Ik zie dat de laatste keer in 2016 gereageerd is, maar ik heb hetzelfde fenomeen bij mijn O2 uit 2006 (1.9TDI BXE)
als je de motor start, dan loopt deze stationair op 903 toeren (gelogd met vcds)
na verloopt van tijd gaat de koelfan en de aircofan op max draaien (verwarming uitgeschakeld) en wordt het toeren verhoogd naar 1050 tpm. Dit blijft zo totdat de auto uitgezet wordt en weer opnieuw gestart wordt.
Bij de auto is bij mij weten geen roetfilter aanwezig, dus dat kan het niet zijn. De motor is bij deze temperaturen (rond de 0 graden) niet erg optimaal warm te krijgen en vooral ook hinderlijk als je de koppeling intrapt en het toerental is nog steeds verhoogt.
geen rare pieken van de koelvloeistofsensor (gelogd)
buitentemperatuur ook goed (gelogd)
brandstoftemperatuur geen rare waarden (gelogd)
Ik ben nog steeds aan het zoeken wat het zou kunnen zijn, wat de trigger geeft dat de fan op max. gaat draaien maar ben een beetje ten einde raad.
- auto trekt goed op geen vermogensverlies.
- accuspanning 12.35V en laadspanning zijn goed (max 14.58V).
- heb het idee dat deze wel meer schokt bij stationair en maakt veel herrie (ook bij de 903 toeren) een ECHTE diesel
- brandstoffilter vervangen (bestaande was niet vervuild)
- 2x injectie reiniger toegevoegd en 1x deel toegevoegd in het filterhuis (geen verschil)
- 3 gloeibougies waren defect, deze vervangen en de rail ook vervangen (had een storing in cilinder nr. 3)
- is gechipt en EGR weggescheven.
iets in de aansturing:relais,module
Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 1996 - * ]
Foutcode: 01274 - Airco / Airco/verwarming
STATIONAIR TOERENTAL-VERHOGING
Oorzaak Actuator stuwdrukklep defect.
Opmerking
Met de actuator stuwdrukklep wordt afhankelijk van het model ook de verse- en recirculatieluchtklep aangedreven.
Oplossing
Actuator stuwdrukklep vervangen.
Eventueel defecte component
Actuator buitenlucht-/circulatielucht-/terugslagklep
of
Oorzaak Aircoregeleenheid defect.
Opmerking
Na vervangen van de aircoregeleenheid nieuwe regeleenheid coderen. Aansluitend basisinstelling uitvoeren.
Oplossing
Aircoregeleenheid vervangen.
Airco-ECU
of
Oorzaak Bekabeling defect.
Oplossing
Bekabeling controleren, zo nodig repareren.
STELMOTOR STUWDRUKKLEP
Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 2000 - * ]
Foutcode: 00818 - Airco / Airco/verwarming
TEMPERATUURSENSOR VAN VERDAMPER FUNCTIONEERT NIET GOED.
SENSOR OF BEDRADING DEFECT!
Oorzaak Verdampertemperatuursensor defect.
Opmerking
Wanneer >Parameter< airco-ECU "99 ºC" wordt weergegeven, dan is de verdampertemperatuursensor defect.
Oplossing
Verdampertemperatuursensor controleren, indien nodig vervangen.
VERDAMPER-TEMPERATUUR-SENSOR
mogelijke oorzaak is koelvin regel unit
https://www.automatejcek.cz/ridici-...lazeni-motoru-meyle-100-880-0021-1389548.html