Wanneer bij mij de cruise control op "on" staat, en dat is eigenlijk altijd, dan is de kilometerteller links onderaan de maxidot in het dashboard verborgen (de snelheid die in de cruise control is ingesteld komt in de plaats), en zie ik rechts onderaan alleen de 'trip'-teller. Ik vind die trip echter niet zo interessant, zou liever de totale kilometerstand zien staan. Ik vind het niet direct terug in de handleiding, maar kan die trip worden uitgezet zodat de totale kilometerstand zichtbaar is wanneer de cc aanstaat? Of kan de in de cc ingestelde snelheid worden verborgen zodat de totale kilometerstand zichtbaar blijft?
....Mijn motor schakelt namelijk automatisch uit als ik hem in de P stand zet. Dan wil ik gewoon gaan tanken omdat de motor toch uit staat maar de auto hoeft van mij dan niet helemaal uit te schakelen.....
Op zoek naar antwoorden op de volgende vragen :
- Hoe kan ik de tripteller die linksonderin de VirtualCockpit wordt getoond resetten ?
- Hoe kan ik de rijgegevens : 'sinds lange tijd' resetten
- Hoe kan ik de rijgegevens : 'verbruik sinds start' resetten
Om gegevens (incl. km-stand) überhaupt te kunnen overnemen moet je ze wel eerst kunnen zien, want de km-stand staat in de meeste gevallen niet op de tankbon (niet iedereen rijdt immers een leaseauto met de verplichting om die stand bij elke tankbeurt in te voeren).Gewoon een tankbon vragen en de gegevens overnemen in Spritmonitor
Die sinds tanken gegevens zijn gewist, maar je km-stand is na die paar meter nog steeds gewoon zichtbaar (ook al zit hij "achter" de CC instelling. Even het palletje van de CC naar rechts, km-stand opschrijven/invullen op spritmonitor, terugzetten en klaar.Als er bij de pomp al iemand achter je staat te wachten totdat jij ein-de-lijk opgehoepeld bent, dan nodigt dit niet uit om eerst nog effe rustig alles op de tankbon te schrijven, dus je rijdt een paar meter verderop om de tankplek vrij te maken. Daarmee zijn je sinds-tanken-gegevens gewist.
Daarom gebruik ik voor mijn eigen administratie altijd de lange-tijd-gegevens, met inbegrip van het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer. Thuis gaan die gegevens in het brandstofblad van mijn autokostenspreadsheet, waar ik bv. ook kan zien in hoeverre de bc afwijkt van de werkelijkheid.
Ik heb weliswaar geen virtual cockpit, maar diezelfde gegevens (verbruik/gereden tijd/gereden afstand sinds start, lange tijd) verschijnen cyclisch als ik in de multifunctionele display door de rijgegevens ga met behulp van het scrollwieltje op het stuur. En daar kan ik dingen resetten door het scrollwieltje even langer ingedrukt te houden.
Iets dergelijks zal de VC ongetwijfeld ook bieden, maar voor de precieze manier waarop moet je toch maar eens de handleiding doorlezen...
Ik reset de lange tijd gegevens per tankbeurt en schrijf dan de gereden km en gemiddeld verbruik op de tankbon.
De totaal km-stand noteer ik overigens ook omdat ik juist die in mijn Excel invoer. De gereden km (lange tijd) dient als een soort backup, controle op invoerfouten.
Ik kan op de Amundsen navi daar inderdaad komen, maar dan zet je alles terug naar Factory settings, ik verwacht dan dat al mijn reisdoelen en POI's ook uit de navi worden gepoetst, dat is niet de bedoeling of zou ik daar echt 'sinds lange tijd' kunnen resetten. Morgen nog maar een keertje kijken...Al gevonden ondertussen?
Anders moet je een kijken onder CAR>>SETUP>>INSTRUMENTENPANEEL
Trip is ook in het digitaal dashboard zelf te resetten, even scrollen bij verbruiksgegevens...
Ik heb weliswaar geen virtual cockpit
O da's mooi, hopelijk heb je Virtual Cockpit
Al gevonden ondertussen?
Anders moet je een kijken onder CAR>>SETUP>>INSTRUMENTENPANEEL
Trip is ook in het digitaal dashboard zelf te resetten, even scrollen bij verbruiksgegevens...