Klopt dit (dubbel massa vliegwiel)?

Na een half jaar helaas alweer problemen (iet wat vertraagd actie ondernomen, wel al eerder gemeld overigens).
20dkm mee gereden...
 

Spierings

Forumguru
Het is altijd een struikelpunt als de wagen buiten de garantieperiode is behalve een enkel onderdeel dat al vervangen is..

Maar als ze zelf vermoeden dat het het vliegwiel is en hier zit nog garantie op, vind ik dat ze ervoor op mogen draaien. Ook als dit het niet blijkt te zijn.... Moeten ze maar in een keer een goede diagnose stellen, dat hoeft niet jouw probleem te zijn.

Gewoon vooraf duidelijke afspraken maken.
 

dhe019

Actief lid
Ik zou me genaa** voelen. Ook denk ik dat ik mijn rechtsbijstandverzekering er bij zou halen. Dit is niet normaal.

Verder zou ik me afvragen of ik mijn auto zou willen laten onderhouden door mensen die:
- geen diagnose kunnen stellen of
- niet normaal met hun eigen fouten om kunnen gaan of
- jou willen naai** om financieel gewin of
- hun eigen pech niet willen accepteren
 

Antera

Donateur
Als je dezelfde klachten hebt dan is het wel erg frapant dat het vliegwiel weer kapot zou zijn en zeker niet binnen een jaar. Ze kunnen me veel wijsmaken maar dat niet. Weet niet wat ze precies toen gedaan hebben? Heb je de kapotte onderdelen gezien?

Ik ben toch wel benieuwd naar het geluid
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb mijn 1.9 TDI gekocht bij iets meer dan 70dkm op de teller. Bij proefrit voelde ik een opmerkelijke trilling in de koppeling/aandrijflijn (bij lage toeren +/- 1500) en vanwege alle verhalen over 2M vliegwiel heb ik toen eerst een aankoopkeuring laten doen, waarbij ik specifiek op de koppeling heb laten checken.

Zowel de Dekra (zij hebben de keuring gedaan) als een andere dealer (waar ik voor 2nd opinion ben geweest) hebben toen aangegeven dat trillingen in de koppeling in de lage toerentallen bij mijn auto en bij 2M vliegwielen een bekende producteigenschap zijn en dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.

Ook bij mijn onderhoudsbeurten bij Rijnwoud steeds de vraag gesteld of ze even extra op wilden letten, aangezien ik geen zin had in een in de soep gedraaide aandrijflijn. Maar ze hebben mij altijd verzekerd dat hij inderdaad wat veel leek te trillen maar dat zij geen enkele reden hadden om te twijfelen aan de staat van het 2M vliegwiel en ook geen noodzaak zagen hem te vervangen.

Inmiddels zit ik op 180dKM en rijdt de auto nog steeds prima. Ja de koppeling trilt nog steeds (meer dan gemiddeld) maar voor zover ik dat kan bepalen niet meer dan 100dKM geleden.

Nu kan ik jouw situatie natuurlijk niet beoordelen (en heb jij een andere motor), maar soms worden problemen ook problemen omdat je er te veel aandacht aan gaat besteden. En er zijn helaas dealers die vervolgens graag helpen om dat "probleem" goed uit te zoeken. Wellicht een optie om een keer (als je daar in de buurt bent) naar een gerenommeerde VAG garage/tuner te gaan (VAG techniek, JD, TVS, etc. etc.) en die mannen eens mee te laten luisteren? Tijdens een van de forum meetings bij TVS (waar mijn auto getuned is) hebben ze mij ook gerustgesteld.
 
Zou een VAG dealer moeten kunnen horen wat het is? Dubbelmassa vliegwiel met problemen komt best vaak voor volgens mij? Weet iemand een expert op dit gebied die in de buurt van Amsterdam zit?
 
Bovenaan Onderaan