Kodiaq II

HalloBuurman

Nieuw lid
Ik rij sinds 29 mei al met de Kodiaq II als opvolger voor mijn vorige Kodiaq. Uitvoering: Business Ed, Graphite Grey, 19", Light & View, Comfortpakket, Winterpakket, Parkeerpakket en panoramadak.

Inmiddels ruim 6000 kilometer gereden. Ben voor wat betreft het rijden zeker over de auto te spreken wel vindt ik de auto wat 'logger' rijden dan de vorige.

Enige waar ik werkelijk knettergek van wordt is dat hele ISA gedoe. Omdat je de snelheidssignalering en Lane assist nog min of meer snel kunt uitschakelen kan ik daar nog wel mee leven. Maar ik wordt knettergek van de parkeersensoren en frontassist die in veel gevallen zorgen voor een ingreep terwijl er werkelijk niets aan de hand is. Wel heel nieuwsgierig naar de ervaringen van de anderen hiermee.
 

hemi24

Forumguru
Front assist zal net als voorheen 3 instellingen kennen, neem ik aan?
Vroeg, middel en laat…

Als je parkeersensoren werken, rij je behoor langzaam, lijkt me?
 

HalloBuurman

Nieuw lid
Front assist zal net als voorheen 3 instellingen kennen, neem ik aan?
Vroeg, middel en laat…
Nope...zit er niet meer in. Of wellicht met een update van de software op een later moment.

Als je parkeersensoren werken, rij je behoor langzaam, lijkt me?

Ja klopt. Maar neem als voorbeeld dat je de auto haaks wilt inparkeren en je rechts achteruit het vak indraait. Ik vindt een manoeuvre afstand van een cm of 15 a 20 dan voldoende om langzaam langs de neus van de al geparkeerde auto in te draaien. Op dat moment gaan de sensoren aan de zijkant af en brengen de auto tot stilstand. En dat gaat niet lichtzinnig. Het is hetzelfde als wanneer je bijna rolt de handrem er vol op trekt. Het is werkelijk oncomfortabel. De 'normale' parkeersensoren aan de voor- en achterzijde kun je nog overrulen met een tik op de rem maar in het hierboven voorbeeld doet hij het direct weer opnieuw.

Over het algemeen kan ik stellen dat de auto hypersensitief is :giggle:. De gevoeligheid van de sensoren is gewoon te hoog wat serieuze irritatie met zich meebrengt en op de meest bijzondere momenten ingrepen. Zo ook wanneer een auto voor je afslaat en je er rustig langs wil sturen.

Dealer is er overigens serieus mee bezig. Maar was een beetje benieuwd of het nu aan de auto c.q. sensoren ligt of dat ik door alle jaren rijden en de vele kilometers te 'relaxed' aan het sturen ben gegaan. Stukje zelfreflectie zullen we het maar noemen.
 

johnboy

Donateur
Gevoeligheid van de sensoren is inderdaad beetje overdreven. Gisteren ook al soort van noodstop bij achteruit rijden. Bij de Enyaq was dat al gevoelig, bij de Kodiaq nog wat meer lijkt het.
Sensoren geven al rood signaal terwijl er nog genoeg ruimte is.
 

johnboy

Donateur
Yep, ik ga morgen eerst wat dieper in de instellingen kijken en wat ze op Duitse fora melden.
 

Antera

Donateur
In je parkeersensoren menu of hulpsystemen kan je de remoptie uitzetten bij achteruit rijden
 

HalloBuurman

Nieuw lid
In je parkeersensoren menu of hulpsystemen kan je de remoptie uitzetten bij achteruit rijden
Ja klopt maar de sensoren aan de zijkant doen daar niet mee. Dat is het probleem met het indraaien in een vak wat ik in mijn start bericht beschreef.
 

HalloBuurman

Nieuw lid
Wat @johnnyboy beschrijft in zijn topic heb ik ook last van namelijk dat de Auto Hold na paar ritten vanzelf uit gaat.

Geldt ook voor groot licht assistent. Blijft soms na herstart aan staan. En soms staat deze niet meer aan na een herstart . Voor een functie als deze maakt het.ih niet uit wat het is als het maat altijd hetzelfde is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voordeel van de Autohold is wel dat er in de schakelaat een fel rood lichtje brandt als deze is ingeschakeld.
Je hoeft er dus niet door verrast te worden.

