Knipperlicht buitenspiegel licht op bij afspuiten

Wagoneer

Nieuw lid
Voordat ik mijn O3 combi door de wasstraat haal spuit ik altijd eerst even het vuil en zand eraf met een hogedrukspuit bij de ingang van de wasstraat. Nu valt het mij op dat iedere keer als ik de spuit op een van de spiegelhuizen richt, het knipperlichtje dat in de spiege zit oplicht.

Is dit om aan te geven dat de spiegelkap schoon is, of is het gewoon nieuwigheid?

Cordoba

Forumguru
Nee, dat is de flits-actie. Net zoals agenten in het voorjaar massaal naar buiten trekken om bekeuringen uit te delen, zo heeft jouw buitenspiegel een flitsservice: als er iets (lucht of water onder hoge druk) langs de spiegelbehuizing komt met een snelheid hoger dan de ingestelde maximum snelheid begint ie te flitsen (dus net als die 'voorjaarsagenten').

Wagoneer

Nieuw lid
Oooh, dat is een hele geruststelling. Dus als ik in Duitsland 180 rijd en het gaat regenen, dan wordt het overige verkeer automatisch gewaarschuwd dat ik in aantocht ben. Coole feature....

Wagoneer

Nieuw lid
Wat de functie of het defect ook is, mijn spiegiel knipperlichtje licht op wanneer ik er een straal water op zet.

CDK

Forumguru
alle gekheid op een toverstokje, iets klopt er niet, er ligt of ergens een draad bloot of iets dergelijks, het water zorgt kennelijk voor contact/sluiting en is zeker niet zoals het hoort! Even terug naar je dealer om het onder garantie te laten verhelpen.

Rick

Senior Member
Ik denk dat je toevallig dan ook de kessy ontgrendeling raakt met je straal en je deur dan open of dicht gaat...

Opgelost!

Joske

Forumguru
Volgens mij zit het aprilvisje in je spiegelbehuizing... :D

aprilvis.jpg

zonder gekheid: kortsluiting of ontsluiten van de wagen, maar dan moet je normaal al je richtingaanwijzers zien oplichten, toch? ;)

EdK

Forumguru
Zou toch eerst even je optielijst nakijken voor de dealer je zegt dat je die optie toch echt had besteld....
Maar @Antera zal deze optie met vcds zeker uit kunnen zetten hoor.....

Cordoba

Forumguru
Als het inderdaad het seintje is voor openen/sluitien van de cv, dan is even de vraag of het inderdaad een tekortkoming van de auto is, of zo'n ongebruikelijke situatie dat de fabrikant daar niet in heeft voorzien. Als er tijdens normaal gebruik eigenlijk geen of weinig water in de spiegelbehuizing kan komen, dan is het mogelijk met afspuiten dat de ruimte achter de spiegel vrijwel vol met water komt, en een contact door geleiding via het water is dan vrijwel niet te voorkomen.

Daarnaast heb je ook het effect van LED's die voldoende hebben aan de lading die nog in een aansluitdraad (achter de schakelaar) aanwezig is om een poosje te branden. Ik vermoed dat hier een combinatie van beide effecten optreedt: nog wat elektrische restlading aanwezig in de draadboom, en het water dat de mogelijkheid geeft voor een contact om die lading via een LED weg te laten vloeien.

Wagoneer

Nieuw lid
Ik ben toevallig vorige week bij de dealer geweest en die las in de boordcomputer dat er een storing stond bij de in- / uitstapverlichting. Ze hebben in de spiegel gekeken en konden daar niets vinden. De storing is gereset en trekhaak opnieuw aangemeld. Over 2 a drie weken ga ik de auto weer wassen en kan ik melden of het probleem nu is verholpen. Mocht ondertussen een van jullie je O3 (EBL voorzien van Kessy) gaan wassen, let dan even goed op de spiegelkappen en deel je bevindingen AUB.

Joske

Forumguru
ik kan alleen maar gokken dat je storing zal terugkeren bij de eerste de beste plensbui of carwashbeurt.. blijf toch de piste van kortsluiting volgen imo

Tom RS

Forumguru
Het mag natuurlijk niet en het moet gerepareerd worden, maar dit is nu de reden waarom ik een afkeer heb van hogedrukspuiten op auto's en fietsen. Het is er, hoe je het ook draait of keert, niet allemaal op voorzien om met 100 bar druk of meer te worden schoongeblazen...

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
mwahhh hogedrukspuit is in principe niet verkeerd hoor, mits je ermee overweg weet te gaan.
Dus op afstand met de lans afspuiten en niet de spuitlans op 5 cm afstand houden zoals je zo vaak ziet.
want dan spuit je het water zelfs door je ventiel van je band heen.

Antera

Donateur
Zou zeggen lekspanning ergens. De vraag is nu alleen bij de O3 of zijn er meer mensen met dit fenomeen.

Wagoneer

Nieuw lid
Hi Tom, ik snap dat je auto's en hogedrukspuiten geen goede combinatie vind.
Ik denk echter wel dat de spuit bij de carwash (welke is bestemd voor het reinigen van auto's) minder druk heeft dan de Karcher die je thuis voor je terras gebruikt.
Ik hield de spuit om ruim een meter afstand van spiegel.

Meer nieuws na de volgende wasbeurt.

Bovenaan Onderaan