Koelvloeistof temp lampje aan + koude kachel + rook

darkprojectx

Forumguru
mja beetje mayday..

op de snelweg opeens te temperatuur naar 130graden, lampje van kvs ging ook aan.
ik gelijk gas los, meteen het temperatuur metertje weer naar 90graden.
Direct werd het ijskoud in de auto..

Dus zoetjes doorgereden aangezien ik vlakbij mn vriendin was.
Bij het remmen hoor ik wat klonken onder de auto...?
Temperatuur blijft wel gewoon 90 graden...

Bij mn vriendin in de straat zet ik de auto stil, gelijk temp richting 130graden,
ik parkeer hem achteruit en zie wat rook..
Zie wat rook onder de motorkap uit komen........
Dus het zaklampje maar erbij gepakt en de kap geopend.
Eigenlijk niets te zien....
Geen slangen los ofzo?
Koelvloeistof wel weg..

Onder de auto niets te zien.. geen idee waar het kloppende geluid dus vanaf komt..

Dusssss ik laat de boel nu maar afkoelen en morgen maar even kijken hoe en wat.
Motor draaide wel nog gewoon prima, geen problemen..

Any suggestions?
 

darkprojectx

Forumguru
de rook kwam van mn koelvloeistof reservoir af, het rook ook duidelijk naar koelvloeistof.

de radiateur was gewoon dicht zo ver als zichtbaar was.

de kachelradiateur is volgens mij niet lek, anders was het IN de auto nat geworden en waren de ramen gelijk beslagen geweest.

de multiriem lag ook nog gewoon over de waterpomp heen..?
 

Ronnie

Forumguru
Morgenvroeg gewoon weer vol gooien met water en de zaak warm laten draaien,
't zal toch ergens moeten blijven!
 

darkprojectx

Forumguru
uhuh, ik zag dat het onder de auto lag en dat het aardig onder de dop van het koelvloeistofreservoir uit kwam..

dus morgen zal ik hem inderdaad even aftanken met water en kijken waar hij blijft.. zou het de termostaat zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Spontaan drukverlies (lekke dop) doet de zaak (over)koken, maar dat is onlogisch omdat de motor erna weer 90gr aangaf.
Thermostaat defect gaat ook niet want hij was al open, een gescheurde slang zou het enige nog zijn wat ik mij voor kan stellen
( zo vanachter de PC).
 

darkprojectx

Forumguru
morgen ff een paar liter water erin, als ik zie waar hij lekt dan fix ik het (indien er hier iets bij een shop op voorraad is),
en dan gaat er gelijk al het water weer uit en koelvloeistof erin.

wel ERG vervelend als je dan niet thuis bent waar je al het gereedschap hebt etc.. :(

ik snap ook niet waarom ik opeens iets hoor klonken onder de auto bij het afremmen... ik heb eronder gekeken maar zie helemaal niets
 

darkprojectx

Forumguru
morgen moet ik ook even de plastic afdek kap van de motor demonteren,
maar hoe krijg ik die eraf? zit die geschroefd of gewoon gedrukt?
(de kap die bovenop de motor zit)
 

darkprojectx

Forumguru
vanmorgen 2,5 liter water erin gegoten,
even warm laten worden,
motor blijft netjes 90 graden.

echter stijgt en daalt het kvs niveau wel,
het zakt eerst naar onder, daarna komt het met een aardig vaartje weer naar boven.
het is er zelfs al uit gelopen bij de vuldop.
zover ik kan zien komt er ook water uit het slangetje dat boven aan het kvs reservoir zit.

kan aan de hand hiervan al iets uitgesloten worden?
 

darkprojectx

Forumguru
hmm als de motor even heeft gelopen blijft de verwarming koud..
en ook bij stationair lopen schiet hij opeens van 90 naar 130 graden.
Ik heb snel de motor af gezet en ben bij de motor gaan kijken.
Niets te zien, je hoort hem wel ergens sputteren..?
 
Als er water komt uit het slangetje dat boven aan het kvs reservoir zit dan draait in ieder geval de waterpomp.
Als het koelwater er uit loopt zit er of luchtbellen in het koelsysteem, anders waarschijnlijk lekke koppakking??
Controleer ook even het oliepeil, misschien water in carter? succes.
 

Ronnie

Forumguru
Denk toch erg aan een lekke koppakking, je moet de zaak even warm laten lopen/rijden tot de fan aanslaat (plm 100gr) en dan kijken of er voldoende druk op de slangen staat. De slangen moeten dan hard aanvoelen, de overdruk moet dan ongeveer 1 bar zijn.
 

EdK

Forumguru
gok er op dat de klep defect is of de TT die de klep aanstuurt
Dus even rondbellen waar je terecht kunt voor meten en vervangen, want zo terug naar huis raad ik je niet aan
 

darkprojectx

Forumguru
nou de auto blijft gewoon 90 graden, hij wordt dus niet zo warm dat de fan aan moet slaan.
en dan opeens schiet hij naar 130 graden.

weet iemand waar het sleepoog van de fabia zit? ik heb wel een sleepkabel..
 

EdK

Forumguru
sleepoog ligt volgens mij in je kofferbak bij reservewiel of op die plek
En voor moet je in bumper een klepje verwijderen en dan oog erin schroeven
 

Ronnie

Forumguru
sleepoog zit in de reservewielbak, je kunt de afdekking naast de rechterbreedstraler erafhalen, daar zit de bevestiging.
LET OP: Linkse schroefdraad!!
 
Bovenaan Onderaan