Koelvin stopt niet met draaien tijdens rit

Skoda-MAN

Forumguru
@martijndelange Als die sensor werkelijk de oorzaak van het probleem is dan zou ik toch eerder naar de dealer gaan.
De ventilator gebruikt energie en door het regenereren zal het brandstofverbruik toenemen.
In het ergste geval kan het roetfilter te heet worden en uitbranden inwendig. (ik heb ze gezien inwendig helemaal gesmolten)
 
Ik zie dat de laatste keer in 2016 gereageerd is, maar ik heb hetzelfde fenomeen bij mijn O2 uit 2006 (1.9TDI BXE)
als je de motor start, dan loopt deze stationair op 903 toeren (gelogd met vcds)
na verloopt van tijd gaat de koelfan en de aircofan op max draaien (verwarming uitgeschakeld) en wordt het toeren verhoogd naar 1050 tpm. Dit blijft zo totdat de auto uitgezet wordt en weer opnieuw gestart wordt.

Bij de auto is bij mij weten geen roetfilter aanwezig, dus dat kan het niet zijn. De motor is bij deze temperaturen (rond de 0 graden) niet erg optimaal warm te krijgen en vooral ook hinderlijk als je de koppeling intrapt en het toerental is nog steeds verhoogt.

geen rare pieken van de koelvloeistofsensor (gelogd)
buitentemperatuur ook goed (gelogd)
brandstoftemperatuur geen rare waarden (gelogd)

Ik ben nog steeds aan het zoeken wat het zou kunnen zijn, wat de trigger geeft dat de fan op max. gaat draaien maar ben een beetje ten einde raad.

- auto trekt goed op geen vermogensverlies.
- accuspanning 12.35V en laadspanning zijn goed (max 14.58V).
- heb het idee dat deze wel meer schokt bij stationair en maakt veel herrie (ook bij de 903 toeren) een ECHTE diesel
- brandstoffilter vervangen (bestaande was niet vervuild)
- 2x injectie reiniger toegevoegd en 1x deel toegevoegd in het filterhuis (geen verschil)
- 3 gloeibougies waren defect, deze vervangen en de rail ook vervangen (had een storing in cilinder nr. 3)
- is gechipt en EGR weggescheven.
 

oco1979

Forumguru
Ik zie dat de laatste keer in 2016 gereageerd is, maar ik heb hetzelfde fenomeen bij mijn O2 uit 2006 (1.9TDI BXE)
als je de motor start, dan loopt deze stationair op 903 toeren (gelogd met vcds)
na verloopt van tijd gaat de koelfan en de aircofan op max draaien (verwarming uitgeschakeld) en wordt het toeren verhoogd naar 1050 tpm. Dit blijft zo totdat de auto uitgezet wordt en weer opnieuw gestart wordt.

Bij de auto is bij mij weten geen roetfilter aanwezig, dus dat kan het niet zijn. De motor is bij deze temperaturen (rond de 0 graden) niet erg optimaal warm te krijgen en vooral ook hinderlijk als je de koppeling intrapt en het toerental is nog steeds verhoogt.

geen rare pieken van de koelvloeistofsensor (gelogd)
buitentemperatuur ook goed (gelogd)
brandstoftemperatuur geen rare waarden (gelogd)

Ik ben nog steeds aan het zoeken wat het zou kunnen zijn, wat de trigger geeft dat de fan op max. gaat draaien maar ben een beetje ten einde raad.

- auto trekt goed op geen vermogensverlies.
- accuspanning 12.35V en laadspanning zijn goed (max 14.58V).
- heb het idee dat deze wel meer schokt bij stationair en maakt veel herrie (ook bij de 903 toeren) een ECHTE diesel
- brandstoffilter vervangen (bestaande was niet vervuild)
- 2x injectie reiniger toegevoegd en 1x deel toegevoegd in het filterhuis (geen verschil)
- 3 gloeibougies waren defect, deze vervangen en de rail ook vervangen (had een storing in cilinder nr. 3)
- is gechipt en EGR weggescheven.

iets in de aansturing:relais,module

Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 1996 - * ]
Foutcode: 01274 - Airco / Airco/verwarming
STATIONAIR TOERENTAL-VERHOGING

Oorzaak Actuator stuwdrukklep defect.
Opmerking
Met de actuator stuwdrukklep wordt afhankelijk van het model ook de verse- en recirculatieluchtklep aangedreven.
Oplossing
Actuator stuwdrukklep vervangen.
Eventueel defecte component
Actuator buitenlucht-/circulatielucht-/terugslagklep

of

Oorzaak Aircoregeleenheid defect.
Opmerking
Na vervangen van de aircoregeleenheid nieuwe regeleenheid coderen. Aansluitend basisinstelling uitvoeren.
Oplossing
Aircoregeleenheid vervangen.
Eventueel defecte component
Airco-ECU

of

Oorzaak Bekabeling defect.

