fmoon , dat is wel waar, soms beter ietskes minder pk en Nm maar dat deze blijft doortrekken.
hier iets wat ik even wil delen, tis niet echt off topic. Het onderstreepte van de tekst vind ik de moeite om eens bij na te denken. Tis nu hier wel van een diesel, maar tis principe er van en neen tis niet van een skoda
Komt van een xxx tuner :
Wij concentreren ons op de Diesel. De motor is inmiddels al jaren bekend.
Deze motor kwamen we als eerste in de *** tegen. Met een enorme potentie van 730 Nm en 320 pk.
Om tot deze
waarden te komen moeten we nu wel
verder gaan dan gebruikelijk.
Zelfs software kent bepaalde grenzen. Althans wanneer men
snel klaar wilt zijn komt er niet veel meer dan 660 Nm en krap 300 pk uit en dan nog
niet eens langdurig.
Met langdurig bedoelen wij dan langdurig vol vermogen.
Daarvoor zorgt de regeling/beperking van de uitlaattemperatuur. Die grens staat nogal conservatief ingesteld waardoor er meestal maar 290 pk overblijft. Bij aanpassing van die grens is 315 pk langdurig aanspreekbaar. Het verschil tussen het echte werk en gerommel in de marge.
Om softwarematig voorbij de 680 Nm en 300 pk te komen zijn hele speciale aanpassingen nodig.
Dit type software maakt namelijk gebruik van zogenaamde "monitor" controles.
Dit zijn controles die bepaalde fundamentele tabellen bewaken door middel van terug rekening.
Wanneer deze terug rekening niet klopt ontstaan er bepaalde foutmelding.
Deze berekeningen zijn niet eenvoudig en zo blijkt te veel moeite voor de meeste tuners. Het laatste geldt voor ons niet, daarom komen wij aan 720 Nm en 315 pk bij de **** Diesel.
Behalve koppel- en vermogenstoename hebben we ons uiteraard ook bezig gehouden met de driveability in de vorm van de gaspedaalreactie. Deze vonden wij persoonlijk nogal lui. De *** is geen vedergewicht met ruim 2100 kg, maar omdat dan te benadrukken in een luie gaspedaalreactie...... Kortom, deze hebben we een stuk directer gemaakt.
Extra informatie
- Toerenbegrenzer ongewijzig
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Uitlaatgastemperatuursbescherming
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C79
- Type EPROM: Flash vis Boot mode.
Kort gezegd, kunnen allemaal veel vermogen maken, MAAR hoelang blijft dat vermogen volhouden !!! zonder deze natuurlijk in brokken valt , ook niet de bedoeling dat he al de begrensers er af smijt.