Keuze voor winterbanden op O3: 18" of losse 16"lichtmetaal?

Ik zit met een keuze en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. ben benieuwd naar jullie mening.
Van de lease maatschappij mag ik kiezen om de winterbanden voor de 18" alaris aan te schaffen. Maar de dealer had ook nog een setje nieuwe (superB) spectrum 16" velgen die ik mocht hebben icm winterbanden.

Wat is een handige keuze?

18" is mooier uiteraard.

16" heeft als voordeel dat het wisselen een stuk sneller gaat en beter voor de banden.
16" is smaller en in de winter daardoor meer grip op gladde wegen.
16" kan ik sneeuwkettingen onder leggen. (18" niet)

Het is natuurlijk een goede deal als ik een setje extra lichtmetaal krijg voor de winterbanden. dus ik neig daar ook naar.

Wat vinden jullie?
 

Flem_nl

Forumguru
Ik zit met een keuze en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. ben benieuwd naar jullie mening.
Van de lease maatschappij mag ik kiezen om de winterbanden voor de 18" alaris aan te schaffen. Maar de dealer had ook nog een setje nieuwe (superB) spectrum 16" velgen die ik mocht hebben icm winterbanden.

Wat is een handige keuze?

18" is mooier uiteraard.

16" heeft als voordeel dat het wisselen een stuk sneller gaat en beter voor de banden.
16" is smaller en in de winter daardoor meer grip op gladde wegen.
16" kan ik sneeuwkettingen onder leggen. (18" niet)

Het is natuurlijk een goede deal als ik een setje extra lichtmetaal krijg voor de winterbanden. dus ik neig daar ook naar.

Wat vinden jullie?
Winterbanden laten leggen op je originele velg. En er zijn gewoon (zij het iets duurdere) sneeuwkettingen te vinden voor op de 18"!
 

Joske

Forumguru
Aparte set (extra) is mijn inziens beter.. Dan zijn er 2 sets voorhanden en moeten de velgen niet steeds op de machine om de banden te wisselen. (zo interpreteer ik het toch ;) )
 
Aparte set (extra) is mijn inziens beter.. Dan zijn er 2 sets voorhanden en moeten de velgen niet steeds op de machine om de banden te wisselen. (zo interpreteer ik het toch ;) )

Ja idd, voor de duidelijkheid, ik heb dan idd 2 sets lichtmetalen velgen met banden. de velg word dan met band en al gewisseld waardoor niet steeds de band van de velg gehaald hoeft te worden.
 
Winterbanden laten leggen op je originele velg. En er zijn gewoon (zij het iets duurdere) sneeuwkettingen te vinden voor op de 18"!

Is dat zo? ik geloof wel dat er 18" sneeuwkettingen zijn. echter het probleem zit meestal in de stuuruitslag. dit had ik bij mijn vorige autos (astra en 508sw) ook met de 17". door de breedte van de banden komt de ketting dan tegen de binnenkant van het spatbord aan. Is dat bij de octavia anders dan?
 

Joske

Forumguru
dat lijkt mij gezonder voor de velgen (ookal is het lease, dat doet er niet toe vind ik ;) )
 
correctie, geen spectrums maar proxima's zie afbeelding.
volgens mij wel een gave velg
 

Bijlagen

  • proxima.jpg
    proxima.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 68

Flem_nl

Forumguru
correctie, geen spectrums maar proxima's zie afbeelding.
volgens mij wel een gave velg
Als je voor deze optie gaat. Vraag de dealer op z'n minst voor nieuwe naafkappen. Dit zijn nog de oude. Ziet er op een nieuw model anders niet uit.
 

Maik

Actief lid
Als ik de keus zou hebben, zou ik graag de winterbanden op een andere velg hebben (tenzij ik daarvoor bij zou moeten betalen).

Mijn velgen beschadigen toch altijd wel wat met het erop en eraf laten halen van de zomer/winter-banden....
 

CDK

Forumguru
18" is mooier voor de winter, heb ik zelf ook, 16" is praktischer als je op wintersport gaat met sneeuwkettingen, van banden wisselen op velg worden ze niet beter, een aparte winterden is dus aan te bevelen!

Succes met je keuze, Greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Ik zou gaan voor de aparte set zoals al eerder aangegeven elke keer wisselen op de velg dan neemt de kans op beschadigen erg toe.
Indien je gebruik maakt van kettingen rond de winterband dan moet je rekening houden met smalle schakels aangezien Skoda de Proxima velg niet met sneeuwkettingen adviseert
 

MaRco2

Forumguru
Ik zou gaan voor de aparte set zoals al eerder aangegeven elke keer wisselen op de velg dan neemt de kans op beschadigen erg toe.

Aparte set. Wat kleiner in de winter is ook prettiger onder winterse omstandigheden.

Ik wacht op retourgekomen 16" GreenLine wieltjes om als winterset te gebruiken.

Voorheen had ik zomer 20" en winter 17", daarvoor diezelfde 17" als zomerset en originele 16" voor de winter, daarvoor 15" zomer en 14" staal winter... hoezo stijgende lijn.:)
 

CoesDoes

Forumguru
Zie ook Een ouder topic. 16" wil trouwens niet automatisch zeggen dat sneeuwkettingen ook passen, dit is afhankelijk van de breedte (en ET) van de velg. Het zijn zeker geen lelijke velgen.
Ik ga zelf voor een extra setje, o.a. omdat ik winterbanden in 18" erg prijzig vind, daarnaast is het wisselen met complete wielen makkelijker en heeft het ook wel wat om je auto om het half jaar op andere velgen te zien. ;)
Ik weet nog niet welke velgen maar het wordt waarschijnlijk 17" en ben nog op zoek naar een leuk setje
 
Ok, aparte set dus... En Flem, scherp opgemerkt, die naafkappen is wel zo mooi als je de nieuwe logos daar in hebt zitten. (zou je de naafkappen van de 18" makkelijk over kunnen zetten of is dat niet handig?)

Ik zal de dealer vragen hoe dat zit met die sneeuwkettingen.
Want wat houd ET waarde in en wat houd 6.0J of 6.5J in?
Ik dacht dat het alleen afhankelijk was van de bandenmaat (breedte, 205 of 225 is een aardig verschil, je zou zeggen dat je daarmee wel flink wat ruimte creeerd toch?)
 

CoesDoes

Forumguru
Kort gezegd 6.0J en 6.5J is de breedte van de velg in inches (dus *2,54cm), ET is het aantal mm dat de achterkant van het 'montagepunt' van de velg van het midden van de velg (naar de buitenkant van het wiel) verwijderd is.
 

rudolfi

Forumguru
Mij is altijd geleerd dat als je met winterbanden rijdt, het dan beter is om een kleinere velg te hebben met een smallere band met een hogere wang. Dit omdat dan de werking van de winterband beter is, maar of dit in NL echt nodig is.
 

CoesDoes

Forumguru
Mij is altijd geleerd dat als je met winterbanden rijdt, het dan beter is om een kleinere velg te hebben met een smallere band met een hogere wang. Dit omdat dan de werking van de winterband beter is, maar of dit in NL echt nodig is.
Kleinere velg wordt ook vaak gedaan omdat de winterbanden dan goedkoper zijn, ik weet niet of de hogere wang ook beter is. Smaller is wel beter omdat de druk per vierkante cm hoger wordt waardoor je minder snel slipt op een gladde ondergrond zoals sneeuw en ijs.
 
Bovenaan Onderaan