Dan toch maar een kleine review voor de nieuwsgierigen:
Afgelopen zaterdag in de Tarraco FR gereden (de phev uitvoering is er nog niet). Moet eerlijk zeggen die Tarraco ff wat fijner rijdt (lees; combinatie van comfort en dynamisch) dan de Kodiaq. Ook het model is gaaf alhoewel ik die doorgaande strip achter lelijk vind.
Grootse nadeel in de Tarraco is de zitpositie. Ik ben 1,90m en hou van “in” een auto zitten ipv op de bok (ook niet te sjonnie hoor, gewoon armen wat gebogen, links en rechts opliggend, benen driekwart gestrekt en ondersteund en stuur dicht bij je). Dat “op de bok zitten” valt nog redelijk mee ware het niet dat je in de laagste stoel stand (elektrische verstelling) je arm niet in de deur kan leggen, want daarvoor zit je weer te hoog. De armsteun in het midden kan wel hoog genoeg maar met één arm wel en de andere arm niet ondersteund is helemaal niks (scheef zit gevoel). Door die hogere stand van de middenarmsteun kom je amper bij de pook of knopjes onderin. Oké, het is dan een dsg dus vaak schakelen doe je niet maar toch, wie maakt in deze tijd nou zo’n laag tussengedeelte? Je moet vanaf je armsteun gewoon de boel kunnen bedienen en niet voorlangs moeten “grijpen”. Ook het bakje voorin voor je mobiel, het lijkt net of die verticaal in een gat valt. Als je bedenkt dat in de laagste stoelstand onder de voorstoel ruimte zat is dan snap ik niet hoe de zitpositie icm middenconsol en deur is ontworpen. Waarschijnlijk door die kleine Spanjaarden......en dat gaat bij niet werken. Als een auto niet goed zit (zoals hierboven omschreven) dan hoppa kansloos en weg ermee. Als in je de FR phev uitvoering dan ook geen beatsaudio kan kiezen (omdat subwoofer onder de laadvloer zit en plaats moet maken voor een accu) dan heb je je huiswerk als ontwerper slecht gedaan. Mijn conclusie, Seat leuke looks en rijgedrag, maar ergonomie binnenin (voor lengte >1,85m) is kansloos. Zelfs de achterbanken zijn platte pannenkoeken, drama!
De Kodak heeft dit “zit” verschijnsel en ergonomie aanzienlijk beter voor elkaar, veel beter dan de Tarraco maar nu nog wachten op de phev uitvoering. Hopelijk gelijk met rechtopstaand navigatie scherm op het dashboard en een hogere middenconsole zoals in de Enyaq, dan weet ik 100% zeker dat verkoopsucces voor de komende 4 jaar weer gegarandeerd is.
De enige auto waar ik perfect in zit is de Enyaq. Perfect bereik stoelverstelling voor zowel hoge als lage zitpositie, stuur axiaal goed verstelbaar (dicht bij je), perfecte beenondersteuning inclusief zitverlenging en ook de hoek waaronder de zitting te verstellen is is top! Moet je wel de suite of eco suite uitvoering nemen. Helaas Max 1t trekgewicht....