koelvloeistof verbruik 2.0 TDI

Frankie

Actief lid
Enkele weken geleden startte ik een vrijdagochtend mijn O2 toen de MaxiDOT in fel rood liet weten dat er met de koelvloeistof iets mis was. Deze was idaad te laag (1 1/2cm). Snel bijgevuld na overleg met dealer. Week later: hetzelfde. Auto naar dealer, conclusie: niets aan de hand. Systeem onder druk en geen lekken. "Hij verbruikt wel wat hoor" was het antwoord (ja ja, eerst 96.000km HELEMAAL niets en nu dit:D. Maar goed, twee weken geen probleem en nu vanochtend weer hetzelfde :-/ Ik ga uiteraard nar dealer (incl verzoek tot nieuwe stream en glijmiddel voor deurrubbers en wielophanging:D. Was benieuwd of dit een bekend probleem is. PS voor sommigen: ik heb gezocht op dit onderwerp !!!

Dit is niet normaal en er moet een oorzaak zijn. Uitwendige zichtbare lekkage of erger inwendig via de pakking in de cilinder of bij de olie. In de cilinder dan rookt ie wit uit de uitlaat en bij de olie dan zou het olie pijl kunnen stijgen. Ik denk niet dat het inwendig is want dan zou ie wel meer verbruiken.

Dealer moet hem op de brug zetten en goed bekijken of hij nergens lekt, via het koelvloeistof reservoir bijvoorbeeld of slangen/waterpomp/radiator/kachelradiator e.d.

En verdampen doet ie niet want mijn 98' passat tdi verbruikt geen druppel koelvloeistof.

Groet WS.

Koelvloeistof verlies is inderdaad niet normaal. Als het systeem onder druk niets verliest, dan zou het inderdaad in de pakkingen kunnen zitten. Soms als het via de koppaking lekt komt er ook witte smurrie onder je olievuldop te zitten. (is niet per defintie zo, maar het kan). Als je oliepijl nu plotseling stijgt is het helemaal duidelijk lijkt mij.

higgy

Forumguru
Als je last hebt van een oliePIJL dan heb je een ECHT probleem... /forum/images/graemlins/wink.gif

Nou is de stok met een beetje fantasie een pijl te noemen, hi hi, maar bedoel natuurlijk oliepeil /forum/images/graemlins/winkie.gif

Frankie

Actief lid
EINDELIJK: de 18e wordt het euvel verholpen. Probleem is blijkbaar een "koeler" achter op het blok welke lekt !? Geen inwendig lek dus gelukkig. Hoelang ik er ook al mee rij, toch schrok ik iedere keer weer van die rooie pictogram in de maxidot en de piep, zeker bij hogere snelheden.

Heb otussen wel al bijna 8 flessen kvstof verbruikt. De laatste paar kreeg ik gelukkig zo mee van de dealer. Ben eens benieuwd of dit een incident is of dat meer rijders daar last van krijgen. Bij mij ontstond het bij ruwweg 90.000. Weet niet meer precies. Ik hou jullie op de hoogte..

Frankie

Actief lid
Zo, dat zou geregeld moeten zijn nu. Maar ik wil eerst zien en dan geloven. Heb er alweer 400Km opzitten maar ik wil er nog iets meer hebben voor ik t geloof. Had mijn auto de 18e om 6u15 gedropped bij de dealer en de sleutel met een 3-tal vragen in een envelop in de bus gedaan. 'S avonds (22:30 :-/ ), auto terug, maar geen antwoorden op mijn vragen. Vanmiddag op weg terug van een klant doet de cruise-control opeens weer niets meer :-/ Hendel is al vervangen. Gebeld met dealer en ook naar ontbrekende antwoorder gevraagd:

- Kraken ophanging: is nu blijkbaar ingevet
- "Kraken" deurrubbers: geen antwoord :-/
- tikkende airco: hebben blijkbaar zonder resultaat een software update van de climatronic gedaan. Probleem is bekend (geldt ook voor Altea en Toledo).

Voor CC willen ze computer weer uitlezen...

to be continued /forum/images/graemlins/smile.gif

Frankie

Actief lid
M*therf*cker !!!! sorry, maar wel gecensureerd !! Krijg ik die t*ring melding vanmiddag alweer. Ik ga dus maandag ook meteen de dealer bellen en ik wil in detail horen wat ze hebben vervangen !! Krijg er een beetje de schijt van nu, maanden lang iedere week 2 flessen erin kiepen. Laatst mijn auto een hele dag weg. Geen antwoorden op de gestelde vragen en nu het probleem ook nog niet eens opgelost !! Mijn vertrouwen in de dealer slinkt nu toch wel aanzienlijk.

eikie

Nieuw lid
Probeer eens een goede dealer ! Jouw probleem kwam afgelopen zaterdag ter sprake bij mijn dealer. Als alles waar is wat jij schrijft wordt het nodig tijd om eens contact te leggen met de importeur. Straks heb je interne motorschade en dan zijn de poppen aan het dansen.

