Koel probleem

hallo forumleden

ik zit met een probleempje denk ik.

een week of 4 geleden ben ik van Emmen naar Tilburg geweest om mijn moeder te bezoeken.
en voor dat ik van huis ging heb ik mijn olie en koelwater pijl gecontroleerd de reis is ongeveer 220 km wat voor een normale auto geen probleem hoeft te zijn werd bij mij wel een probleem.
ik moest nog ongeveer 15 km en was bijna van de snelweg af. ging er een lampje branden op dat moment geen diee wat het was.
toen ik de snel weg af ging maar even aan de kant van de weg gestopt en mijn boekje van de auto er bij gepakt. bleek dat het een melding was van het koelsysteem. dat er te weinig vloeistof in zat of het water was te warm. maar ja de meter stond nog gewoon keurig halverwege zie foto 2

en het koelwater was ook nog tussen min en max
dus ben ik door gereden. en de temperatuur bleef gewoon goed.

de volgende dag ben ik maar eens naar de garage gereden in de beurt of ze de auto ook konden uitlezen. dat was geen probleem.

de lampje was nu uit en tot op heden nog niet weer gehad zo ver zo goed maar nu komt het.

ik de auto uitlaten lezen en er kwamen 15 foutmeldingen tevoorschijn maar het had niks met het koelsysteem te maken maar alle foutmeldingen zaten op de bobine.

dus ik heb de auto daar gelaten en de garage heeft er een nieuwe bobine op gezet en hij heeft ook een kleine beurt gedaan wat dat was ook nodig.

de rest van de week bijna niet gereden en toen ik weer naar huis wou kwam na een 15-20 km de temperatuur meter net uit de hoek maar ja het was avond dus kon niet echt wat doen ben dus naar huis reden en de hele weg tot aan Zwolle bleef de temperatuur meter hangen tot het eeste streepje (foto 1). bij zwolle moest ik tanken dus heb ik 5 min stil gestaan en ging weer verder maar nu was mijn tempratuur meter op het 2de streepje wat normaal is.

de afgelopen 2 weken naar het werk is er het volgende.

smorgens als ik weg ga rond 6 uur rij ik ongeveer 7 km 50km/uur en daarna nog 5km 80km/uur
dan komt ie nog niet eens uit de hoek lijkt net fo de meter kapot is.
savonds rij ik terug en als ik thuis ben staat de meter meestal tussen 0 en het eerste streepje

weet iemand wat dit kan zijn .

martin



2015-09-16%2014.38.40_zpsjpkbv8cw.jpg


2015-09-16%2014.43.03_zpsy7n2atcf.jpg


deze foto's zijn vanmiddag gemaakt van uit werk na huis en zo als je aan de tijd kunt zien als de heeft de moter 4min uitgestaan en toen ik hem weer startte stond de meter zo als het hoort.
 

Joske

Forumguru
Lijkt eerder een kapotte thermostaat :) - slecht functionerend (is een bimetaal dacht ik, dus dat het zijn uitzettingsvermogen verloren is)

@turboturbo heeft het boeltje ook al eens een keer uit elkaar gehad en heeft toen foto's genomen van het binnenwerk van de thermostaat dacht ik.
 

Antera

Donateur
Thermostaat kapot. Deze vervangen en je probleem is weg. Als het drek winter word krijg je de auto anders ook niet meer warm
 

Antera

Donateur
Is allemaal zelf te doen wel even belangrijk welke motor dan kan ik de handleiding wel ff plaatsen
 

machlo

Forumguru
@Joske +1
Heb dezelfde symptomen gehad, zoals je beschrijft en in het begin vrij willekeurig. Maar naarmate je ermee door rijdt, blijft de naald steeds meer plakken op nul totdat hij er helemaal niet meer vandaan komt.
Nieuwe thermostaat did the job. Maar dan wel het "hele huis".....de thermostaat is er blijkbaar niet los uit te krijgen zonder het huis te mollen.
 

R.Heikamp

Forumguru
Het is indd een aqw motor en ik herken het probleem had ik ook last van bij mij was het niet de thermostaat maar het thermostaat huis daar was iets van afgebroken (pas te zien als je de thermostaat er uit hebt)
 

R.Heikamp

Forumguru
en dat knipperende lampje over een te laag koelvloeistof pijl daar heb ik helaas ook af en toe last van maar ik vermoed dat dit de sensor is in het vaatje is (bekende kwaal) moet alleen nog steeds een keer een nieuwe halen
 

Joske

Forumguru
Andere mogelijkheid is natuurlijk ook mogelijk dat de temperatuurvoeler (18 op laatste tekening, nummer 5 op eerste tekening) niet goed werkt. Deze kan getest worden in een garage mbhv elektronicatester. Maar ik zou eerder, gezien de historie, op de thermostaat gokken.
 

polf

Senior Member
3 jaar geleden zat er ook een nieuwe tempsensor (item 18) bij het thermostaat huis van de dealer.(Zal waarschijnlijk nog wel zo zijn.)
In dit thermostaat huis zitten 2 kunstof armpjes waarachter de thermostaat gehaakt zit. Meestal breekt 1 arm af en zit de thermostaat scheef in het gat en blijft dus altijd open staan.
Grote kans als je de temp sensor eruit haalt je hem niet meer terug krijgt omdat de thermostaat dan voor de opening schuift.

Prima klusje om zelf te doen als je een beetje handig bent. (wel met een koude motor:jaja: uitvoeren natuurlijk)

greetz Polf
 
Bovenaan Onderaan