Ik heb mijn 1.9 TDI gekocht bij iets meer dan 70dkm op de teller. Bij proefrit voelde ik een opmerkelijke trilling in de koppeling/aandrijflijn (bij lage toeren +/- 1500) en vanwege alle verhalen over 2M vliegwiel heb ik toen eerst een aankoopkeuring laten doen, waarbij ik specifiek op de koppeling heb laten checken.
Zowel de Dekra (zij hebben de keuring gedaan) als een andere dealer (waar ik voor 2nd opinion ben geweest) hebben toen aangegeven dat trillingen in de koppeling in de lage toerentallen bij mijn auto en bij 2M vliegwielen een bekende producteigenschap zijn en dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.
Ook bij mijn onderhoudsbeurten bij Rijnwoud steeds de vraag gesteld of ze even extra op wilden letten, aangezien ik geen zin had in een in de soep gedraaide aandrijflijn. Maar ze hebben mij altijd verzekerd dat hij inderdaad wat veel leek te trillen maar dat zij geen enkele reden hadden om te twijfelen aan de staat van het 2M vliegwiel en ook geen noodzaak zagen hem te vervangen.
Inmiddels zit ik op 180dKM en rijdt de auto nog steeds prima. Ja de koppeling trilt nog steeds (meer dan gemiddeld) maar voor zover ik dat kan bepalen niet meer dan 100dKM geleden.
Nu kan ik jouw situatie natuurlijk niet beoordelen (en heb jij een andere motor), maar soms worden problemen ook problemen omdat je er te veel aandacht aan gaat besteden. En er zijn helaas dealers die vervolgens graag helpen om dat "probleem" goed uit te zoeken. Wellicht een optie om een keer (als je daar in de buurt bent) naar een gerenommeerde VAG garage/tuner te gaan (VAG techniek, JD, TVS, etc. etc.) en die mannen eens mee te laten luisteren? Tijdens een van de forum meetings bij TVS (waar mijn auto getuned is) hebben ze mij ook gerustgesteld.