Koelvin stopt niet met draaien tijdens rit

Appz

Nieuw lid
Een tijdje terug viel het me op dat de koelvin bij koud weer aangaat. Dit lijkt me niet vreemd bij het gebruik van de airco e.d. maar het vreemde eraan is dat de koelvin niet stopt, alleen pas na het uitzetten van de auto. Gisteren een rit van 70 kilometer met een draaiende koelvin gereden. Vanmorgen na een rit van ongeveer 60 kilometer met draaiende koelvin heb ik de auto uitgezet en weer aangezet en de laatste 20 km zonder problemen gereden.

Het is vooral te merken aan het feit dat het toerental van 0,7 naar 1.0 / 1.1 stationair gaat. Tevens merk ik aan verschillende dingen dat het niet helemaal lekker is. Als ik bijvoorbeeld rem en stuur reageert de stuurbekrachtiging niet optimaal. Tevens lijken andere (elektrische) systemen te weinig stroom te krijgen om optimaal te functioneren.
 

Joske

Forumguru
is de auto al eens uitgelezen met enige vorm van diagnoseapparatuur?
zou een kapotte temperatuursensor kunnen zijn. Maar ik zou eerst eens uitlezen.
 

Cordoba

Forumguru
Komt mij niet helemaal onbekend voor, dergelijke klachten komen binnen de Vaggroep vaker voor, maar ik kan me de exacte oorzaak niet meer herinneren.
 

Appz

Nieuw lid
Ja, het is een diesel. Enkele weken geleden ben ik met hetzelfde probleem al eens naar de dealer geweest. Auto uitgelezen, proefrit gemaakt, maar toen kwam het "probleem" niet voor. Voor de zekerheid hebben ze wel de accu vervangen maar dat bood helaas geen oplossing.

Ook toen kwam het regeneratie verhaal aan bod, maar duurt het regeneren van het roetfilter zo lang dat ik rond de 70KM aan het rijden ben met een draaiende (zeg maar loeiende) koelvin? en als dat niet voldoende is dat ik daarna uit fustratie (rit van 60KM) de auto zelf maar uitzet en weer aanzet om het weer rustig te hebben....:(

Als laatste, het valt me op dat het alleen is als het weer kouder is. In de zomer maanden is het me niet opgevallen dat de koelvin aan het "loeien" was.
 

stuyversandt

Nieuw lid
bij het vervangen van mijn opgeblazen turbo, was ik een beetje te ruig met de afbouw van de voor bumper, waardoor er teveel spanning kwam te staan op de tweedraadjes van de buitentemp. sensor links onder in grille/bumper, resultaat 1 draadje kapot. op dat moment was de vervanging van de turbo een groter probleem, dus gedacht, dat komt wel een keertje. Nadat ik de auto weer klaar had (wat turbo betreft) viel het me(maanden later) op dat beide ventilatoren continu draaiden, toen kwam het kapote draadje weer in gedachten, gerepareerd en het werkt weer zoals het hoort, dus het zou kunnen dat jouw probleem daar iets mee te maken heeft; . in elk geval suc6

octavia 2006-2,0 tdi PD-170pk-295000km
 

martijn v o

Forumguru
Ja, het is een diesel. Enkele weken geleden ben ik met hetzelfde probleem al eens naar de dealer geweest. Auto uitgelezen, proefrit gemaakt, maar toen kwam het "probleem" niet voor. Voor de zekerheid hebben ze wel de accu vervangen maar dat bood helaas geen oplossing.

Ook toen kwam het regeneratie verhaal aan bod, maar duurt het regeneren van het roetfilter zo lang dat ik rond de 70KM aan het rijden ben met een draaiende (zeg maar loeiende) koelvin? en als dat niet voldoende is dat ik daarna uit fustratie (rit van 60KM) de auto zelf maar uitzet en weer aanzet om het weer rustig te hebben....:(

Als laatste, het valt me op dat het alleen is als het weer kouder is. In de zomer maanden is het me niet opgevallen dat de koelvin aan het "loeien" was.

Dat is inderdaad wel lang, kan wel indien het toerental niet wordt gehaald, je moet boven de 2000 toeren zitten en dan duurt het een minuut of 10. Komen de toeren er onder dan houdt ie even op. Als het te lang duurt dan houdt ie op en probeert het later weer, dus als je in druk verkeer hebt gereden en steeds iets erboven en dan weer eronder zou het kunnen.

Is het de sensor of de bekabeling dan zou hij gelijk met het op contact zetten moeten gaan loeien dus zonder dat de motor loopt.
 

