Kodiaq phev vermogen en caravan

Ik heb 2 misschien simpele vragen:
- de elektromotor is 85kW/115 pk en de benzinemotor 110kW/150pk. Waarom is het totale vermogen dan maar 150kW/204 pK?
Ik zou verwachten totaal 265pk, of werkt dat zo niet?

tweede vraag: heb je dus 204pk zolang de accu nog enigzinds vol is?
Stel ik maak met de caravan een lange trip, op een gegeven moment is de accu leeg. Hou je dan nog maar 150pk over?
En zou je dus op vakantie ook een keer moeten bijladen om te zorgen dat je genoeg vermogen hebt om je sleurhut in een bergen mee te nemen bijvoorbeeld?
 

MikeyMan

Senior Member
Dat werkt bij alle hybride auto's zo. De vermogens en koppelkrommes lopen nu eenmaal niet gelijk.
Voordeel van een elektromotor is dat ie voornamelijk veel koppel levert vanaf stilstand. Wat fijn is voor de caravan ;)
 

hemi24

Forumguru
Watvoor beest van een caravan heb jij, dat je daar volcontinu 200 pk voor nodig hebt…?!?

Misschien beter een G-klasse kopen of een Range Rover?
 
Dat valt wel mee, max gewicht 1600kg. maar de auto zelf is ook zwaar en vraag me dus af als je de bergen in wil en een lege accu hebt, dan heb je maar 150pk? dat lijkt me wat aan de weinig kant voor die combinatie
 

hemi24

Forumguru
Ik rol zonder problemen de berg op met een Fendt van 1500kg met een Golfje ervoor met 150 pk.
Daarvoor had ik een Kodiaq 1 met 1.5 TSI ervoor; geen centje pijn!
Wanneer ben je voor het laatst met die caravan in de bergen geweest?
 
Ik rol zonder problemen de berg op met een Fendt van 1500kg met een Golfje ervoor met 150 pk.
Daarvoor had ik een Kodiaq 1 met 1.5 TSI ervoor; geen centje pijn!
Wanneer ben je voor het laatst met die caravan in de bergen geweest?
goed om te weten. Nog niet namelijk, zijn vooralsnog alleen in benelux geweest, maar willen ook een keer richting de bergen.
Maar het is dus wel zo met een lege accu heb je niet het extra vermogen van de elektromotor. dus wil je wat extra koppel hebben zul je een wat volle accu moeten hebben?
 

Smeeuwis

Donateur
De meeste hybride auto's laden de accu bij tijdens normaal cruisen, bijvoorbeeld op de snelweg. Je kan het dan vaak ook handmatig beïnvloeden via instellingen en dus zelf zorgen dat de accu vol is voor je een helling aanpakt. Voordeel, bij afdalen wordt er geregenereerd en laadt de accu dus ook weer bij, ook als het wat vlakker is zal dat wel gebeuren.

Kijk even naar ANWB adviezen rondom de vorige Tiguan PHEV. Die heeft vergelijkbare tech als de nieuwe Tiguan PHEV en dus ook de Kodiaq II PHEV, en die staat bekend als een uitstekende trekauto. En ook met 150 pk en veel koppel (wat de 1.5 gewoon heeft) kom je prima omhoog denk ik. Wat reed je hiervoor, dat je denkt dat het nu niet zou kunnen?
 
De meeste hybride auto's laden de accu bij tijdens normaal cruisen, bijvoorbeeld op de snelweg. Je kan het dan vaak ook handmatig beïnvloeden via instellingen en dus zelf zorgen dat de accu vol is voor je een helling aanpakt. Voordeel, bij afdalen wordt er geregenereerd en laadt de accu dus ook weer bij, ook als het wat vlakker is zal dat wel gebeuren.
Ah, ik wist niet dat je bij gewoon rijden ook de accu weer oplaadt. Dus dat klinkt goed! Regeneratie bij remmen was me wel bekend.
Ik rij nu een octavia 3, wel getuned naar 180pk. Heeft genoeg vermogen maar de auto is veel te licht voor de caravan. Dus vandaar aan het orienteren op de kodiaq. Plus dat ik normaal vooral korte stukjes rij, dus die elektrische actieradius zou voor ons goed geschikt zijn.
 

