Koelvloeistof verdwijnt

rvh

Lid
Na een jaar probleemloos te hebben gereden (een keer een APK en een beurt) ging een aantal weken terug opeens het koelwater lampje branden. Meteen een geschikte stopplaats opgezocht, en de motorkap open. Inderdaad, het koelvloeistof pijl zat onder het minimum (bijna een cm.). Na het opendraaien (wat niet best is als het nog warm is, stond ook nog onder druk), liep het reservoir weer wat voller. Uiteindelijk naar huis gereden (zonder lampje), en 's avonds bijgevuld.

2 weken later zelfde probleem, en weer ongeveer een halve liter bijgevuld. Daarna een week later hetzelfde probleem. Nadat ik 3x per week bij had moeten vullen (wegens tijdgebrek doorgereden..........) was de maat vol, en heb ik de auto naar mijn contactpersoon/monteur gebracht die alle reparaties etc. bij mijn auto doet.

Aangezien ik 2 jaar geleden ook al problemen heb gehad met een koelvloeistof lekkage (radiateur etc. vervangen), heb ik in de tijd wel in de gate proberen te houden of er na het parkeren iets onder de auto lag. Dit was niet het geval.

Vervolgens de oliedop eens open gedaan, en daar trof ik de wel bekende "white sludge" aan. Ik ging dus eigenlijk er van uit dat de koppakking lek was (white sludge, koelvloeistof verdwijnt, af en toe een lichte brandlucht in de auto).

Dus, de auto naar de monteur gebracht. Vandaag kreeg ik een telefoontje: Hij kan niets vinden, dus de koppakking leek nog in orde, en hij heeft de boel onder druk gezet en geen lekkage. Ik ben ten einde raad...wat zal er aan de hand zijn met mijn Fabia?!?
 

rvh

Lid
Bedankt voor de link. Ik denk nu toch aan de kop.
De slang vanaf het koelvloeistofreservoir is ook erg hard (een paar mm. indrukbaar). Wat ik me ook herinner, toen ik eens de dop opendraaide, liep er aan de zijkant van het reservoir (waar zo'n clipje zit) vloeistof uit. Wat ik in al die tijd nog niet heb meegemaakt, is dat de motor te warm is gaan lopen. Ik zie ook geen witte rook uit de uitlaat ofzo..

Ik weet dat de kosten van een kop die gescheurd is hoog zijn, iemand enig idee waar ik aan zou moeten denken? Ik vraag me namelijk af of een dergelijke reparatie wel zin heeft bij een auto van 11 jaar oud, met een niet meer al te hoge waarde...hè, wat kan het toch vervelend zijn als je je eigen auto niet meer vertrouwd!
 

darkprojectx

Forumguru
ik zou eerst een compressie test laten doen zodat je weet waar het lekt.
koppakking vervangen kost bij een "normale" garage 600 ongeveer, bij de dealer 1300.
als de kop gescheurd is dan heb je een nieuwe kop nodig en waarschijnlijk nog een nieuwe koppakking.. (ramp scenario)
 

van_der_P

Senior Member
De afweging of het zinvol is om dit nog te laten uitvoeren bij een 11 jarige auto ligt helemaal bij je zelf. Bedenk wel als je voor een jonger, of nieuw exemplaar gaat, dat daar ook weer meer afschrijving opzit.
 

darkprojectx

Forumguru
laat op zn minst een compressie test doen om te zien wat er loos is,
een beetje handige garage (lees "NIET de dealer") kan er voor niet al te veel geld ook een zelfde blok in zetten met ongeveer een ton erop.
Kun je weer ff vooruit en 9 van de 10 keer is het nog goedkoper en sneller te realiseren dan een reparatie.

kan zich lonen bij een auto van 11 jaar oud die je nog graag even in bezit hebt.
 

The bone collector

Senior Member
Als je nog geen compressietest hebt laten uitvoeren, zou ik dat eerst doen. Maar zoals je de problemen omschrijft, denk ik ook wel aan de koppakking. Maar met zo een minuscuul lek zal de kop waarschijnlijk wel niet beschadigd zijn en herbruikbaar na het vlakken.

Koppaking laten vervangen kost natuurlijk wel wat geld (Dat zal, vermoed ik, toch rond de 900 euro of meer gaan kosten). Als je denkt dat hij nog een tweetal jaar verder kan (zonder veel andere kosten natuurlijk) heb je dat waarschijnlijk terug verdiend door de afschrijving op een nieuwere. Als je hem nu verkoopt, met defecte kop, krijg je ook al geen mooie inruilwaarde.
 

rvh

Lid
Sorry, maar wat doen ze bij een compressietest?

Verder, stel dat de dop van het koelwaterreservoir niet meer goed is, zou dan de boel onder de motorkap onder de koelvloeistof moeten zitten?
De afweging repareren + doorrijden of inruilen/verkopen en iets anders terugkopen is altijd lastig. Iedere auto kan problemen hebben, je weet tenslotte nooit voor 100% wat je koopt (in geval van een occasion)...
 

