Knoppen of touchscreen.

hemi24

Forumguru
(Draai)knoppen zijn in een rijdende auto ook trefzekerder dan een touchscreen.

Uiteindelijk speelt logica ook een grote rol; als de functies niet daar zitten waar je ze zou verwachten, neemt de acceptatie al snel af!
 

jurjen

Lid
Het touchscreen, en vooral het ontbreken van knoppen voor basale functies als bediening van de ventilatie, maakt dat ik mijn huidige Scala als de grootste autozeperd van mijn leven heb geclassificeerd. Na vier Octavia's en een Rapid tot volle tevredenheid, is dat m'n allerlaatste Skoda.
 

EdK

Forumguru
is dat m'n allerlaatste Skoda.
Maar denk je dat dit alleen bij de VAG wagens blijft ?
Alle automerken stappen er op over !
En wil je het niet ? Tsja ga maar vast zoeken naar een Dacia of een Lada.
Die maken de restjes op bij Renault en dus blijven ze nog wat jaren met de knoppen werken....
Maar de EV wagens, wel ga er maar vanuit dat je straks je ramen zelfs moet open swipen ......
Van klapraam naar swengelraam en van swengels naar knoppen en dus nu swipen...
En hoop zeker niet dat het overgaat op stemherkenning , want dan kunnen ze die ramen net zo goed vastplakken
 

jurjen

Lid
Ik vermoed dat ik pas weer een nieuwe auto ga kopen als de ontwerpers tot inkeer zijn gekomen. Tot die tijd worden het tweede- of derdehandsjes.
 

Cordoba

Forumguru
Touchscreen met menu is wat mij betreft ok voor zaken die je maar zelden gebruikt (zoals instellingen veranderen, bekijken hoever je nog van een beurt afzit en dat soort zaken). Voor veel andere zaken ook een voorkeur voor knoppen. Touchscreens zijn helemaal een ramp als de persoon die er mee moet werken ook nog bol staat van de stress, en ieder weldenkend mens kan dat zo bedenken, maar het 'gezonde boerenverstand' dat vroeger zo gewoon was, wordt steeds zeldzamer.
 

EdK

Forumguru
3210 was het Hemi !!
En wat was daar verkeerd aan ???
Kon je tenminste nog laten vallen en dan daarna gewoon weer bellen...
En tegenwoordig ?? mot hele scherm vervangen worden
 

hemi24

Forumguru
@EdK : nu blijkt maar weer dat jij een jaartje ouder bent dan mij, 3210 respect…

1660938778500.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja was me 1e zakelijke phone !
Denk dat ik op zolder nog wel de batterij er van kan vinden
 

CharlesTucker

Forumguru
Vallen zeker geen probleem voor zo'n Nokia, maar een flink aantal jaren geleden (10 of zo) was bij ons in het weekend brand uitgebroken in een kamer op kantoor. Veel schade, en die ene kamer volledig uitgebrand. Op die kamer bleek nog zo'n oude Nokia te liggen, door de hitte zo ongeveer gesmolten en behoorlijk vervormd, hij was aanmerkelijk korter, scheefgegroeid en het schermpje was gesprongen en zat vol breuken. Voor de gein een keer op de aan/uit knop gedrukt, en er ging zowaar nog wat licht aan achter dat kapotte scherm. Toen maar eens het nummer van de prive-telefoon van de eigenaar ingetoetst, en we bleken hem gewoon uit te kunnen leggen dat ie vooralsnog geen nieuwe werktelefoon kreeg, ding deed het nog prima. Naast vallen overleven die dingen dus ook gewoon een stevige fik.

Maar wat touchscreens in een auto betreft, voor functies waarvan je ook maar enigszins kan verwachten dat je die tijdens het rijden wilt kunnen bedienen, gewoon niet doen. Ziet er cool uit in de showroom en folder, maar is gewoon een erg slecht idee. En dat heeft niets met ouderwets of niet meegaan met je tijd te maken, sommige veranderingen zijn verbeteringen, en sommige veranderingen zijn dat niet. Gewoon ouderwetse knoppen, met fatsoenlijke feedback.
 

EdK

Forumguru
Bijna alles in touchscreen uitvoeren botst een beetje bij mij.
Terecht mag ik al rijdend geen mobiel bedienen maar als ik onderweg me tablet of dus een touchscreen in de wagen bedien is er geen vuiltje aan de lucht.
Terwijl het mijn inziens net zo afleidend is.
Knoppen bedien ik blindelings en zelfs in donker !
Toutchscreens hebben zoveel display knoppen dat je moet wel op scherm kijken om de juiste aan te tikken.
en dan mot je ook nog geen kolenschoppen hebben anders druk je ook nog de verkeerde in !

Er zijn genoeg dingen waar het een uitkomst is zonder meer.
Maar in een voertuig mogen ze het van mij bij wet verbieden
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik betrap mij er op dat ik tijdens het rijden vaak vind dat het scherm mij te vaak afleidt. Komt ook door de ACC en de nav met snelheidsaanduiding, denk ik, want ik heb 2 schermen. Maar in de Scala zitten best nog wel wat knoppen, o.a. achterruit verwarming, 1 knop voor max. lucht op voorruit, ventilator snelheid regel ik door de knop v. d. temperatuur instelling. En er is ook een knop om direct in het ventilatiesysteem op het scherm te komen. Veel v d andere zaken zijn de knoppen op en aan het stuur. Valt dus al met al mee.
Maar waarom is het instellen v d nav niet geblokkeerd tijdens het rijden? Dat had ik al on m'n Faab in 2005!
Bij de Hyundai Bayon heb ik er inderdaad op gelet of daar ook nog knoppen zaten, jawel. En één hele slimme om de pook van de automaat (in noodgevallen) onmiddellijk te kunnen ontgrendelen. Dat heeft de domme Skoda niet, moet je eerst de manchet v d pook loshalen.

Grtss (ik ga nu even naar de knoppen)
 

Fabia 123

Forumguru
Maar waarom is het instellen v d nav niet geblokkeerd tijdens het rijden?

Ik denk vanwege de spraakherkenning.
Tijden een rit is het mogelijk om halverwege een bestemming die in het geheugen zit op te roepen.
Ik gebruik het vaak. Toegegeven: sommige adresnamen snapt de spraakherkenning niet.
Een simpele adresnaam helpt. Bijvoorbeeld contactnavigatie en je roept Kees, dan is dat gemakkelijker voor de spraakherkenning dan annemariakoekoek.Het is niet altijd nodig dat de navigatie de hele rit de bekende weg verteld.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan