Kipperlichten en mistlampen

Biggy9

Nieuw lid
Heel tevreden met een 1.2 dsg combi van april!

Gisteren merkte iemand dat als ik tijdens het rijden een knipperlicht aanzet dat aan de zelfde kant ook de mistlamp mee aangaat. Lijkt me niet normaal, toch?

Mvg,

micky

Forumguru
Ja, dat is je bochtverlichting, gaat ook aan als je de bocht om stuurt als je geen richting aangeeft.
Maar wil je hiermee zeggen dat je dat ook nog nooit onderweg bij een andere auto gezien hebt dan:arghh:

Biggy9

Nieuw lid
Het is dus inderdaad de corner functie. ;)
En nope. Eigenlijk is het me inderdaad nog nooit opgevallen bij andere auto's.... zal wel aan mij liggen :)

Noord26

Forumguru
Heel tevreden met een 1.2 dsg combi van april!

Gisteren merkte iemand dat als ik tijdens het rijden een knipperlicht aanzet dat aan de zelfde kant ook de mistlamp mee aangaat. Lijkt me niet normaal, toch?

Mvg,

Al in je boekje gekeken?

SuperBeeb

Forumguru
Bij de Polo van totmbo is het ook uitgeschakeld (af fabriek, blijkt uit optiecode). Snap alleen niet waarom je dit zou willen uitschakelen...

Stewie

Senior Member
Mijn golf 6 had beide, bochtenverlichting op de xenon en op de mistlichten en die op de mistlichten was niet uit te zetten. Vond dat afschuwelijk lelijk (witte xenon vs gele halogeen). Nu is alles halogeen en speelt dat zo niet :).

Ben overigens ooit aan de kant gezet wegens rijden met mistlicht wanneer het niet toegelaten is + kapot mistlicht. Heb toen het systeem ook moeten uitleggen :).

tpit

Lid
Mijn polo bm uit 2010 doet dat ook... Vond het wel handig als ik in t donker dijkje oprijd... ;)

AndreM

Forumguru
Inderdaad bochtverlichting en kan zeker uitgeschakeld worden :D

Als je, ik meen boven de 30 km rijd dan gaat de corner functie niet aan. :wavecry:
Dus hierbij een gratis advies: voortaan heel ERRUG hard op MINIMAAL 2 wielen de bocht door scheuren als je geen gebruik wil maken van de corner functie! :maakmegek:
Voor de mensen die wel gebruik willen maken, gewoon zoals iedereen de bochten nemen. :yeah:

Darkside

Forumguru
40 is de grens meen ik. Hij gaat onder de 40,aan op knipperlicht. Of op stuur uitslag. En als je rechts stuurt maar je knipperlicht links aan hebt dan "wint" je knipperlicht.

Canon-Eye

Forumguru
Snap alleen niet waarom je dit zou willen uitschakelen...
Ik snap dat prima - ik vind het namelijk om te beginnen absoluut géén gezicht - vooral overdag slaat het helemaal nergens op en toch zie ik het ok dan vrij vaak.
Daarbij komt dat het - naar gelang je woon- en/of werkgebied: bebouwde kom of platteland - in grofweg 80 tot 95 procent van de gevallen ook totaal overbodig is. Zolang er sprake is van enig licht, al is het maar straatverlichting, is de functionaliteit ervan nihil.

En als het dan al zo nodig zou moeten (quod non, wat mij betreft), dan kan het toch niet moeilijk zijn om het behalve aan de knipperlichten, de snelheid en de stuurhoek óók nog even te koppelen aan de lichtsensor?
Maar dat vergt dan blijkbaar weer nèt iets te veel nadenken.

Geef mij dan maar progressief meedraaiende koplampen - daar heb je bij alle snelheden iets aan, ook op onverlichte afritten en zo.
Geen nieuw idee natuurlijk - de aloude snoek had zoiets een jaar of 40, 50 geleden ook al... :jaja:

EdZ

Donateur
ik heb het op mijn roomster ook (cornerverlichting, geen bochtverlichting, bij de laatste draaien je lichtbundels mee). Ik heb ze liever uit omdat het op rotondes verwarring oplevert. Je linkerlamp brandt dan tot je rechts richting aangeeft. Andere bestuurders denken dan eerst dat je linksom blijft rijden en ineens sla je af.

Op mijn 1.2 tsi abl zit geen corner verlichting. IK zou dat wel willen. Kan dat achteraf? Ik meende
laatst een abl te hebben gezien die het wel had

AndreM

Forumguru
Op mijn 1.2 tsi abl zit geen corner verlichting. IK zou dat wel willen. Kan dat achteraf? Ik meende
laatst een abl te hebben gezien die het wel had

Ff goed het menu van je BC doornemen en je handleiding, staat er gewoon bij.
Als ik het heb, moet jij met dezelfde auto het ook hebben, toch? :jaja:

AndreM

Forumguru
ik heb het op mijn roomster ook (cornerverlichting, geen bochtverlichting, bij de laatste draaien je lichtbundels mee). Ik heb ze liever uit omdat het op rotondes verwarring oplevert. Je linkerlamp brandt dan tot je rechts richting aangeeft. Andere bestuurders denken dan eerst dat je linksom blijft rijden en ineens sla je af.

Kweet niet, maar volgens mij weet toch wel iedere automobilist het verschil tussen een knipperlicht of een corner licht? Dus waar ligt de verwarring? :fool:
Het zijn juist die stumpers, die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Staat in de verkeers ergernis top 10 en dat zegt al genoeg. :banghead:

Bovenaan Onderaan