Kodiaq RS

MaxN

Donateur
Die heeft een buurman van mij ook en die vindt het een fijne auto, maar snel een bocht door is niet echt te doen.
Iets te comfortabel naar zijn zin.
 

philippe bakker

Forumguru
Die heeft een buurman van mij ook en die vindt het een fijne auto, maar snel een bocht door is niet echt te doen.
Iets te comfortabel naar zijn zin.
Ik heb daar al een paar keer es op de autostrade tegen gespeeld en das toch 1 Vd weinige auto’s dat mij kan bijhouden se
 

Spector

Forumguru
Wel een mooie bak hoor, ben benieuwd of er nog een benzine uitvoering komt. Niet dat ik dan in ga ruilen, maar dat had destijds wel een serieuze optie geweest...
800_kodiaqrs-nuumlrburgring4.jpg 800_kodiaqrs-nuumlrburgring5.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MaxN

Donateur
Moet nog zien of deze naar NL gaat komen.
Aangezien de Octavia RS ook niet meer als diesel te krijgen is in het land.
Betekent voor ons op dit moment dat er over een jaar of 3a4 toch weer een over de grens gezocht moet worden.

Een benzine variant zal dan uiteraard wel weer in NL op de lijst komen te staan.
Miss dat wij dan ook wel over moeten op benzine als de overheid dat wil.
 

Spector

Forumguru
Leusden,
23
augustus
2018
ŠKODA KODIAQ RS staat in de startblokken


  • Eerste RS SUV van ŠKODA debuteert op internationale autoshow van Parijs
  • Vierwielaandrijving en 176 kW/239 pk sterke 2.0-liter bi-turbodiesel
De ŠKODA KODIAQ RS staat aan de vooravond van zijn wereldpremière, begin oktober tijdens de internationale autoshow van Parijs. Met twee foto’s licht ŠKODA alvast een tipje van de sluier op van de eerste RS SUV van het Tsjechische merk. De KODIAQ RS draagt voor het eerst ook het nieuwe RS-logo, dat in de toekomst op alle ŠKODA RS-modellen te vinden zal zijn. De KODIAQ RS – die optioneel ook leverbaar is als zevenzitter - wordt aangedreven door de sterkste diesel uit de geschiedenis van ŠKODA. De 2.0-liter bi-turbo van de SUV levert 176 kW/239 pk.

Sinds het jaar 2000 dragen de sportiefste modellen van ŠKODA de twee veelzeggende letters RS. De ŠKODA KODIAQ RS is de eerste SUV van het merk in dit sportieve gezelschap. De Tsjechische autofabrikant voegt hiermee een nieuw voertuigsegment toe aan de 117-jarige motorsport- en rallytraditie van het merk. ŠKODA onderstreept deze stap met een nieuw, modern RS-logo met een aantal rode accenten.

In de beste traditie van de eerste RS-modellen uit 1974
De letters RS staan voor Rally Sport. Ze werden in 1974 voor het eerst gebruikt bij de twee rallyprototypen ŠKODA 180 RS en 200 RS. Hieruit ontstond in 1975 de ŠKODA 130 RS, die ook wel bekend stond als ‘de Porsche van het Oosten’. Met de sportcoupé behaalde ŠKODA in 1977 twee klasse-overwinningen tijdens de legendarische Monte Carlo Rally en de Acropolis Rally. In 2000 introduceerde ŠKODA de OCTAVIA RS, het eerste RS-serieproductiemodel.

Het nieuwe rode RS-logo debuteert in Parijs op de ŠKODA KODIAQ RS. De dynamische SUV draagt het logo met de twee lettertjes onder andere in de grille. De rode kleur symboliseert de sportiviteit en kracht van de RS-familie. De nieuwe, moderne looks van het embleem geven het sportieve uiterlijk van de KODIAQ RS extra glans.

Vierwielaandrijving en de sterkste dieselmotor uit de geschiedenis van ŠKODA
De sportieve ambities van de ŠKODA KODIAQ RS worden onderstreept door zijn krachtige motor. De 2.0-liter viercilinder TDI met vierwielaandrijving en bi-turbotechnologie levert in de nieuwe SUV 176 kW/239 pk en een maximumkoppel van 500 Newtonmeter. Dit maakt deze motor tot de krachtigste diesel in de ruim 120-jarige geschiedenis van het merk.


 

Japanese Power

Donateur
Skoda zet teaser online.

Schermafbeelding 2018-09-13 om 13.09.56.png Schermafbeelding 2018-09-13 om 13.09.43.png

Zie ook Autoblog:

Skoda gaat nog even door met het teasen van de snelle Kodiaq RS. Eerst stond de auto in het donker met alleen de stadslichten aan, nu schijnt er iets meer door.

We weten het: heel spannend is dit ondanks die RS-badge allemaal niet. Toch is er in de vandaag vrijgegeven video (zie onder) weer meer te zien van een nog onbekende auto, en dus is er nieuwswaarde. De lampen van de Kodiaq RS lijken namelijk anders dan die van een reguliere Kodiaq met led-koplampen en bevatten verticale elementen die het geheel de uitstraling geven van Audi's Matrix-led-units. De kans is groot dat deze lampen ook op andere Kodiaqs leverbaar worden bij de eerste facelift of modeljaarupdate, maar de RS is de eerste die ze standaard meekrijgt.

Behalve die koplampen toont Skoda ook – in een flits- het digitale instrumentarium van de RS. Ook hiermee is de RS de eerste van de SUV-reeks van Skoda. Bovendien is het scherm achter het stuurwiel op een RS-waardige manier, dus sportief, in te delen. Een centraal geplaatste toerenteller en - jawel- digitale carbon-look horen daarbij.

Skoda belooft dat de 240 pk sterke dieselmotor van de Kodiaq RS via de speakers een stoerder geluid krijgt aangemeten voor net dat beetje extra beleving. Dankzij vierwielaandrijving en een adaptief onderstel moet deze 'high-performance SUV' een rijgedrag bieden dat past bij z'n motorische kracht en RS-naamplaatje. Op de Autosalon van Parijs maken we voor het eerst kennis met deze snelle zevenzitter.
 

MaxN

Donateur
Zal wel weer verkeerd opgevat zijn, aangezien het nu de "sound actuator" is die het geluid maakt.
En niet de speakers.
 

Japanese Power

Donateur
Een leuke gimmick die je niet zult gebruiken. Collega rijdt in een Lexus IS300H F-Sport en heeft deze optie ook.
Doet het altijd leuk met de borrelpraat op een verjaardag, net als SIPA, ook zo'n optie die je na 1 x vogelen nooit meer gebruikt.
 

BramBam

Forumguru
De lampen van de Kodiaq RS lijken namelijk anders dan die van een reguliere Kodiaq met led-koplampen en bevatten verticale elementen die het geheel de uitstraling geven van Audi's Matrix-led-units. De kans is groot dat deze lampen ook op andere Kodiaqs leverbaar worden bij de eerste facelift of modeljaarupdate, maar de RS is de eerste die ze standaard meekrijgt.

De verticale elemenenten zijn toch gewoon de "wimpers" die nu ook al aanwezig zijn.
 
Bovenaan Onderaan