordoba

Forumguru
Volgens mij brandt het acculampje als het stroomverbruik hoger is, dan wat er bijgeladen wordt. Mogelijk dat er ergens veel stroom weglekt, dat kan ook de 'kerstboom' verklaren. Ik neem aan dat je de spanning op de accu zelf hebt gemeten, dus dat je eventueel wegsmelten van de bak met zekeringen boven op de accu wel had gezien/geroken.
 
Klopt, inderdaad op de accu gemeten en goed gekeken en geroken, maar geen bijzonderheden. Moet nog even testen met een nieuwe startaccu
 
Hier exact hetzelfde verhaal! Lampjes branden ook niet voluit, maar slechts heel vaag. Lichten ook alleen maar op bij aanzetten van dimlicht en cruise control. Zekeringen gecontroleerd, accu gemeten en storingen uitgelezen, alles lijkt in orde. Heb jij nog wat kunnen ontdekken Mailman?
 
Nee, sorry, nog geen tijd voor gehad en het veroorzaakt eigenlijk nog geen problemen. Misschien volgende week...
 
Heb inmiddels de auto aangesloten aan mijn andere auto met startkabels en gecheckt of dit iets uitmaakt, maar nee.... Nu staat hij bij de garage voor onderzoek. Zodra ik meer weet, deel ik dat uiteraard hier, voor anderen om van mee te profiteren.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het bericht van Guardian lees (niet voluit brandende waarschuwingslampjes), denk ik in de eerste plaats aan een slechte massa-verbinding of een overgangsweerstand ergens in het circuit (misschien de stekker van de teller unit?).
 
Massapunten zijn wederom losgeweest, schoongemaakt en teruggeplaatst; geen effect. Rare is dat er ook lampjes gaan branden van functies die de auto helemaal niet bezit. Sensor voor laag ruitensproeierniveau en bandenspaningscontrole zitten helemaal niet op de auto. Treed ook alleen op als dimlicht of cruise control wordt aangezet, zijn die 2 uit is er ook niets raars te zien. Dus -ergens- in dat circuit zit iets niet lekker, maar niet ernstig genoeg om foutmeldingen of problemen te veroorzaken.

Motorruimte, paravanbak, kofferbak, voetruimte; alles is droog en schoon, nergens vocht/lekkage wat zoiets veroorzaakt ofzo. Zo veel als kon stekkers losgemaakt, bekeken en weer vastgezet. Op zicht nergens schade aan kabelbomen of stekkers. Zoals geschreven; het levert geen (merkbare) problemen, maar het hoort niet.
 
Inmiddels de uitslag van de garage: het had te maken met mijn zelf ingebouwde parkeersensoren, die ik aangesloten had met van die klemmetjes die door de draad van de achterlichtjes heen prikken. Hier kan de canbus niet tegen. Ik zou dit nog kunnen proberen door te solderen, gaf de garage aan, maar canbus schijnt hier heel gevoelig voor te zijn. Op zich heeft het meer dan 2 jaar prima gefunctioneerd, maar plotseling krijg je dus toch een massaprobleem. De garage wist ook te melden dat het branden van al de dashboardlampjes en dat ze niet allemaal even fel branden, altijd het gevolg is van een massaprobleem.

Hoop dat dit anderen helpt.
 
Jazeker, al belde de garage net, dat ze bij het naar buiten rijden van de auto, het acculampje nog zien branden. Toch nog niet helemaal opgelost dus. Ze gaan weer verder zoeken. Ze zien echter geen foutmelding in de diagnose, dus lijkt weer iets met een verkeerde verbinding te maken te hebben.

Ik hou jullie op de hoogte....
 
Dankjewel voor de terugkoppeling mailman.
Bij ons is er enkel nadien een permanente aansluiting gemaakt in de zekeringkast voor de TomTom (door dealer, voor aflevering), de parkeersensoren zijn af fabriek. Hier ook een 2012 wagen, ook 2 jaar zonder problemen. Wel typisch dat 2 wagens van hetzelfde bouwjaar exact hetzelfde hebben na dezelfde tijd.
Met de droge dagen afgelopen tijd waren de lampjes even weg, maar met de eerste regen weer terug. Meer regen is fellere lampjes, tijdje droog is zwakker wordende lampjes. Ik verdenk dus ergens vocht, maar waar...
 

Cordoba

Forumguru
Mijn suggestie van 'massa-probleem' lijkt dus wel te kloppen, maar nog geen volledig opgehelderd probleem. Wat de kabelverbinders betreft die je hebt gebruikt: ik heb daar al vaker waarschuwingen voor gehoord, dus ben niet volledig verrast, hoewel het vaak wel goed gaat.
 
Het kan inderdaad een ander iets zijn wat achteraf wordt ingebouwd. Zo werd ook de Parrot bij mij als boosdoener gezien. Het loshalen van deze zaken, sluit dit uiteraard uit. Dit is bij mij ook gedaan, maar nog steeds het accu lampje. Morgen gaat de garage verder kijken. Ik vermoed ook vocht, als ik heel eerlijk ben, maar wacht de garage maar af.
 
