Knop "P" en handrem op midden console.

klimmertje

Nieuw lid
Ben de bezitter van een Octavia 4 mild hybride 1.5. Als ik de auto PARKEER en de motor afzet gaat het lampje van de handrem branden en de auto staat op de handrem. Tot zover oké. Maar nu begrijp ik niet wat nog de functie van de de knop "P " is. Wie kan deze functie uitleggen, ik gebruik deze knop immers nooit.

EdwardP

Actief lid
Is dat niet gewoon de parkeerstand van de automaat? Met de pook zet je hem in D, R of N en met de knop in P als je de auto parkeert.

amukar

Lid
Bij auto’s met een automatische versnellingsbak leren ze je aan om de motor stil te leggen in de stand Neutraal. Dan schakel je naar de Parkeer-stand. De gedachte is, dat de auto “vast” staat, maar zonder belasting van de versnellingsbak. De (mechanische) handrem is nog een extra beveiliging, vooral wanneer de auto op een helling geparkeerd is. Of dit bij moderne auto’s nog altijd relevant is, betwijfel ik wel een beetje.

Canon-Eye

Forumguru
Wie zijn "ze"? Motor stilleggen in neutraal? :unsure:
Dat heb ik nog nóóit gedaan, met welke automaat dan ook. Gewoon in P en dan uitschakelen werkt prima en geen problemen ondervonden. En de handrem erbij alleen als dat nodig is: op een helling, op bij het water.

Rob.nl

Actief lid
Wie zijn "ze"? Motor stilleggen in neutraal? :unsure:
Dat heb ik nog nóóit gedaan, met welke automaat dan ook. Gewoon in P en dan uitschakelen werkt prima en geen problemen ondervonden. En de handrem erbij alleen als dat nodig is: op een helling, op bij het water.

De oudere met n koppelomvormer. Daar is t beter voor...

Maar ieder moet t doen wat haar/hem t beste lijkt.

amukar

Lid
Tja, "ze" zijn instructeurs van de rijschool en de man van de "slipschool" indertijd. Je kreeg bij de aankoop van een nieuwe Skoda een gratis dagje rijvaardigheidstraining bij het vliegveld van Lelystad. Daar hoorde ik het voor het eerst. Heb het altijd onthouden, net als de voordelen van achterwaarts inparkeren. Maar dat je geen problemen ondervindt, dat verbaast niet: ik ken niemand die het zo doet - maar het is wel de theorie. Ik schreef het ook: volgens mij maakt het bij moderne auto's ook helemaal niet uit.
@Rob.nl en @hemi24: Dat zal het zijn. bedankt voor de aanvullingen. Weer iets bijgeleerd! :giggle:

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Je kreeg bij de aankoop van een nieuwe Skoda een gratis dagje rijvaardigheidstraining bij het vliegveld van Lelystad.
Zo'n dag heb ik in 2011 ook gehad met mijn toen 1,5 week oude F2c. Die was als Greenline helaas niet leverbaar met DSG, dus dat was even afzien nadat ik net 4 jaar en 160.000km met m'n laatste dienst-O2c 1.9TDI/DSG achter de rug had. Er was - op die dag in elk geval - géén instructeur of presentator die iets dergelijks naar voren heeft gebracht, want dat zou me zó kort na het inleveren van die O2 ongetwijfeld zijn opgevallen en bijgebleven.

Rob.nl

Actief lid
P boven t pookje lijkt blokkerende rem en de blokkeerpal bak, P onder t pookje blokkerende rem minus blokkade bak, hold is..... ja hold...Stoplicht e.d.
Toch??

Canon-Eye

Forumguru
Die P-stand is sowieso bedoeld als een blokkeerstand, zodat je de auto met draaiende motor indien nodig even kunt verlaten (op een min of meer vlakke weg) zonder dat hij zomaar weg kan rollen. Mijn oprit ligt ook op miniem afschot zodat regenwater niet de garage inloopt. Dus als ik de bak in P zet en daarna de rem loslaat, voel ik de auto inderdaad tegen de aanslag rollen, dat is dan pakweg 1 of 2 cm.

Jessedew

Forumguru
Je kan, de auto met draaiende motor in N zetten, als die koud is en net gestart o.i.d. (zeker als er geen start stop op zit, en dan wel de handrem gebruiken)

de P is de 'parkeerstand' en zeker bij een helling kan het aantrekken of activeren van de P hendel denk ik de 'bak' ontlasten. de P stand is vergelijkbaar met het parkeren van de auto in de 'versnelling'. Bij een handbak hoef je dan niet de handrem te gebruiken, de automaat doet dat dus al standaard.

Karstieman

Forumguru
Klopt. Dus nadat je gestopt bent versnelling in de N, dan het P-hendeltje trekken, daarna drukken op de P versnelling en daarna motor uitzetten.

hemi24

Forumguru
Afhankelijk van het type auto, eerst motor afzetten, alvorens naar de P-stand te schakelen; bij oudere keuzehendels ga je namelijk van N via R naar P; doe je dit met draaiende motor heb je kans dat je de aandrijflijn nog steeds op spanning (weg)zet…

Canon-Eye

Forumguru
kans dat je de aandrijflijn nog steeds op spanning (weg)zet
Nou, én...?
Dat is toch niet anders dan bij een auto met handbak die met de bak in de eerste versnelling wordt geparkeerd?
Heb zo ongeveer mijn hele autorijdende leven (en da's inmiddels best lang ;) ) niet anders gedaan, tenzij er sprake was van een duidelijke helling - alleen dan gebruikte ik de handrem erbij. En dan moest het niet vriezen, want dan zette ik 'm in de achteruit zonder handrem...

Bovenaan Onderaan