Duijzer
Donateur
Yep, ik ken ‘m. Ook veel aan Mini gesleuteld. Voor mij nooit geen Engelse pakkingen meer....en zeker niet bezuinigen op dingen als klemmen, afdichtingen, pakkingen en slangen. Hele blokken in elkaar zien draaien doordat iemand een paar tientjes wilde bezuinigen op krukaslagers...@Edwinz : volkomen gelijk! Niet hierop proberen te bezuinigen. Als de zaak wéér lek gaat door mindere kwaliteit koppakking te gebruiken dan ben je wéér een hoop tijd en geld kwijt.
Doet mij denken aan het duurste o-ringetje in de oude échte Cooper 998. Dat was een lullig dingetje van 10 cent tussen het blok en het ondercarter. Dat stond onder de volle oliedruk. Als je dat vergat te monteren en uiteindelijk na afmontage van de motor in de wagen etc. etc. de motor voor de eerste keer startte dan gutste de olie eruit en kon je weer opnieuw beginnen. Zelf gehad?? Nee, ik woonde toen in Duitsland en de toenmalige garagist wees mij er zéér nadrukkelijk op toen ik de bestelde spullen kwam ophalen. Het was één keer in zijn eigen werkplaats gebeurd dus hij was er nogal fel op!!
On topic: gezien je onderzoeksresultaten, de ervaringen hier en het type motor zou ik er voor kiezen de koppakking te (laten) vervangen. Je kunt nog eens goed achter je uitlaat ruiken, maar ik heb zo’n vermoeden dat er via oliekanaal of waterkanaal vloeistof in een cilinder lekt en verdwijnt.