Appz

Nieuw lid
Het begint altijd pas na een paar honderd meter rijden. Het lijkt een beetje op een sensor probleem die niet detecteert dat de koelvin draait oid. Volgende week toch maar weer eens langs bij de dealer
 

Appz

Nieuw lid
't is een tijdje geleden, maar helaas is na 2 keer de dealer bezoeken het probleem niet verholpen. de acties die al uitgevoerd zijn:
Accu vervangen
Motorregelapparaat vervangen
Massapunten geoxideert, schoongemaakt
E-box zekeringen schoongemaakt / ingespoten
Kabelboom / electra gecontroleerd - geen breuken

De dealer weet niet wat het is, en ik ben ten einde raad. Het vreemde is dat de auto de 1e week na het bezoek aan de dealer probleemloos heeft gefunctioneerd. En vandaag begint het ineens uit het niets weer, en het stopt pas zodra ik de auto uitgezet heb en opnieuw start.
 

Rutger0706

Senior Member
Is de meter steeds gelijk gaan lopen bij de dealer? In dat geval heb je al aardig wat kosten gemaakt en rij je nu nog met het mogelijke probleem rond.

Ik weet niet waar je woont, maar overweeg eens hem bij een VAG specialist te brengen. Ik zeg niet dat het bij iedere dealer gebeurt en dat het bij jou het geval is, maar volgens mij komt het tegenwoordig te vaak voor dat een dealer de handdoek in de ring gooit als het geld niet makkelijk genoeg in het laadje komt.

Heb je je casus al voorgelegd bij VAG-techniek? Als je in de randstad woont kan ik je nog een specialist aanbevelen in Waddinxveen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik zou eerst garantie op de vorige reparatie eisen of de reeds onnodig dure onderdelen demonteren. Een motor regelapparaat lijkt mij een kostbaar ding en was dus niet de oorzaak.
Je behoort ze in de gelegenheid te stellen om de garantie reparatie uit te voeren.
Wel duidelijke afspraken maken over de kosten.
Het stellen van een adequate diagnose is schijnbaar te veel gevraagd.
 

Appz

Nieuw lid
Ik heb (gelukkig) niet de volle mep hoeven te betalen omdat de dealer het probleem niet kon vinden. Dus er is al sprake van coulance in mijn ogen Vreemd lijkt na de laatste reparatie het probleem wel minder is geworden. Na de laatste reparatie heb ik nu ongeveer 2000 km gereden en is het probleem 2 keer voorgekomen.

Helaas kom ik niet uit de buurt van de randstand. Waddinxveen is voor mij 2,5 uur rijden...
 

martijndelange

Nieuw lid
Ik heb precies hetzelfde, ook bij dealer geweest en accu vervangen maar niet geholpen. Zij hebben de importeur gebeld want intussen hadden zij er 3 met dezelfde klachten maar het zou erbij horen. Het was vroeger niet.
Weet je inmiddels al meer?
 

Zwapp

Forumguru
Even een vraag wat zo in mij naar boven komt...
Komen alle vloeistoffen netjes op temperatuur? Motorolie en koelwater?
Ik denk een beetje richting de thermostaat namelijk...
 

Appz

Nieuw lid
De laatste tijd heb ik het probleem niet meer gehad. Ik denk zelf dat constant het regeneratieproces opnieuw gestart wordt. Sinds ik mijn rijstijl heb aangepast (naar minder zuinig, af en toe op z'n staart trappen) lijkt het probleem minder te worden. Wellicht zit het roetfilter te vol?

Qua temperatuur is alles in orde, koelwater op 90 (hij staat altijd in het midden ;)) graden. En de olie, rond de 90 graden afhankelijk hoe koud het is.
 

martijndelange

Nieuw lid
Dank voor de update! Blijft vreemd, want zoals ik het begrepen heb begint hij pas te regenereren bij een warme motor en bij mij doet ie het soms in de ochtend al na een paar minuten, de motor is dan nog koud. Daarnaast zie ik nooit het roetfilterlampje branden. En volgens mij kan de garage dat ook zien bij het uitlezen, en ze zijn bij ons beider auto toch op zoek geweest zou je zeggen.......
Volgens mijn dealer geeft de importeur aan dat het hoort, ik heb het echter nooit eerder gemerkt, ook niet de vorige winter.
Gek ook dat ik er op VW-fora weinig over kan vinden en bij Skoda wel een paar keer, misschien een Tsjechische instelling?
 

Appz

Nieuw lid
Na lange tijd vond het vanochtend bij mij weer plaats. Ik kan nog steeds niet plaatsen wat de "trigger" is... Ik heb het de vorige winter ook wel eens gehad, maar niet zo vaak als deze (afgelopen) winter.
 

martijndelange

Nieuw lid
OK, heb inmiddels via iemand op het seat-forum vernomen dat de oorzaak een defecte druksensor van het roetfilter zou kunnen zijn. Die "denkt" dan dat het filter vol zit en start daarom de regeneratie. Ben er nog niet mee naar de dealer geweest. Combineer het misschien met de antisjoemelbehandeling.
 
Bovenaan Onderaan