Zelf wil ik 'm trouwens nooit permanent aan hebben staan, maar alleen onder specifieke omstandigheden: bv. in een aanschuiffile, of in stadsverkeer met verkeerslichten. Maar als ik voor- en achteruit moet manoevreren om in te parkeren of achterwaarts mijn oprit in te rijden is het alleen maar lastig, dan wil ik niet steeds het gas moeten aanraken na omschakeling.
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye Dat is dan bijkomend nadeel van een automaat. Bij een handgeschakelde auto geef je ook bij manoeuvreren altijd iets gas.

Ik herken de te grote gevoeligheid van de parkeersensoren. Juist in situaties die even opmerkzaamheid vragen leidt dat gepiep alleen maar af. Bij het achteruit oprijden van mijn oprit word ik hier dagelijks mee geconfronteerd. Ik vind dit inderdaad geen verbetering ten opzichte van "ouderwetse" parkeersensoren achter.

Ik heb overigens niet het idee dat de sensoren aan de zijkant (bij mijn Golf) de auto tot stilstand brengen. Bij mij is het met name als de auto beweging achter zich detecteert - waarbij helaas geen rekening wordt gehouden met hoe je stuur staat. Ik draaide laatst in een bocht achteruit mijn oprit op. Een buurman loopt de straat op op een plek die ik gezien de stuuruitslag nooit bereikt zou hebben (en het systeem zou dat gezien de cameralijnen moeten weten) en toch: boem. Ook beweging van de heg naast mijn oprit wil nog wel eens tot een noodstop leiden.
 

HalloBuurman

Nieuw lid
Voordeel van de Autohold is wel dat er in de schakelaat een fel rood lichtje brandt als deze is ingeschakeld.
Je hoeft er dus niet door verrast te worden.
....

Wel in de Kodiaq I maar nu niet meer. Autohold is, in mijn geval zichtbaar op het midden en front display als een klein icoon en is groen (actief) of wit (niet actief). De handbediende schakelaar zit op een plek die ik niet meer direct kan zien tijdens het rijden. Dus of het wel of niet ingeschakeld staat valt gewoon niet direct op. Maar goed dit is altijd persoonlijk denk ik.

En het verrast zijn heeft meer betrekking op dat hij soms dagen wel aan blijft staan en dan vanuit het niets weer uit staat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is dan bijkomend nadeel van een automaat. Bij een handgeschakelde auto geef je ook bij manoeuvreren altijd iets gas.
Het is maar net wat je een nadeel vindt...
Bij heen en weer manoeuvreren vind ik het juist een groot voordeel dat ik géén gas hoef te geven en mijn voet gewoon bij / op de rem kan houden om de snelheid te regelen. Als ik van D naar R of andersom wil schakelen moet ik de auto stilzetten - om in de gewenste richting te bewegen hoef ik daarna alleen de rem wat los(ser) te laten.
Hier speelt wel mee dat ik inclusief de berm vanaf de straat zo'n 20 meter achteruit moet met een S-bocht erin om onder de carport uit te komen. Die Autohold zou de pret bederven.
 

Raymond1976

Nieuw lid
Vandaag via de lease een Kodiaq Tour editie besteld! Na goede ervaring met mijn Kodiaq 1 op zoek naar een nieuwe auto eerst gekeken voor elektrisch maar uitgekomen op dit actie model!! In Black Magic Metallic! Wat ik wel jammer vindt is dat ik de rode reflector strip achterop wel heel mooi vindt maar deze zit niet op deze uitvoering... Ik ben nieuw hier zijn er sites waar je losse accessoires kunt bestellen voor de Kodiaq zoals deze led strip en om hem wat meer te pimpen zoals bijvoorbeeld een zwart logo op de kap en hem wat meer sportiever te laten ogen? Ik kijk er in ieder geval naar uit om hem op te halen!
 

Zorbathagreek

Nieuw lid
Dus die rode doorlopende strip tussen de achterlichten krijg je alleen als je extra licht pakket neemt? Heb zelf de business edition PHEV besteld met opties Panorama/ Akoestiek pakket / 360 graden parkeerhulp
 

HalloBuurman

Nieuw lid
Correct en is onverlicht op dit moment. Wellicht op de Sportline in de toekomst ook nog verlicht. Wie zal het zeggen.
 
Bovenaan Onderaan