Kijk hem shinen

dn-co

Forumguru
Afgelopen zaterdag heb ik de Enyaq na de derde wasbeurt (ja ja de 3de in de 3 weken vanaf de aflevering maar natuurlijk wel met de hand, 2 emmers, een echte schapenwollen washandschoen en de nodige flacons met middeltjes) wat extra liefde gegeven in de vorm van een ceramische coating.
Kijk hem shinen!

O ja, de eerste 4000Km staan alweer op de teller en man, wat een heerlijke auto is het!

Bijlagen

• 20250222_171244(1)(1).jpg
    20250222_171244(1)(1).jpg
    1,5 MB · Weergaven: 139
  • 20250222_171250(1).jpg
    20250222_171250(1).jpg
    1,2 MB · Weergaven: 139
  • 20250222_171259(1).jpg
    20250222_171259(1).jpg
    1,3 MB · Weergaven: 130
  • 20250222_171311(1).jpg
    20250222_171311(1).jpg
    1,4 MB · Weergaven: 144

amukar

Lid
Wat een mooi resultaat is dat! Proficiat. Mijn eigen nieuwe Enyaq komt pas over een paar maanden. Intussen wil ik meer leren over hoe je een nieuwe auto zo mooi krijgt. Kun je bepaalde stappen, zoals het verwijderen van ijzerdeeltjes en het kleien met een gerust hart achterwege laten, bijvoorbeeld?

dn-co

Forumguru
Dankjewel @amukar !
Wat ik telkens met een nieuwe auto doe, is hem direct na de aflevering in een goede coating zetten. In dit geval die van Stipt Polishpoint.
Daarna krijgt de auto iedere 2 weken een wasbeurt waarbij ik hem eerst goed afspuit en daarna met de hand was: Een wollen washandschoen, 1 emmer met water en een goede shampoo (ik gebruik altijd Sonax), 1 emmer om regelmatig de washandschoen uit te spoelen.
Na het wassen spoel ik de auto af met osmosewater en droog hem met een goede droogdoek.

Iedere 3 maanden wordt de auto opnieuw in de coating gezet.

Verder doe ik er niets aan.

leon-cupra

Forumguru
staat mooi te blinken, maar waarschijnlijk gebruik je geen coating maar een wax of dergelijke. Een coating is totaal iets anders en doe je zeker niet om de 3 maanden (heeft een standtijd van 3-5jaar) en vraagt héél véél voorbereiding.

En Stipt :banghead:

PizzaPieter

Donateur
Stipt vind ik ook grappig.

Ik vermoed, gelet op de 3 maanden standtijd idd een wax of een wet coating (zoals Gyeon Wet Coat). Ceramische coating zou een soort van altijd moeten blijven

dn-co

Forumguru
Op de flacon staat "Ceramic Coating" en het zou een standtijd hebben van 3 maanden. Dus noem ik het een coating en breng ik dit iedere 3 maanden aan .

En of er nu Stipt, Sonax, Gideon of wat dan ook voor merk op staat, als het spul doet wat het belooft, prettig is om mee te werken en ik ervoor wil betalen wat men ervoor vraagt, ben ik tevreden

Tees

Donateur
Terecht punt @dn-co! Uiteindelijk gaat het erom dat jij tevreden bent met wat je gebruikt en ervoor hebt betaald.

Er is hier wat antipathie jegens Stipt, ze hebben nogal overdreven positieve marketing t.o.v. wat ze beloven en wat t kost. Het feit dat ze dit een Ceramic Coating noemen terwijl dat in de detailingwereld niet is wat men verstaat onder een keramische coating is daar een voorbeeld van.
Er zijn andere merken die meer leveren voor hetzelfde geld. Dus zie dat als een goedbedoeld advies, geen kritiek.

leon-cupra

Forumguru
Heb dat product eens opgezocht. Maakt dus gewoon gebruik van de hype rond coatings. Dus gewoon een type van wet coat/wax. En een wet coat of wax houdt idd maar een paar maanden. Goed voor zijn business , jij maar lekker spuiten op jouw wagen, busje is zo leeg gespoten. Heb zelf ook al dergelijke wax gebruikt. Dat ziet er idd magnifiek en 200% werkend uit. Maar eigenlijk is dit gewoon een “maskertje” … wat schmink voor vrouwen is , zijn dergelijke producten de schmink voor wagens.
Heeft in geen 100j te maken met een echte coating.

Maar ieder doet ermee wat hij wilt maar dan moet je er dan ook wel tegen kunnen dat hier feedback op komt. En Stipt op zich .. fantastische zakenman waar ik oprecht mijn pet voor afneem maar ik zal nooit een product van hem kopen.

IMG_4675.jpeg

amukar

Lid
Is het niet zo, dat die wax coatings in een spray in de markt gezet worden voor de detailer die een “echte” ceramic coating niet aandurft (vraagt toch een uitgebreide voorbereiding en er is altijd kans op high spots) en dan kiest voor een makkelijker aan te brengen spray wax? De trade-off is dat het dan na een 2-tal maanden weer opnieuw aangebracht moet worden. Zelf kies ik daar wel voor.

leon-cupra

Forumguru
Kan goed geloven dat deze producten in de markt zijn gezet om de ceramische coatings te “vervangen”. Zelf aan te brengen, je ziet een tijdelijk effect en klant is tevreden maar de verkoper/producent is nog meer tevreden … jij blijft dat product gedurende jaren kopen :deuk:

Ik heb op mijn tesla een ceramische coating … dat doet veeeel meer dan zo een spray.

Tees

Donateur
Ik kan me vergissen maar een serieuze keramische coating zoals die van Tim kost ook een serieus bedrag. Kan je ook veel flesjes van zoiets voor kopen. Laten we vooral een ieder laten doen wat hij/zij/hen fijn vindt. Ik heb een tijdje met de hand gewassen en Geyon wet coat gebruikt. Aardig resultaat, maar t kostte me gewoon te veel tijd. Dus de wagen gaat nu gewoon weer eens in de zoveel tijd naar de wasstraat (waar eerst goed met de hand voorgewassen wordt)

dn-co

Forumguru
Nu ben ik wel benieuwd welk alternatief jullie me aanraden om eens te proberen.
Een echte coating zoals bedoeld in de detailingwereld is vele malen beter maar ook een stuk prijziger en aangezien het een leaseauto betreft, wil ik zover niet gaan.

Maar ik vind het wel leuk om de auto te wassen en af en toe eens te poetsen en een extra glimmertje uit een flacon of een potje maakt het voor mij dan wel af.

Dus kom maar op met jullie suggesties

PizzaPieter

Donateur
Bedoel je als 'wet coat' of als échte ceramic?

Die échte kan ik je niet over adviseren. De wetcoat die ik zelf gebruik is de Gyeon Wet Coat.

Goed gebruiksaanwijzing lezen; o.a. op natte, nét gewassen, auto spuiten, eventueel met natte doek snel uitwrijven en weer snel afspuiten. Deel voor deel doen (motorkap, spatbord, deur, etc).

Ook op velgen top spul.

Eerst velgen goed wassen (met bij Monello non-ferro en velgenborstel en daarna 'gewoon' auto wasmiddel). Daarna goed afspuiten en nog eens en dan lekker Gyeon wet coat erop en ook dat weer afspuiten.

Daarna kan ik rustig paar keer voor paar euro bij HD wasstraat box met alleen wat zeep en afspuiten de auto weer redelijk netjes krijgen IMG-20250419-WA0000.jpg

leon-cupra

Forumguru
Als je echt mooie resultaten wilt, moet je eigenlijk gaan polieren. Zo een wet coat en dergelijke zijn eigenlijk maar lapmiddeltjes.

Kan mij ook wel inbeelden dat de lak van de wagen nog mooi staat en dat je met spray wax schitterende resultaten krijgt maar wacht maar tot na een jaar wanneer je redelijk wat wash-swirls hebt.

Wat betreft alternatieven, kijk gewoon eens bij de traditionele merken (gyon, maguire,.. ). Zelfde producten (of mss zelfs nog beter) r tegen soms lagere prijzen .

De coating die ik heb kost je rond de 1500€ bij een detailler maar dan ben je eigenlijk 5j klaar. Heb nu wel een broer dat dit doet en heb uiteraard veel minder betaald. Aan producten ben je ongeveer 200€ kwijt (net de producten aangekocht voor mijn M3 en de wagen van mijn broer te coaten)

Captain Hook

Forumguru
Dat vind ik nog goedkoop die 1500€ @leon-cupra .

Ik heb, toen ik net de Kuga PHEV had, eens rondgevraagd bij diverse bedrijven voor een coating, maar dat varieerde van minimaal 2500€ tot bijna 5000€ voor de hele auto. :sick:
En dat vind ik het gewoon niet waard.

PizzaPieter

Donateur
Tuurlijk, polijsten en ceramic coating is next level. Maar als het dan klaar is, heb ik niks meer te doen, terwijl het zo satisfying is om je auto te 'kuisen'.

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook 5k?? Met wat coaten ze dan ? Zit daar mss goud in ? :pieker:
Prijzen hangen ook heel veel af van beschikbaarheid en bekendheid. Bekende detaillers zitten meestal tjokkevol en dan vragen ze gewoon door. Om een interessante prijs te bekomen moet je eigenlijk iemand zoeken die dit in bijberoep dit. Die gasten hebben meestal niet zo hoge vaste kosten en kunnen goedkoper werken.

Denk dat hier in BE 1500€ wel haalbaar moet zijn. Zullen er ook wel zijn tegen de 2,5k maar zie bovenstaande.

Bovenaan Onderaan