Oplossing
Bekabeling controleren, zo nodig repareren.

STELMOTOR STUWDRUKKLEP

Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 2000 - * ]
Foutcode: 00818 - Airco / Airco/verwarming
TEMPERATUURSENSOR VAN VERDAMPER FUNCTIONEERT NIET GOED.
SENSOR OF BEDRADING DEFECT!

Oorzaak Verdampertemperatuursensor defect.
Opmerking
Wanneer >Parameter< airco-ECU "99 ºC" wordt weergegeven, dan is de verdampertemperatuursensor defect.
Oplossing
Verdampertemperatuursensor controleren, indien nodig vervangen.
Eventueel defecte component
VERDAMPER-TEMPERATUUR-SENSOR

mogelijke oorzaak is koelvin regel unit

https://www.automatejcek.cz/ridici-...lazeni-motoru-meyle-100-880-0021-1389548.html
 
het enige nadeel is dat ik totaal geen foutmeldingen krijg, maar zal voor de zekerheid vanavond nogmaals de auto even een scan geven om te kijken of er toch iets van een foutmelding tevoorschijn komt.
 

Skotavia3

Senior Member
Dat is inderdaad wel lang, kan wel indien het toerental niet wordt gehaald, je moet boven de 2000 toeren zitten en dan duurt het een minuut of 10. Komen de toeren er onder dan houdt ie even op. Als het te lang duurt dan houdt ie op en probeert het later weer, dus als je in druk verkeer hebt gereden en steeds iets erboven en dan weer eronder zou het kunnen.
Oeps, ik kom bijna nooit boven de 2000 toeren en al helemaal niet meer dan 10 minuten.
Om de hoeveel km draait het regeneratieproces?
Ik weet dat het bij de DCI-tjes van Renault ongeveer om de 1000 km is.
Ik rij het meest op de A29 en A15 en daar mag je maar 100, in de 5e (bij een 5 bak) blijf je dan ruim onder de 2000 toertjes.
 

oco1979

Forumguru
Oeps, ik kom bijna nooit boven de 2000 toeren en al helemaal niet meer dan 10 minuten.
Om de hoeveel km draait het regeneratieproces?
Ik weet dat het bij de DCI-tjes van Renault ongeveer om de 1000 km is.
Ik rij het meest op de A29 en A15 en daar mag je maar 100, in de 5e (bij een 5 bak) blijf je dan ruim onder de 2000 toertjes.

Tussen de 1850 & 2500 tr, uitlaat moet +- 650 graden bereiken
Om de 800KM naar gelang de omstandigheden,stadverkeer,autoweg,sportrijden,enz.....

Motor boven 80°C zijn.

Mogelijks kan A/C en andere componenten worden aangestuurd waarbij alternator meer sttroom moet leveren en zo meer van motor vraag die vervolgens uitlaattemperatuur omhoog doe.

Deze merk je dat motor hoger stationaire draaid en iets anders klinkt(zwaarder) en iets minder vermogen heeft.

Waarbij mijn gechipte wagen,minder last heeft van deze.
 

oco1979

Forumguru
het enige nadeel is dat ik totaal geen foutmeldingen krijg, maar zal voor de zekerheid vanavond nogmaals de auto even een scan geven om te kijken of er toch iets van een foutmelding tevoorschijn komt.

Dat is te zien welk diagnosetoestel gebruikt om uit te lezen.
Sommige lezen enkel maar motorcodes uit.
Onze van het werk is universeel maar kan verschillende modules uitlezen
Zowel motor,abs,comfort,antidiefstal enz.......
 
Dat is te zien welk diagnosetoestel gebruikt om uit te lezen.
Sommige lezen enkel maar motorcodes uit.
Onze van het werk is universeel maar kan verschillende modules uitlezen
Zowel motor,abs,comfort,antidiefstal enz.......

