Koelvloeistof altijd op MIN

Fmoon

Forumguru
Ik heb wat zitten rond zoeken maar kan niet echt een verklaring vinden. Bij mijn 2.0 TSI blok staat in koude toestand mijn koelvloeistof eigenlijk altijd op het min streepje. Bij draaiende motor tussen min en Max, eigenlijk precies in het midden. Nu heb ik in koude toestand eens dat min level naar het midden gebracht enkele maanden geleden, tot mijn verbazing was ik gister even alles aan het checken onder de motorkap voor de aanstaande vakantie en stond dat level in koude toestand weer op de min en draaiend weer precies in het midden. Nu zat ik te denken, ik heb hem in koude toestand dus bijgevuld, zou die rijdend er wat uitgooien in de overdruk omdat het dan teveel zou zijn als je rijd? Ik meen te weten dat het uitzet en het bij warme motor altijd voller is dus dat die stationair voller is dan in koude toestand is logisch. Heb meteen maar even alles goed bekeken maar zie en ruik verder geen lekkage, ooit in het verleden is de waterpomp al eens vervangen maar toen was het expansievat ook leeg en was er duidelijk lekkage.

Wat zal ik nou doen voor de vakantie? Weer beetje bijgooien of zo laten?
 

redriver

Senior Member
Normaal breng je het niveau op peil in koude toestand. Wat dit kan veroorzaken weet ik niet. Duidt wellicht toch op een klein lekje. Heb je al een UV lektest laten uitvoeren ?
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb hem de laatste keer iets bijgevuld toen het koud was in Maart (vriespunt). Nu wederom 30ml (buiten 20+) om hem in het midden te krijgen. Wellicht het temperatuur verschil buiten dat iets wat invloed kan hebben? Ik ga over een 2 weken op vakantie, daarvoor lukt het toch niet meer bij een garage aan te kloppen. Ik ga het nu even aanzien, mocht die zakken deze week kan ik nog actie ondernemen. Kan verder helemaal niks van een spoor vinden.
 

Canon-Eye

Forumguru
30 ml (milliliter) is amper een goeie borrel - daar zou ik me niet al te druk over maken als het echt zó weinig is.
Waren het geen centiliters? 30 cl is ongeveer een blikje fris, da's wel een serieuzer verlies.
 

hemi24

Forumguru
@Fmoon : Als het nivo verder stabiel is én blijft, zou ik me er verder niet al te druk om maken..!

V.w.b. je bewering van die 30 - 40 ml: op een diameter van ca 12-13 cm voor het expansievat is dit genoeg om het peil ca. 3 mm te laten stijgen...
Met andere woorden als je daadwerkelijk 30-40 ml hebt bijgevoegd zal het peil steigen van onder de MIN streep naar boven de MIN streep.
Kortom, dat zal het verschil niet maken!

:arghh:

(ik wil het je nog wel even voorrekenen als je het niet geloofd...)
 

Fmoon

Forumguru
Denk inderdaad dat het 3-4mm gestegen is na het vullen ja. Hij zat precies op de min. Ben nu even aan het vlammen met de auto, ga ik daarna eens goed ruiken. Hij zal de vakantie wel minimaal overleven lijkt me. Nu zou ik nergens meer terecht kunnen, ergste geval als die vlak voor de vakantie toch gezakt is zal het net een vervang auto moeten gebeuren van de verzekering. Maar… gaan we niet vanuit.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Die heb ik altijd mee, heb zo een fles van 1,5 liter origineel spul. Ben benieuwd hoe die straks staat als die afgekoeld is.
 

hemi24

Forumguru
Dus je hebt serieus het peil omhoog minimaal omhoog gebracht?
Vul dan gewoon bij van MIN tot MAX, zou ik zo zeggen...

Dit klinkt een beetje als spijkers op laagwater zoeken!
 

Fmoon

Forumguru
Ik had meer het idee, als ik hem nu bij koude toestand vul tot het midden, dan zal die bij draaiende motor op MAX staan, wat ook gebeurd.
 

EdK

Forumguru
Zolang me koelvloeistof temp meter niet in t rood staat zou ik me totaal geen zorgen maken....
En word hij op bepaald moment te hoog en ondanks dat radiator ventilator draait dan is het vroeg zat om op dichtstbijzijnde parkeerplaats hem bij te vullen
 

Fmoon

Forumguru
Ja ten slot van rekening kan alles stuk natuurlijk, maar ben wat chicken om langs een snelweg stil te komen staan met 2 kinderen en een vrouw die slecht ter been is. De berichten dat er te weinig leen auto’s zijn doen hier niet goed aan. Nou moet ik zeggen, heb ik even mijn facturen van mijn 3 Skoda’s van afgelopen 12 jaar er eens bij gepakt. Eigenlijk op 6 van de 12 staat dat er koelvloeistof is bijgevuld. Misschien komt het door de vele korte stukjes die ik rij.
 

EdK

Forumguru
maar ben wat chicken om langs een snelweg stil te komen staan
Maar dan ben je al te lang doorgereden.
Kijkt knapt er een koelslang of door steenslag heb je spontaan een gat in de radiator dan ben je toch al te laat en sta je zo en zo langs de vangrail stil
 

Tees

Donateur
Koelvloeistofverlies moet eigenlijk nooit voorkomen, ook niet door korte ritjes. Er zal dus wel ergens een klein lekje zitten, en als je dan wat meer erin hebt zitten, wordt de druk ietsjes hoger, en verlies je misschien meer dan bij wat lager peil?
Maar als er om de beurt KVS bijgevuld wordt, is er geen reden te denken dat er nu spontaan iets mis zou gaan. In ieder geval nu niet meer dan een jaar geleden.
 

Fmoon

Forumguru
Nee dat is zo, met een kvs probleem vind je altijd nog wel een veilige plek om te stoppen. Merk ook dat ik het al wat spannender beginner vinden door de leeftijd van de auto (8 jaar geworden onlangs). Gekke gedachte want de nieuwere auto’s zijn niet van betere kwaliteit en kunnen ook stuk. Maar ben allergisch voor onverwachte problemen, nare afwijking overigens waar mijn vrouw wel eens gek van kan worden.
 

hemi24

Forumguru
Maar in het startbericht meld je dat het peil eigenlijk altijd rond het minimum zit, dus ik begrijp niet zo goed waarom dit nu ineens een ‘probleem‘ is..?
Zoek je niet gewoon een excuus om op zoek te gaan naar een andere wagen?
 

Fmoon

Forumguru
Omdat ik hem in februari had bijgevuld naar iets boven de MIN en dat nu weg is, maar dat kan ook komen doordat toen de weersomstandigheden anders waren dan nu gezien 30-40ml niet zoveel voorstelt heb ik me hierboven laten vertellen.

Ja nieuwe auto is geen excuses hoor, weet alleen nog niet wat het zou moeten worden. Mijn vrouw en ik hebben daar iets andere gedachtes over en moet nog wat afwachten wat de keuze wat makkelijker zou kunnen maken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je met een hele jonge auto meer kans hebt om stil te vallen (kinderziektes, software bugs) als met een goed onderhouden auto van 'middelbare' leeftijd. Ik hoorde juist van de week dat de gemiddelde leeftijd dat in NL een auto naar de sloop gaat nu op 19 jaar staat, als je dat vergelijkt met de 8 jaar van jouw auto....
 
Bovenaan Onderaan