Smeeuwis

Donateur
Je kan de Kodiaq PHEV ook nog snelladen, dus als je met een lege accu in Oostenrijk arriveert kan je nog langs Ionity vóór je de Brenner op gaat :cool:
 

Slider

Forumguru
Daar doelde ik inderdaad op, dacht even dat je met een te zware caravan reed nu. Maar je had nergens je motorisering genoemd ooit, dus een 2.0 TDI 150Pk mocht wel 1600Kg trekken, had gekunt dat je die had.
 

Bakkertje

Forumguru
Hoe het bij mij (Passat GTE) werkt:

Als ik weet dat ik met de caravan op pad ga zorg ik dat de accu juist niet vol is. Ik start dan voor vertrek de auto en laat de auto dan de accu laden (ja dat is niet voordelig). Daarmee wordt de benzine motor opgewarmd en ga je niet met een koude motor veel vragen.
Vervolgens ga ik rijden en zet de auto op GTE modus (sportstand). Daardoor heb je meer elektrische ondersteuning en zoals ik het begrijp heeft de elektromotor een eigen koppeling en heb ik dan ook de hoop dat ik daarmee de krachten beter verdeeld dan wanneer je enkel elektrisch of benzine rijdt. Als je aan het rijden bent wordt de accu gewoon bijgeladen en op het moment dat er vermogen gevraagd wordt springt de elektromotor bij.

Mijn auto kan ook prima overweg met de caravan op alleen elektrische modus by the way. Maar als ik elektrisch zou vertrekken en de accu is leeg dan krijgt de benzine motor het in 1x voor zijn kiezen.

Antwoord op je 2e vraag, je hebt alleen 204 pk bij vol het gas intrappen. Op snelheid zal de elektromotor of de benzine motor het werk alleen doen. Je hebt overigens meer aan het koppel dan aan de PK's.

Mijn combinatie: VW Passat GTE, 5 volwassenen (3 tieners) en een Wilk S4 van 1500 kg. Dat gaat echt heel goed.
 

Bakkertje

Forumguru
@MikeyMan De sportstand is hybride maar volgens mij dan met meer elektrische ondersteuning.
Maar ik spreek vanuit mijn huidige PHEV ervaring met mijn GTE, geen idee hoe de nieuwe generatie dit doet, maar dat lijkt me redelijk vergelijkbaar.
Als ik mijn auto op hybride zet en optrek dan doet ie dat in eerste instantie alleen elektrisch en bij een bepaalde last sprint de benzine motor er dan bij. In de sport stand doen beide motoren vanaf het begin mee. Vandaar dat ik dit ook gebruik met de caravan, al is het maar om de belasting van de koppelingsplaten te verdelen.
 

andrehj

Forumguru
klopt, caravan is ook teruggezet naar 1500kg. vandaar dat ik een auto zoek die iets meer mag (en kan) trekken.
Huh? Maar bij een Kodiaq PHEV heb je dan een E-rijbewijs nodig.
En als je die toch al hebt, dan was het terugkeuren van de caravan nergens voor nodig, want bij E geldt het werkelijk gewicht. Wij rijden ook al jaren met een caravan die 1700 kg mag wegen rond achter een Superb die maar 1500 kg mag trekken. Dat is geen probleem, zolang we het gewicht op de caravanas maar beperken tot die 1500 kg (want de kogeldruk valt immers onder de belading van de auto).
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik weet dat ik met de caravan op pad ga zorg ik dat de accu juist niet vol is. Ik start dan voor vertrek de auto en laat de auto dan de accu laden (ja dat is niet voordelig). Daarmee wordt de benzine motor opgewarmd en ga je niet met een koude motor veel vragen.
Stationair opwarmen - ook al is er dan een heel l8chte belasting door het opladen van de accu - lijkt me nóóit de beste optie.
Zelf vertrek ik ook met of zonder de caravan met koude motor om dan simpelweg de eerste kilometers rustig te rijden totdat de olietemperatuur zo'n 80°C is. Het helpt wel dat ik in een nogal landelijk gelegen dorpje woon, die omgeving noopt niet tot zware inspanningen van de motor. Voordat ik op de dichtstbijzijnde autosnelweg kan invoegen ben ik al zowat een km of 30 onderweg...
 
Bovenaan Onderaan