Ik heb de auto gisteren uitgelezen en de melding welke in tevoorschijn tover zijn:
ik gebruik een 12.12 kabel welke het bij mij prima doet.


foutcode: 00857 hex: 359
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern

nl CD wisselaar (R41)
du CD-Wechsler (R41)
en CD Changer Unit (R41)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Geen signaal / geen communicatie(No Signal / No Communication)

Mogelijke verschijnselen:
  • CD wisselaar (R41) doet het niet
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de CD wisselaar (R41)
  • CD wisselaar (R41) niet aangesloten
  • Regelmodule verkeerd gecodeerd (Recode-07)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de CD wisselaar (R41)
  • Check / verbeter de codering in de Regelmodule (Recode-07)
Extra info:
  • Sommige af-fabriek geïnstalleerde voorzieningen, zoals een iPod, gebruiker op de radio dezelfde ingang als de CD wisselaar
  • 3rd party of niet-standaard onderdelen welke aangesloten zijn op de interface van de CD wisselaar kunnen deze foutcode veroorzaken. Tenzij er ernstige problemen zijn (malfunctions) kun je deze foutcode negeren

Er is een kabel aanwezig geweest in de middenconsole voor het aansluiten van een Ipod, deze heb ik weggehaald en daardoor kan deze storing er nog inzitten.



foutcode: 01598 hex: 63E
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Voltage StartAccu
du Spannung Fahrbatterie
en Drive Battery Voltage
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Ondergrens niet bereikt(Lower Limit Exceeded)

Mogelijke verschijnselen:
  • Auto start niet
Mogelijke oorzaken:
  • Slechte contacten van/naar de accu
  • Dynamo defect
  • Spanningsregelaar defect
  • Accuspanning is (tijdelijk) te laag geweest
  • Accu is ontladen, defect
Mogelijke oplossingen:
  • Foutcode wissen, een week rijden en dan weer uitlezen
  • Accu opladen
  • Check / vervang accu
    • let op: voordat je de accu loskoppelt of er uit haalt: zorg dat je met behulp van VCDS een complete Autoscan hebt gesafed op je de pc. Lees deze link.
    • test de accu (Ctek MXS 5.0 / Midtronics / Ctek Testmate Mini)
    • accupolen en de accuklemmen goed schoonmaken met schuurpapier of een staalborstel; daarna even invetten met een likje vaseline en flink vast monteren
    • laadt de accu met een goede tester / lader / druppellader (bv. Ctek MXS 5.0), check of het een gewone, of een AGM, of een Gel accu is
    • alle foutcodes wissen die met lage spanning te maken hebben, want je hebt de accu er af gehad

beide codes gewist en komen gelijk weer terug. Bij de code 1598 heb ik er niet bij staan dat de lower of upper limit bereikt is. Paar maanden terug een nieuwe accu geplaatst, maar misschien al weer stuk. Ik laat de accu wel even testen.
 
ik heb de accu even laten testen en de accu is goed.
onderstaand de foutmelding en zo te zien is het al een tijdje aan de gang dat deze fout erin zit.

1 Fault Found:
01598 - Drive Battery Voltage
000 - -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 21
Reset counter: 47
Mileage: 324621 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
ON
Voltage: 14.20 V
ON
ON
OFF
OFF
OFF

weet iemand wat de tekst na de "freeze frame" inhoudt?
 

Bijlagen

  • 20180207_182756.jpg
    20180207_182756.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 16

oco1979

Forumguru
met een goeie accu komt deze foutmelding terug ?
Aansluiting van de accuklemmen al gecontroleerd.
Zowel massa als plus aansluiting.
 

Skotavia3

Senior Member
Mijn koelfan blijft doordraaien na het uitzetten van de motor, ik snap dat dit af en toe kan gebeuren, maar op een dag dat het net boven nul is en er de hele tijd rijwind is geweest vind ik dat wel raar.
Er zit net een nieuwe koelwaterpomp in.
die is meegewisseld toen de spanrol van de distroriem ontdaan moest worden van piepende kanaries.
 
Beste forumleden.

Ik ben erachter wat de rare hoogte in toerental opleverd en tevens ook het vreemde aan en uit piepen van de parkeersensoren aan de achterzijde. Ik heb LED lampen als vervanging van de halogeenverlichting. daarbij hebben ze ook een soort resistor voor de lampen tegen flikkeren en foutmeldingen e.d. Nu haf ik geen last van flikkeren en canbus fouten, dus had ik nooit de resistor er tussen zitten. Bij het rijden had ik af en toe dat er één lamp een knipoog gaf naar andere weggebruikers. Daarna even de resistor besteld en er tussen gezet en wat blijkt. de storing van de accu, knipperen koplampen en parkeersensoren verdwenen!!!!

Met vriendelijke groet
Jakob Kroes
 

DJSmiley

Actief lid
Is het dan niet handiger/verstandiger om gewoon fatsoenlijke lampjes te plaatsen ipv met een weerstand de brakheid van die rommel te verdoezelen?
 
Bovenaan Onderaan