keuzes...nieuwe superb phev of kodiak...

Ik heb nu een superb III uit 2016, met 190.000km op de teller, en het is tijd voor een nieuwe, maar ik vind de nieuwe superb wel weer heel erg mooi, maar de nieuwe kodiak, vind ik toch ook wel heel gaaf. nieuwe superb heeft ook een optie voor massage stoelen en dat heeft kodiak weer niet...keuzes....lastig...
 

CDO

Forumguru
Echt hele andere auto's ook qua rijbeleving. Ik ben na 7 jaar Passat overgestapt op Kodiaq. Niet te vergelijken maar allebei heerlijke auto's ( en dat was mijn Superb S2C ook)

Ik zou zeggen proefrit in alletwee maken.

persoonlijk kan ik de hogere instap en de ruimte zeer waarderen aan de Kodiaq.
 

EML

Lid
Na lang oriënteren op een Kodiaq en een Superb ga ik toch voor de Superb. Geen nieuwe maar een uit 2020/2021. Zat te overwegen een iV in een sportline uitvoering, maar die 150 liter die je aan bagageruimte verliest vind ik toch weer zonde. En in de praktijk benut men de elektrische motor niet optimaal.

Verschil Kodiaq en Superb: Kodiaqs gemiddeld hogere kilometrage en duurder. Minder luxe uitgevoerd. Minder in aanbod aanwezig. Mooiere versies zijn vaak al verkocht nog voordat ze online komen, en als ze al online komen dan ben je al te laat als je belt of erheen rijdt.

Dus ik ga voor de Superb, twijfel iV of 1.5 TSI. Kleur voorkeur zwart zwart zwart, maar kan ook een grijze met zwart zwart worden.

Succes met jouw zoektocht en afwegingen. Ik lees het hier vast wel.
 
nou....na beetje rekenwerk ben ik eigenlijk een heel andere richting ingeslagen...phev weegt net zo zwaar als elektrisch, maar bij elektrisch heb je nog een aantal jaren meer wegenbelastingvooordeel t.o.v PHEV. dus toen ben ik eigenlijk maar eens gaan kijken naar electrische auto's en had eigenlijk al overeenkomst getekend voor een Hyundai IONIQ 5, maar de directie ging niet akkoord met de inruilprijs voor mijn auto, dus daar nu heel gebekvecht over, dus jammer dat je ergens 62k naartoe wil brengen en dan hebben ze nog nooit van klantenservice gehoord, dus misschien dat ik maar weer bij mijn eigen vertrouwde dealer ga praten vwo de Enyaq, alleen jammer dat die niet zo snel laadt als de ioniq5.. blijft dus nog steeds lastig....die keuzes...
 

EML

Lid
Inderdaad. Daar kijk ik ook. Nadeel is wel dat je dan niet binnen 1 week kunt rijden. Ik zit momenteel zonder rijdende auto. De huidige heeft het begeven. Geen compressie in 1 cilinder. Motor moet worden vervangen. Vorig jaar gekocht voor 17K, inruil levert het niet veel meer dan 5,5-7 K op.

Maar Duitsland is zeker een optie. Heb jij daar ervaring mee?
 

Ronny1978

Actief lid
@EML, Recent heb ik een SuperB iV uit Duitsland gehaald. Wel ook gekeken naar de 1.5 maar die zijn een stuk lastiger verkrijgbaar. Op de optielijst van mijn iV staat ook apart vermeld dat deze de optie 'SI1 Prijssubsidiering' heeft. Dat doet mij een beetje vermoeden dat de iV destijds in 2020/2021 in DLD een stuk aantrekkelijker was.

Via Mobile heb ik de auto gezocht en gevonden. Contact gelegd door ze eerst even te mailen. Mijn bericht heb ik gewoon in het Nederlands geschreven, vervolgens door ChatGPT gehaald. Ik kan redelijk Duits, maar het spreken vind ik lastig dus dit was voor mij een goed alternatief. Ik heb mijn auto uiteindelijk gevonden bij een Duitse Skoda garage/händler. Zij hebben voor mij een tijdelijk Duits kenteken geregeld (dat was een beetje duurder, maar wat scheelt het een gedoe bij de TüV). Dus toen de auto er stond was het betalen van het laatste deel, sleutels en doei!
 

marco_b

Forumguru
Duitsland is erg interessant voor een PHEV of een elektrische auto. Aanschafprijs ligt lager en nauwelijks BPM. heb vorig jaar een auto van net geen 2 jaar oud gekocht en moest 585,00 rest BPM betalen.
 