Zojuist gebeld door de Garage. Het betreft het stuurapparaat (is dat hetzelfde als de ECU?) dat defect is. Aangezien ik net buiten garantie val, kost dit 905,- Euro om te laten vervangen. Er is geen coulance, omdat ik 1x de Skoda naar een niet Skoda dealer heb gebracht. *%^#$&^#^&#$^(@

Hebben jullie nog tips, voordat ik mijn rekening laat plunderen? Een ECU van de sloop kan je blijkbaar niet inbouwen in een andere Skoda.
 

peterrapid

Forumguru
@mailman ik zou toch eventjes een 2e opinie laten maken wat betreft coulance, want garantie of coulance blijft geldig zolang je bij een erkende hersteller bent geweest die de punten zoals beschreven bij onderhoud van Skoda heeft gevolgd (Europese wetgeving). Beetje druk zetten helpt altijd, heb hier mensen gezien die via twitter ongenoegen aan Skoda hebben laten weten en dan toch coulance hebben gekregen. Alle mogelijkheden zijn goed om geen 905€ te moeten betalen hé.
 

EdK

Forumguru
Was de ellende begonnen in of al net buiten de garantie ?
Indien in en gemeld in de garantie periode dan heeft de garage geen poot om op te staan.
Dan is er nog zoiets als het consumentenrecht en dat inhoud dat men kijkt naar de normale levensduur van een onderdeel.
Wel en 2 jaar is echt wel te kort maw moet zonder problemen langer mee kunnen gaan.
Dus een coulance regeling moet zo en zo haalbaar zijn.
En kom je er zelf niet doorheen dan een advocaatje van de rechtsbijstand verzekering inschakelen.....
is hier op het forum ook wel eens het één en ander over geschreven
 
De ellende is wel degelijk begonnen na de garantieperiode. Even de tijdslijnen:

Februari 2012 - Aanschaf Skoda (nieuw)
Maart 2013 - Onderhoudsbeurt Skoda
Februari 2014 - Uit garantie
Mei 2014 - Onderhoud bij Bosch garage
Februari 2015 - Storingsmeldingen en naar buurt garage - nu bij Skoda (kilometerstand 13.000)

Ik had de auto eerst hier naar een garage in de buurt gebracht, maar die kwamen niet verder dan de parkeersensoren. Zij hebben de auto naar de Skoda dealer gebracht en die koppelden dit verhaal terug aan de garage bij mij in de buurt.
Zelf heb ik daarom aan het einde van de dag nog met de Skoda dealer contact opgenomen. Die geeft aan dat Skoda NL hele strikte coulance regels hanteert. Ik heb uitgelegd dat ik het laatste jaar 1200 km heb gereden en de auto er ook uit ziet als een auto die gewoon netjes gebruikt wordt. Ze willen trachten om de coulance regeling (lees: korting op onderdelen) te regelen bij Skoda NL met dit verhaal. Daarnaast heb ik ze geïnformeerd dat ik mijn Seat Leon, VW Passat CC en Audi A6 bij hen altijd netjes in onderhoud doe (al 8 jaar). Dat leek ook wel te helpen. Met de factuur van het onderhoud van de non-Skoda garage willen ze een poging gaan wagen.

Overigens vertelde de dealer mij weer wat het niet de ECU was, maar het instrumentenpaneel. Ben wat dat betreft nu wel de draad kwijt.
 
Hmm dat is toch wel lichtelijk bijzonder en ik weet niet ook niet of ik er veel van moet/wil geloven.

Ik wil zelf nog proberen of de auto wel voldoende massa maakt. Eens kijken of ik middels een startkabel een extra massa-aansluiting kan maken en of het probleem dan nog steeds bestaat. Helaas nog geen tijd gehad om dit te proberen.
 

EdK

Forumguru
Oké als ik goed begrijp dan heb je dus je kleine / grote beurt aan de hand van de jaren netjes volgens je onderhoudsboekje laten doen alleen niet bij de Skoda dealer maar bij een Bovag erkende dealer.
Mbt je kilometers behaal je nog niet eens de eerste kleine beurt ( 15K )

En wat doet men tijdens die beurten ?
Wat olie en andere vloeistoffen vervangen en wat filters
Nu heb je last van een kerstboomverlichting op het dashboard en wat dus iets puur elektronisch is, waar geen terugroep actie's voor geweest zijn en dus mijn inziens niets anders dan een defect is aan iets elektronisch ( ECU of tellerunit )
Wel dat is iets wat niet kan veroorzaakt door die onderhoudsbeurtjes die je netjes hebt laten uitvoeren alleen niet door Skoda.
Maar we mogen volgens mij gewoon spreken over een onderdeel wat theoretisch veel langer behoort mee te gaan.
Dus ondanks alles zou een coulance regeling niet meer dan billijk zijn in deze.

Maar het zou me niets verbazen als er ergens in een stekker een vochtprobleem / corrosie zit die het probleem veroorzaakt.

Maar zou zeker al is het met hulp van de rechtsbijstand de manier van doen aanvechten of advies inwinnen hierover bij je verzekeraar !
 
Bovenaan Onderaan