Kloenk?

Tjarco

Lid
Toch weer een nieuw probleem...

Eerst had ik twee kloenken in mijn auto, waarvan 1 opgelost door nieuwe uitlaat ophangrubbers. De tweede blijkt echter hardnekkiger. Na veel deductie waar of wat het zou veroorzaken kan ik niet anders uitleggen dat het lijkt te zitten in de as/draagarm van het rechter achterwiel.

Door op de trekhaak te gaan staan en gewicht naar beneden te drukken is het geluid te produceren. echter als ik op en neer spring is het geluid slechts dee eerste keer te maken als ik op de trekhaak blijf staan. Ik moet er volledig vanaf gaan en dan er weer op gaan staan om hetzelfde geluid te produceren. Het lijkt dus alsof er iets voorbij een ander punt komt en daar blijft zolang er gewicht op staat. Soms klinkt de kloenk ook meer alsof er ijzer over het asfalt schuurt, echter dat gebeurt niet.

Ook lijken omstandigheden er wat te maken mee te hebben. Een vriend van mij wou vandaag een stukje rijden reed iets te hard weg door een buurt van Rotterdam met veel drempels, met als resultaat 5 kloenken kort achter elkaar en dat de kloenk te gehele rit te horen was, zelfs met 50kmph op een weg met een hobbel in het asfalt. Iets wat normaal niet gebeurt. Toen ik net een stukje reed nadat auto weer tijd stilstond was de kloenk slechts hoorbaar bij de twee hoogste drempels.

Inmiddels hebben er al drie leken onder de auto gekeken. Eentje dacht dat het misschien een boutje van de tank was, maar na wat inspectie lijkt alles aangedraaid te zijn. De tweede dacht dat het iets in de draagarm was, Ik heb sowieso geen idee wat het kan zijn, dus hopend dat iemand hier die iets kan suggereren...

Antera

Donateur
goede dag.

Denk dat het tijd word om je schokdempers en dan ook de stofhoezen eens onder de loep te nemen. Goede kans dat je het daar moet gaan zoeke. Dit heeft denk ik te maken met de olie in de demper die misschien niet lekker meer is. Maar dempers verwisselen van links naar rechts zou dan het probleem moeten verplaatsen bv

Joske

Forumguru
Ik gok toch ook op de ophanging hoor.. :)

Auto eens opkrikken en visueel controleren :jaja:

The bone collector

Senior Member
Is het probleem al gevonden? Ik heb hetzelfde gehad, en dat was een kapotte draagarmrubber. Eerst is dat op drempels, en nadien ook op oneffen wegdek. Is vrij eenvoudig zelf te vervangen.

Tjarco

Lid
Nee, probleem nog niet verholpen, nog geen (priori)tijd gehad.

Goede suggestie, ik zal er mee eens in verdiepen...

Tjarco

Lid
@The bone collector - Dus het gaat niet zo snel met de drukke decemberperiode maar ben nu zover. Heb de Haynes gids inmiddels doorgespit maar kan niets vinden wat op het vervangen van draagarmrubbers lijkt. (ieman de juiste vertaling voor draagarmrubber?)

Nu heb ik via een garage wat opgevraagd en die zegt dat de gehele achteras er onder uit moet om de rubbers te vervangen. Toen moest ik aan jou opmerking "simpel" denken... Ben jij een monteur met een brug tot beschikking of wordt ik profesioneel afgezet?

Andere vraag - heeft iemand toevallig ergens een tutorial voor het vervangen?

Cordoba

Forumguru
Wat ook kan: dat je achterdemper niet 100% goed is gemonteerd, of niet helemaal de juiste maatvoering heeft, en bij een hobbel tegen de achteras en/of de bodemplaat komt. Dit kun je het makkelijkst op de volgende manier controleren: als de motor koud is (of als je vuurvaste handen hebt, kan het ook bij warme motor), de uitlaat achter beetpakken en kijken of je 'm wat kun laten zwiepen zodat ie tegen achteras/bodemplaat aankomt, eventueel kun je wat gewicht in de auto stoppen zodat de normale situatie vergelijkbaar is (als de auto inveert, door gewicht van inzittenden en bagage, heb je minder ruimte, dus is de kans op 'kloenk' groter). Bij sommige auto-modellen is dit echt een crime om een einddemper precies goed te monteren. (bij vervanging wordt normaal de pijp voor de einddemper doorgeslepen, en daar wordt het vervangende deel op gemonteerd, origineel is dat vaak één geheel met de middendemper.

Tjarco

Lid
Klopt inderdaad dat met meer gewicht op de achterbank er meer kloenk gaande is. Ik heb reeds de uitlaat rubbers vervangen want daarvoor kon ik inderdaad de uitlaat aan de rechterachterkant met wat gezwieber tegen een onderdeel van de auto aankrijgen. Met de nieuwe rubbers heb ik hier echter veeel meer kracht voor nodig, tot bijna onmogelijk...

Cordoba

Forumguru
Ik heb het bij mijn vorige auto gehad: een Seat Cordoba, ik ben wel 3 keer terug geweest voor de uitlatenboer het voor elkaar had, en ik hoorde later dat de Cordoba daar redelijk berucht om was. Deze had namelijk dezelfde veren en dempers als een Ibiza, maar door het gewicht van de kofferbak veerde ie achter meer in, waardoor er minder ruimte was om de uitlaat over de achteras, te laten lopen zonder de bodem te raken. Als de einddemper dan iets gedraaid gemonteerd zat, of 1-2 cm verder naar voren of naar achteren geschoven op de pijp van de middendemper raakte ie beslist de achteras of de bodemplaat.

Bovenaan Onderaan