The bone collector

Senior Member
De druk in de cilinders wordt gemeten, als er lekkage zou zijn door bijvoorbeeld een barst in de koppaking, zou dit uit deze test blijken.

Indien je verlies hebt langs de dop, zou je dat langs boven kunnen zien ja, maar die kans is echt wel miniem. Eventueel kan het ook een lek zijn in het koelvloeistofcircuit, maar ik geloof het niet echt.

Afweging zal je zelf moeten maken, mijn ervaring is: Een auto van rond die leeftijd kan nog perfect een aantal jaar mee (ook afhankelijk van het aantal kilometers) een keer naar de 15 jaar toe moet je opletten met duurdere reparaties omdat die meer kosten dan een afschrijving op een nieuwe.
 

wanderer

Senior Member
heb zelf een jeep gehad waarvan 3 cilinders haarscheurtjes hadden, die begonnen pas te lekken als de motor op temp was, dus koud meten met op druk zetten geeft niet altijd resultaat......heb zelf 4 cilinders vervangen...kosten rond de 2000 €.....
 

The bone collector

Senior Member
Normaal gezien wordt een compressietest uitgevoerd met warme motor, maar het is misschien mogelijk dat niet elk haarscheurtje zo te ontdekken is.
 
Beste RVH,

Lekke cilinderbus? Heb net zelf mijn koppakking laten vervangen en nu lekt de koelvloeistof er tien keer zo hard uit als een paar weken geleden.
Motor bouwt nu ongelooflijk veel druk op en volgens de "sleutelaar" is het te wijten aan een lekke cilinderbus.
Is er in jouw geval al duidelijkheid?
 

darkprojectx

Forumguru
waar zit de cylinderbus? Heeft iemand daar een plaatje bij?
vast ergens bij de cylinders :grin: maar waar?

RVH, wat voor motor heb je er eigenlijk in liggen?
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij is een cylinderbus de koker waar de zuiger in op en neer beweegt. Daardoor is het tegenwoordig niet meer nodig om een motorblok van staal te maken. Kan ook een lichter metaal zijn.
 

Monteurtje

Forumguru
Een 1.4 MPI motor heeft losse cilinderbussen. Dat wil zeggen dat je een motorblok hebt. Met daarin 4 bussen waar de zuigers inzitten. Bij de meeste motoren zijn de cilinders in het blok gefreest of gegoten.
Als je bij een MPI de koppakking vervangt en je hebt de cilinderkop eraf. Dan moet je absoluut NIET aan de motor draaien. De bussen komen dat los en heb je dus lekkage. Rondom de bussen zit namelijk de koelvloeistof. Dit heb je dus alleen bij de 1.4 MPI motoren. Niet bij de 1.4 16V.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien maakt dit plaatje het een en ander duidelijker.....
Wanneer je de kop erafhaalt en b.v. de koppakking "plakt" aan de bussen vast is het gevaar groot dat je dus een of meer bussen (pos 3A) lostrekt van de voetpakking (pos. 3) Dit merk je bijna niet, bij het terugplaatsen van de kop is dan de onderste pakking van de cylinderbus beschadigd en zal gaan lekken.
 

Bijlagen

  • Fab 1 1.4 MPI Jun. 13 21.38.jpg
    Fab 1 1.4 MPI Jun. 13 21.38.jpg
    157,2 KB · Weergaven: 78
Even voor mijn duidelijkheid dit vraagje:

Kan er ook op de een of andere manier een (haar)scheurtje in die cilinderbussen komen? Mijn 1.4 MPI bouwt sinds het vervangen van de koppakking enorm druk op en de garage waar hij nu in reparatie is wil middels luchtdruk alle cilinders testen, zowel in de bovenpositie als in de benedenpositie.
Gooit er nu elke 20 km snelwegkm's een vol expansievat uit via de overstort. Rij er vanzelfsprekend niet mee.
Het vervangen van de koppakking was naar aanleiding van een diagnose van de officiele skodagarage, maar die prijs tja.....

@Ronnie.
Gaan die voetpakkingen wel eens lek zonder eraan te sleutelen?
 

wanderer

Senior Member
heb eens een jeep gehad die had 3 lekke cilinders (haarscheurtjes), die lekte alleen als de motor op temp was en gooide er dan ook een flinke slok uit......was een kostbare reparatie....4 nieuwe cilinders....gelukkig veel zelf kunnen doen.......nog net geen 2000€.....alleen al de 4 cilinders waren ca 1300€...
 

van_der_P

Senior Member
Gooit er nu elke 20 km snelwegkm's een vol expansievat uit via de overstort. Rij er vanzelfsprekend niet mee.

Is het koelsysteem goed onlucht, inclusief de kachel. Warme lucht zet uit en drukt op deze manier de koelvloeistof eruit. Laat de motor eens een tijd draaien zonder dop op de radiateur, en knijp regelmatig in de slangen. En zet tijdens deze aktie de verwarming op warm.
 
Bovenaan Onderaan