Ronny1978

Actief lid
Het valt me overigens ook op dat de meeste in Nederland aangeboden SuperB's veelal uit het buitenland komen. Of ze hebben net een nieuw kenteken, of er moet zelfs nog een kenteken op. De garage/handelaar die hem verkoopt moet er dan toch ook wat op verdienen.

In mijn zoektocht had ik wat eisen zoals panoramadak, trekhaak en Sportline. Ik heb de postcode opgezocht van een Duitse plaats vlak over de grens bij mij en vanaf daar een straal aangegeven in kilometers. Wilde immers ook niet het hele Duitse land door. Mijn wagen was op moment van RDW keuring ruim 3 jaar oud, dus de BPM was nog wat lager zelfs. Ik heb 1000 euro aan extra kosten aangehouden als stelpost voor onder andere RDW keuring, BPM, luxe kentekenplaten met nieuwe houders en kosten in DLD voor onder meer overschrijven en benzine voor de heen en weer reis.

Onderhandelen over de prijs kan in DLD, maar verwacht geen dikke kortingen op de vraagprijs. Ik kreeg er 1000 euro vanaf. Maar daarnaast werd de auto wel geleverd op 4 nieuwe banden (19" Bridgestone Potenza), een onderhoudsbeurt bij de aflevering en had de auto ook een set 17" winterwielen. Indirect drukte dat de prijs natuurlijk wel wat.

Er zijn overigens ook Skoda's geleverd met verlengde garantie. Ik heb me laten vertellen dat deze Europees geldig is en overdraagbaar. Mijn wagen heeft dat niet, maar de dealer heeft er wel 12 maanden garantie op gegeven. Dit is een soort van verzekering en enkel geldig in heel Duitsland. Hoef dus niet terug naar Soest (klaarblijkelijk ligt dat ook in Duitsland :D)
 

EML

Lid
Lol, idd. En eerlijk gezegd, wat rijdt het ge-wel-dig.

Vorige week tijdens de afrondende fase van de aanschaf beide auto’s bekeken en bereden. Dat laatste gaf toch de doorslag. De Kodiaq rijdt toch wat relaxter, en het in- en uitstappen is ook net even wat prettiger. De knieën zijn nu eenmaal niet meer wat het is geweest.

Verder echt alles erop en eraan. Het enige dat ik nog laat doen is de ramen tinten en dan vind ik het helemaal prima.

Niets zo veranderlijk als een mens
 

Bakkertje

Forumguru
Even een vraagje, je schrijft dat het 150 liter aan kofferbak ruimte scheelt, waar zit hem dat in?
Ik rijd zelf in een Passat GTE en boven de vloer is de kofferbak exact hetzelfde als bij een niet PHEV. Dus alleen onder de vloer ben ik ruimte kwijt.
Bij een Superb iV zal dat toch ook zo zijn lijkt me?

Ergo, die 150 liter mis je (ik in ieder geval) niet echt. Onder de vloer heb ik nog altijd een bak voor de laadkabel, krik (geen idee wat ik ermee moet want ik heb geen reserve wiel), pompje, kentekenplaat enz..

Verder is het elektrisch gedeelte prima bruikbaar, zeker bij de Skoda PHEV (die hebben 30% meer accu capaciteit dan de mijne).
 

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : nieuwe generatie PHEV van VAG hebben een groter accupakket.

Bij een nieuwe Leon hou je bijvoorbeeld nog maar 270 liter bagageruimte over, dat is vrijwel hetzelfde als in een Up/Citigo…
 

EML

Lid
ik heb het over de keuze van @EML waarbij hij een 2020 / 2021 Superb overweegt en waarbij hij 150 liter ruimte zou verliezen.
Klopt, ik wil het reservewiel niet opgeven plus de laadruimte is, als ik het goed heb gezien, een stukje minder diep.

Maar ook dit artikel (zie foto) vermelde het. IMG_4244.jpeg
 

Bakkertje

Forumguru
Thanks @EML Ik zou dit toch in het echt willen zien / begrijpen..

Ah, ik zie nu op de specs (bij autoweek), dat mijn kofferbak 483 liter in plaats van 650 liter voor een normale niet phev..
Ik heb ze nooit echt fysiek naast elkaar gezet, maar volgens mij heb ik in mijn GTE feitelijk een verhoogde laadvloer waardoor de bodem vlak ligt met de bumper.

Alles wat ik (lees mijn vrouw) nodig heb om op vakantie te gaan met het hele gezin (5 personen), dan wel het Ikea spul, past nog steeds in de kofferbak, dus ik vind het helemaal prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: EML
Bovenaan Onderaan