Koelvloeistof ineens op!

Cordoba

Forumguru
Dan zou de spanrol of de distributie redelijk rood moeten zijn gekleurd als het inderdaad verdampt is. Wat ook mogelijk is, is dat het bij draaiende motor direct (als kleine druppeltjes) in het rond geslingerd wordt en in de lucht verdampt, dan zie je ook weinig of geen rode verkleuring. Het is in elk geval behoorlijk snel, zowel gezien de leeftijd als de km's, is het (nog) geen voor de hand liggende oorzaak.

BertjeB

Senior Member
Kan aardig zoekplaatje zijn zo'n lekkage, de airco is ook zo'n leuke! blijkt toch maar weer dat die 120.000 niet helemaal uit de lucht gegrepen is....
Maarreeeehhhhh motomarz, heb jij een ruitensproeiervloeistofverklikkerlichtje dan?(wow lekker scrabbelwoordje!:D)

Freakin

Actief lid
Wat kostte een nieuwe waterpomp?

(ik vul eens in de zoveel maanden ook een half litertje bij dus wie weet ben ik ook de sjaak binnenkort :nailbiting:)

motomarz

Senior Member
Kan aardig zoekplaatje zijn zo'n lekkage, de airco is ook zo'n leuke! blijkt toch maar weer dat die 120.000 niet helemaal uit de lucht gegrepen is....
Maarreeeehhhhh motomarz, heb jij een ruitensproeiervloeistofverklikkerlichtje dan?(wow lekker scrabbelwoordje!:D)

Ja, met ook een piepje als het lampje begint te branden.

Edit:
Zit nu het boekje door te bladeren (de gedownloade versie),
en zie m daar helemaal niet in staan.... :nono:

Laatst bewerkt:

sunnyboy

Senior Member
Bij de 150.00km beurt moest conform het onderhoudsprogramma de getande riem worden vervangen. Kosten € 465,- excl. BTW.
Kwam de monteur er achter dat ook de waterpomp lekte, dus ook gelijk vervangen.
Kosten vervangen waterpomp incl. waterpomp € 160,- excl. BTW.

sunnyboy

Senior Member
Arbeidsloon en materialen dus he, voor degene die denkt dat het bedrag alleen het arbeidsloon is......soms kan je niet duidelijk genoeg zijn in geschreven tekst. :yeehaa:

hemi24

Forumguru
Adoks,
Toevallig heb ik vorige week een afspraak gemaakt voor aankomende woensdag om de distrubutieriem en dergelijk te vervangen, zit namelijk tegen de 120000km aan.

Ben jij niet een beetje heel erg vroeg met het vervangen van de getande riem voor een 1.6 TDI?!?
Als ik me niet vergis staat 'ie pas bij 180k op het lijstje...

Cordoba

Forumguru
Bij de 150.00km beurt moest conform het onderhoudsprogramma de getande riem worden vervangen. Kosten € 465,- excl. BTW.
Kwam de monteur er achter dat ook de waterpomp lekte, dus ook gelijk vervangen.
Kosten vervangen waterpomp incl. waterpomp € 160,- excl. BTW.

Zo, dat is een mooie winst voor de garage. Voor de meeste blokken kost de pomp (voor de klant) pakweg 50 euro, het extra werk is misschien 10 minuten (niet te krap genomen) en er moet een aantal liters koelvloeistof in om het systeem opnieuw te vullen (neem aan dat ze niet de oude koelvloeistof gebruiken).
Dus tenzij er iets bijzonders aan de hand is, lijkt 80 euro inclusief BTW mij een realistischer bedrag dan 160 € ex. (= 193,60 incl)

Thegabeman

Actief lid
@hemi24 Toen ik afgelopen 24 mei mijn auto gehaald had is mij is verteld dat de distributieriem vervangen bij 120k moest worden, dus heb dat maar gedaan. Bij mijn vorige auto een VW Polo 1.4 TDI moest ie vervangen worden rond de 90k.

Joske

Forumguru
Bij mijn fabia1 moet die pas op 150.000 km vervangen worden.. Nochtans ook 1.4 TDI en volgens mij waren er maar 2 motorcodes voor de 1.4 mogelijk?

Of was het een bluemotion? 80pk variant?

Bovenaan Onderaan