Koel probleem

turboturbo

Forumguru
Nieuwe thermostaat did the job. Maar dan wel het "hele huis".....de thermostaat is er blijkbaar niet los uit te krijgen zonder het huis te mollen.
Is dat je eigen ervaring?
Want mijn dealer vertelde me hetzelfde, maar in mijn geval was dat onzin....

Ik had achteraf prima alleen de thermostaat zelf kunnen vervangen. Het hele huis was helemaal niet nodig geweest; het plastic is (bij mijn AZQ motor) van zeer dik en goed materiaal. Was nog lang niet poreus oid.

En het maakte de klus nodeloos ingewikkeld: de achterste koelwater darm zit met een soort klem verbinding vast aan het huis, waarvan je de montage blind op de tast moet doen - zeer lastig! Had ik alleen de thermostaat gedaan, was ik in minder dan helft van de tijd klaar geweest...

Maar dat staat nog wel in het topic wat ervoor had aangemaakt...

EDIT: ik zie nu ook op de tekeningen dat het thermostaathuis van de AQW motor heel anders (kleiner & goedkoper :) )is dan van de motor in mijn Fabia. Dus die waarschuwing van mij over die achterste water darm gaat in dit geval wellicht niet op!
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
@turboturbo. ..........nee, geen eigen ervaringen maar de reactie van mijn garage. Dezelfde garage die nu bij mij aan komt zetten met die onbekende oliedruk/koelvloeistof problemen die er vlg mij niet zijn. Ik kan dus niet inschatten of dit ook gewoon anders had gekunt of dat men gebruik heeft gemaakt van mijn onwetendheid! Zou dus wellicht heel goed kunnen, alleen een thermostaat vervangen.
 

auriga

Forumguru
en dat knipperende lampje over een te laag koelvloeistof pijl daar heb ik helaas ook af en toe last van maar ik vermoed dat dit de sensor is in het vaatje is (bekende kwaal) moet alleen nog steeds een keer een nieuwe halen
Dat is volgens mij een algemeen VAG probleem, heb dit bij mijn vorige VW (bora) ook regelmatig gehad. In het koelvloeistofreservoir zit de sensor (twee metalen stiften) waar naar verloop van tijd aanslag op zit. Even schoonkrabben en je bent weer een hele tijd van het euvel verlost.
 
aangezien ik de laatste tijd weinig had dacht ik ga er maar even mee naar een dealer (weet ik ook eens wat dat is) aangezien ik vroeger aan al mijn auto's alles zelf deed. maar daar de ruimte niet meer voor heb maar ook de tijd en geen zin meer in had(te druk met ander dingen)

dus een maal bij de dealer naar een prijs opgave gevraagd voor het vervangen van een thermostaat 2 dagen later kreeg in via mail een prijs van 250 euro in totaal daar schrok ik wel van aan gezien hier boven aan gegeven was dat richtprijs 67 euro voor de thermostaat compleet is. dacht ik met wat nieuwe koelvloeistof en wat arbeidsloon het toch onder de 150 euro zo zitten maar helaas niet.

ik dus maar naar de brezan thermostaat met huis gehaald en 5 liter koelvloeistof waar ik 73.50 euro voor kwijt was.
heb ik het toch maar zelf gedaan.

de boel er afgeschroefd viel de thermostaat er in 3 stukken uit en het huis was ook kapot het nieuwe spul er weer op ongeveer 1.5 liter nieuwe koelvloeistof er op en na 15 min kon ik weer rijden.

wat een verbetering voor dat ie kapot was was ik zo'n 10 km nog om de moter op tempratuur te krijgen.
en nu met de nieuwe ben ik mijn woonwijk nog niet uit zo'n 3 km en de moter is al warm


maar waar de dealer aan een prijs van 250 euro komt is mij een raadsel dus denk dat je er gewoon word opgelicht dus voor mij was dit een eerste keer een ook de laatste keer dat ik bij een dealer kom.

ik laat vanavond nog wel even wat foto's zien van het huis heb ik nu niet bij de hand zo
 

turboturbo

Forumguru
Kijk aan, een voorbeeld van een thermostaathuis die ook stuk is gegaan. Het komt dus idd wel voor.

En ik denk niet dat de dealer je op licht, het zijn gewoon pakket / standaard prijzen. Afhankelijk van welk type Skoda en motor je hebt. Ik kreeg bijv alleen al aan materialen een prijsopgaaf van 250,- (het thermostaathuis van de 1.2 12V is een stuk groter) dus met arbeidsloon erbij zou ik op een paar honderd euro uit komen.

Waar je opgelicht wordt, zijn garages of bedrijven die slecht werk leveren, ongeacht welke prijs.
 

Joske

Forumguru
inderdaad, kleine nuance.. opgelicht lijkt mij ook niet de juiste verwoording.

Een dealer is gewoon zo duur geworden omwille van onder andere de te kleine winstmarge op verkoop van een wagen, het verplichte glazen huis (opgelegd door de importeur), de zeer strenge milieu-eisen voor een garage. (denk maar aan afvoer van dat koelwater, gebruikte olie, accu's, etc.)

Plus het "gemak" dat je betaalt, je moet zelf je handen niet meer vuil maken.. toch? :)

Wat niet wegneemt dat op deze manier, een auto "officieel" onderhouden gewoon crimineel duur geworden is.. daar kan ik je niet anders dan 100% gelijk in geven ;)
 
Bovenaan Onderaan