-------------------
Black Magic O2 2.0TDI DSG Elegance Station - 01/05/2005 83000km gem verbruik 5.5ltr/100km

Frankie

Actief lid
Laatste reactie dealer:

"Ja dat kan best wel hoor. Dan zit er waarschijnlijk lucht in het systeem". Me dat even zeggen dan ? ho maar :-/

Dus, weer maar eens afwachten...

niet te lang meer afwachten als ik jou was, vooraleer je schade hebt. Ingebrekestelling (per aangetekende brief) verzenden naar de dealer met kopie naar de importeur. Daarin melding maken van de historiek aan problemen, en het uitblijven van een degelijke oplossing.

Afsluiten met het zinnetje dat je vanaf nu elke verantwoordelijkheid bij enige veroorzaakte schade aan de wagen legt bij de dealer als vertegenwoordiger... en bij de importeur voor het onzorgvuldig selecteren van zijn dealer /forum/images/graemlins/smile.gif

Wedden dat je snel reactie krijgt,mét definitieve oplossing ? /forum/images/graemlins/24.gif

Frankie

Actief lid
oké oké, ik moet ophouden op mijn eigen bericht te reageren /forum/images/graemlins/smile.gif Maar daarnet was het weer zover. In tegenstelling tot wat de dealer zegt. Eerst volgende optie: 5 mei :-/ dik tien dagen dus. Aangezien ik dan niet kan: weekje later weer. EN, ze hebben blijkbaar geen idee wat er kan zijn. dus dikke kans dat t dan weer niet is opgelost. Hebben jullie dealers ook zulke lange wachttijden voor onderhoud etc ? Ik maak daar eens een nieuw berichtje van geloof ik.

the story continues :-/

Frankie

Actief lid
@eikie

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Jouw probleem kwam afgelopen zaterdag ter sprake bij mijn dealer.

[/ QUOTE ]

heb je hetzelfde probleem ? of een soortgelijk probleem, of heb je t over mijn probleem gehad ? /forum/images/graemlins/smile.gif Ik ben echt benieuwd, want dat is ook de kracht van dit/een forum: zo kun je elkaar n.l. helpen.

Hoor t graag !!

Frankie

Actief lid
Laatste update: vandaag afspraak voor 17/18 mei. Dan gaan ze hele zaak ondersteboven keren. Vermoeden gaat nu wel weer naar koppakking :-/ Krijg dan 2 dagen nieuwe Toledo te leen. Eens zien of dat wat is...

ebagg

Nieuw lid
Heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn a3, ook een 2.0 tdi, een paar keer terug geweest maar zonder succes. Had nog maaar een paar maanden te gaan voor mijn octavia en het dus maar laten zitten. Ik ben benieuwd of dit dus een wat algemener probleem is... ?? veel success in ieder geval

Je zit toch niet in Heerlen bij de dealer. Collega van me kreeg daar ook wat vreemde antwoorden op vragen en eigenlijk wilden ze hem helemaal niet helpen, is naar Sittard gegaan.

Lijkt toch echt op de koppakking als je nog steeds niets hebt terug gevenonden van die 10 liter die je er al in hebt gekiept.

Suc 6.

Frankie

Actief lid
@www123

tis inderdaad in Heerlen !!! Wat voor auto heeft je collega en wat voor probleem had hij/zij ? Ben erg benieuwd.. Niet om mensen daar te mangelen, maar als er consequent klanten onjuist/onvolledig worden geïnformeerd is t wel zaak dat dat duidelijk wordt..

Ben ook benieuwd hoe je collega's ervaring is bij dealer in Sittard!!

hoor t wel, graag zelfs !!!

Frankie

Actief lid
update:

eigenlijk zou ik mijn auto vandaag weer kunnen ophalen. Niet dus !! /forum/images/graemlins/confused.gif omstreeks 16:30 bel ik de garage maar eens, na 9:00 gistermogen de auto daar te hebben afgeleverd. "Ja ja ja, ik wilde net bellen" werd gezegd !! Geloof ik best. MAAR het was niet de koppakking die lek was maar de hele cilinderkop is defect. "Inwendig lek" is de conclusie. Niet voorradig. Niet leverbaar bij Škoda zo snel. Nu via veel omwegen bij VW besteld. Ben auto tot MINIMAAL maandagavond kwijt /forum/images/graemlins/frown.gif Heb een nieuwe Toledo te leen. Nette auto (zilver metallic, donkere achterruiten, LM, PDC, climatronic etc etc) maar helaas MAAR 100pk benzine /forum/images/graemlins/frown.gif Wat een veels te klein motortje voor die 1369kg zware auto. En de gebruikte materialen stellen ZWAAR teleur. Nogmaals, nette lener, maar geef mij aub mijn O2 maar snel terug /forum/images/graemlins/smile.gif

hopelijk maandag dus. I keep you posted. Sorry voor de lange thread, maar mss is ie ooit nog zinvol voor iemand anders !!!

KMA

Lid
zo'n defekt moet er vanaf het begin toch al inzitten? Ik hoop niet dat cilinderkoppen al na 120k versleten kunnen zijn. Rara hoe kan dat?
Hadden ze dat niet meteen kunnen constateren?

Bovenaan Onderaan