Keuze voor winterbanden op O3: 18" of losse 16"lichtmetaal?

andrehj

Forumguru
Mij is altijd geleerd dat als je met winterbanden rijdt, het dan beter is om een kleinere velg te hebben met een smallere band met een hogere wang. Dit omdat dan de werking van de winterband beter is, maar of dit in NL echt nodig is.

Er zijn nogal wat mensen die de winterbanden ook op de wintersport willen gebruiken. Dan is het wel handig als er ook sneeuwkettingen op kunnen. Op 18" gaat dat niet lukken, dus het is het verstandigst (en verreweg het goedkoopst) om de winterbanden op 16" (6 of 6.5J breed) te monteren.

CoesDoes

Forumguru
Er zijn nogal wat mensen die de winterbanden ook op de wintersport willen gebruiken. Dan is het wel handig als er ook sneeuwkettingen op kunnen. Op 18" gaat dat niet lukken, dus het is het verstandigst (en verreweg het goedkoopst) om de winterbanden op 16" (6 of 6.5J breed) te monteren.
Waarbij je volgens mij bij 6.5J al op moet letten dat je dunne schakels hebt.

leonpard

Actief lid
Ik heb vanochtend een prima deal kunnen sluiten met de LM. Voor de zomer de Hawk 17" zwart-zilver en voor de winter de standaard (mee)geleverde Teron 17"

• Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ik heb vanochtend een prima deal kunnen sluiten met de LM. Voor de zomer de Hawk 17" zwart-zilver en voor de winter de standaard (mee)geleverde Teron 17"

Dat is alleen een goeie deal als je je winterbanden niet voor de wintersport nodig hebt....

Gieliovd

Forumguru
Ik zou doe 16" zo nemen, wat meer vering in de band voor de winter, smaller, geen bandenwissels, winterband op schade is toch groter dus vermijd je dat.... En ik rij 17" dus is de stap ook niet heel groot. 18" naar 16" is alweer heel wat meer band en minder strak sturen.

EdK

Forumguru
neem lekker die 16 inch set van de dealer, heb je zeker een goede keus aan en hoe\u je je 18 inch mooi netjes voor de zomerse dagen

leonpard

Actief lid
Dat is alleen een goeie deal als je je winterbanden niet voor de wintersport nodig hebt....

Neh, wintersport is niet aan mij besteed. Onder mijn huidige auto heb ik ook 17" voor zowel de zomer- als de winterbanden, en dat bevalt prima als ik bij nacht en ontij door de oerwouden van Drenthe cross:thumbsup:

hemi24

Forumguru
correctie, geen spectrums maar proxima's zie afbeelding.
volgens mij wel een gave velg

En die Proxima's van een O2 zijn goedgekeurd (KBA) voor een O3..?!? En ook met sneeuwkettingen, of is er hier weer een dealer aan het hobbyen?

Volgens de gegevens zijn voor de O3 volgende maten vrijgegeven voor gebruik met sneeuwkettingen:
  • 195/65R15 6Jx15 ET43
  • 205/55R16 6Jx16 ET48
  • 205/50R17 6Jx17 ET48

De aangeboden Proxima's (6½Jx16 ET50) zijn voor een O2 met bandenmaat 205/55R16 (en ook op de O2 niet toegelaten voor gebruik met sneeuwkettingen...)

Laatst bewerkt:
dealer heeft mij garantie gegeven dat ze er gewoon onder kunnen. krijg er ook een paar nieuwe naafdoppen bij. ben toch voor de 16" gegaan dus.

EdK

Forumguru
In principe staat in je meegeleverde en ook betaalde manual een stukje tekst met welke winterbanden met velgmaat je onder jou wagen kunt monteren

Francois77

Actief lid
In mijn contract zaten alleen 17" winterbanden. Heb de LM kunnen overtuigen hier toch 16" stalen velgen met banden voor in te zetten om de volgende voor mij persoonlijke redenen.

Kettingen die niet gaan passen. Ja er zijn kettingen die wel passen, maar vind het de investering niet waard.

De zomervelgen blijven een stuk netter. Geen pekel en andere narigheid. Geen schade op de velg van kettingen. Geen schade van het wisselen van de band (2x per jaar).

Zojuist mijn wieldoppen binnen gekregen en ook de via internet bestelde naafstickers. Zie hier het resultaat. Nu de auto nog:thumbsdown:

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    508 KB · Weergaven: 51
  • image.jpg
    image.jpg
    583,3 KB · Weergaven: 58
  • image.jpg
    image.jpg
    528,8 KB · Weergaven: 51

jelleg

Lid
Dan is het wel handig als er ook sneeuwkettingen op kunnen. Op 18" gaat dat niet lukken, dus het is het verstandigst (en verreweg het goedkoopst) om de winterbanden op 16" (6 of 6.5J breed) te monteren.
Hier ben ik het niet helemaal eens. Ik heb zelf ook de 18" Alaris. Van de leasemaatschappij krijg ik alleen winterbanden en geen velgen, tenzij ik veel bijbetaal. Vandaar dat ik toch voor kettingen ga. Als je Rud Centrax of Maggi Trak kettingen gaat, heb je loopvlak kettingen. Deze komen niet achter de band. Nieuw zijn ze rond de 300 euro, maar als je marktplaats in de gaten houdt, kan je een goede deal maken. Heb zelf een nieuw setje Rud centrax overgenomen voor 125 euro! Is voor mij veel goedkoper dan 4 stelen velgen met banden.
Maar had ik geen leasebak, dan was ik ook de Alaris in de winter gegaan, echt wel een stuk mooier.

MaRco2

Forumguru
Ik was van plan om een setje GreenLine 16" wielen te gebruiken met winterbanden (wacht al maanden op een aanbieding c.q. GL rijder die een mooiere set er onder wil zetten en de originele set over zou blijven).

Ben pas (via een veiling) tegen een setje fraaie TSR (van TSW) wielen aangelopen in de goede maat, 5x112, ET45, 8JJx17.

Weer de aktuele stand van de allerbeste winterbanden in de maat 225/45R17 gezocht en uiteindelijk gekozen voor de Good Year Ultra Grip 8 Performance (wil GEEN Continental meer, worden wel goed getest, maar slijten als een gruwelijke...). Na 2 weken wachttijd bij het montagebedrijf zijn ze er vanmorgen eindelijk onder gezet.

Mooi op tijd, schijnt sneeuw te komen van het weekend.:) En de zomerbanden (ContiSportContact5) zijn na goed 16.000 km netjes en rustig rijden(!) al vrijwel aan vervanging toe aan de voorkant, zeker in de herfst....

Ziet er goed uit, had zeker niet kleiner moeten zijn i.c.m. de verlaging.:)

Bovenaan Onderaan