Koelvloeistof lekkage. Fabia 2 2011. 1.2 TSI

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ik heb een fabia 2, 1.2 TSI uit 2011.
151.000 km op de teller waarvan bij 70.000 km de motor is vervangen (TSI ratel thema).

2 weken geleden tijdens het starten opeens een waarschuwingstoon hoorbaar en het symbooltje van een rode thermometer in het display.

Thuisgekomen zag ik dat het koelvloeistofniveau onder het mimimum stond.

In de tussentijd ongeveer 12 ritjes gemaakt van +- 12km waarbij in totaal net geen 1 liter koelvloeistof bijgevuld moest worden.
Er ligt op de parkeerplek in het midden van de motorkap een plas koeivloeistof.

Volgens onderzoek op internet kan het vanalles zijn (lekker of losse slang, waterpomp, koppakking).
Als ik de motorkap opendoe lijkt koelvloeistof aan de versnellingsbak in het midden te hangen.

Wie kan me op weg helpen?

Dank!

Tank528

Nieuw lid
Volgens mij heb ik precies het zelfde. Die van mij loopt alleen nog sneller leeg. Ik ben net even bij een garage geweest heel dichtbij, de diagnose was lekkage bij de warmtewisselaar. Kosten € 600- € 700,-. Ben benieuwd of dit normale prijzen zijn. Die man zei dat dit een veelvoorkomend probleem is, vraag me af of dat zo is...

Dit zou het euvel moeten zijn:

IMG_0294.jpeg

Bij mijn 2019 Octavia 1.5 TSI is vorig jaar ook de warmtewisselaar kapot gegaan, kosten waren vergelijkbaar ( universele garage ). Was in heel Europa zeer slecht te verkrijgen wat kan aanduiden dat het een gewild onderdeel is en dus veel vaker voorkomt.

Ordinarrator

Actief lid
Tsja, dat kan inderdaad vanalles zijn. Ik ben bang dat je toch even moet proberen uit te vogelen waar het ongeveer vandaan komt.

Dat gezege hebbende; mijn 1.2 tsi had bij 220k dezelfde symptomen. Midden in een rustig ritje ineens rood motorstoring en veel te weinig vloeistof ‘aan de kook’. Bij mij hingen de druppels ook aan de baksteun en de oorzaak bleek de waterpomp. Relatief eenvoudig te vervangen, alleen je kunt er lastig bij.

Bovenaan Onderaan