Koelvloeistof verdwijnt

van_der_P

Senior Member
In ieder geval dat de temperthuurmeter in het midden staat (je moet er zeker van zijn dat de termostaat open staat gaat meestal open tussen de grofweg 75 en 85 graden). Het best is te wachten tot de ventilator, voor de radiateur, aanslaat maar dat kan met een geopende motorkap een hele tijd duren.
 

van_der_P

Senior Member
Dat is jammer
Laat eens bij een betrouwbare garage een diagnose stellen, en eventueel een offerte maken voor reparatie.
Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
 
Wat is een betrouwbare garage? De officiële Skodagarage zou toch ook betrouwbaar moeten zijn? Die kwamen niet verder dan een mogelijk lekke koppakking. Kosten Ruim 800 euries. Is nu bij een monteur die zelf veel autocrosst, maar die auto's naast zijn andere werkzaamheden onderhoudt. Voor zover ik kan beoordelen doet hij zijn werk wel goed. Hij kwam zelf met de lekke cilinderbus, want hij had wel gezien dat die erin zaten. Vroeger in de trekkers meegemaakt vertelde hij. Stom genoeg rijdt de auto nu wel lekkerder dan voor het vervangen van de koppakking. Met de kachel aan draaien (wel de ramen open) gaf wel minder overstort. Slangen blijven echter keihard. Denk toch dat hij gelijk heeft. Vraag zeker om de kapotte cilinderbus.
Als de voetpakking niet meer afsluit, krijg je dan ook koelvloeistof in je olie? Zoals ik het plaatje van Ronnie bekijk, lijkt me dat dan wel het geval.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou niet durven beweren dat een garage betrouwbaar is, omdat ie (Skoda) dealer is. Het is zelfs zo, dat ik bij verschillende dealers de voorkeur geef aan een niet dealergarage, omdat ik uit eigen ervaring of van anderen weet dat die andere garage betrouwbaar is en goed werk levert. Ik zag in je profiel dat je in Friesland woont, en kan van de dealers daar niets zeggen (niet positief en niet negatief).
 

darkprojectx

Forumguru
ik heb bij mijn blok de koppakking laten vervangen bij een normale (bovag) garage en dat heeft me incl vlakken 650 euro gekost.
daarna bleef ik het probleem hebben dat mn koelvloeistof te laag stond, ookal goot ik het erbij, dan stond hij een dag later weer te laag.
Alsof het snachts spontaan verdween. En elke morgen met starten dat heerlijke piepertje wat af gaat omdat er te weinig kvs in zit..
Garage stond voor een raadsel, dealer wist geen uitsluitsel te geven.
Dus toen zelf maar aan de slag gegaan en begonnen met het vervangen van dat mooie gele kvs reservoir voor een nieuwe witte, incl afsluitdop.
Ik heb hem nog 1x gevuld sindsdien en ben nu 2 maanden verder.
Ja de koelvloeistof staat iets onder het min, maar hij blijft netjes 90 graden, fan slaat ook gewoon aan, kvs zakt niet verder.
Auto doet het perfect. En dat terwijl ik hem 2 maanden geleden bijna uit wanhoop aan had gestoken.
 
Heb er een andere motor (zelfde type natuurlijk) in laten zetten en nu stottert hij wel zoals "normaal" maar tot nu toe geen verlies. Hopen dat dit zo blijft. Voor mij echter nooit weer een Skoda. Koop wel een KIA.

@ Darkprojectx dit deed de mijne eerst ook altijd. Bijvullen tot de bovenste streep en het zakte tot iets onder het minimum en daarbij geen alarm! Temperatuur bleef netjes in de midden staan en de fan sloeg ook goed aan. Echter wel smurrie aan de olievuldop en de buurman die zo'n beetje zijn hele leven al binnenvaartschipper is zei steeds dat er vocht in de olie zat. Deze man heeft echt wel verstand van motoren, blijkt nu.
Cilindervoeringen vervangen kan alleen met origineel Skoda materiaal en daar betaal je dus de hoofdprijs voor. Hou het goed in de gaten! Als het straks ineens heel snel gaat kun je wel eens hetzelfde probleem tegenkomen als ik. Voor mij is bijna het hele land afgebeld voor die motor, want ze zijn niet aan te slepen. Kun je nagaan hoe slecht deze motoren zijn.

Oh ja, koppakking plus vlakken 350 euro betaald, voor nop. Ben zeer teleurgesteld in de echte merkgarage in Heerenveen. Kom daar niet meer terug.
 

darkprojectx

Forumguru
ik rij gewoon af en toe +/- 150 km met een aardig vaartje door Duitsland en dan ben ik ook gegarandeerd van de smurrie af.
die smurrie krijg je als je veel korte stukken rijdt en de olie/motor niet echt goed warm kunnen worden.

waarom heb je eigenlijk zoveel moeite gedaan om een 1.4MPI (16V?) te krijgen?

ik zou er direct een 2liter of 1.8 20vt in leggen, ja dat kost wat meer, maar dan heb je tenminste nog wat fun van je auto.
Nu zit je weer met dezelfde motor, met dezelfde kabelboom, met dezelfde sensors te hopen dat het nu wel heel blijft.
Mijn vertrouwen zou echt compleet weg zijn. Daarnaast krijg ik kromme tenen als ik op dit forum lees over de olie zuip tafferel die de 1.4 heeft.

ik hoop echt voor je dat dit blok je weer vertrouwen in je auto geeft!
 
@darkprojectx
Vertrouwen heb ik niet echt veel meer. Dit was de goedkoopste oplossing en als het weer gebeurt gaat ie echt naar de sloop. Olie verbruik heb ik nooit gehad. Had het laatste halfjaar zelfs slurrie na 100 km op de snelweg. Dacht nog even dat het met vervangen van de carterontluchtingsslang verholpen was maar dat was ijdele hoop. Zo lang ie rijd mag ie nog even op de weg, zo niet ............
 

Michel

Forumguru
Een andere type motor erin hangen is volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan. Een ander type motor houdt sowieso in dat je naar de RDW mag gaan om de auto opnieuw te laten keuren, want de kentekenpapieren kloppen anders niet meer. Daarnaast zullen er genoeg andere onderdelen (en niet te vergeten de electronica) niet zomaar even één op één kunnen worden gebruikt als je een ander type motor in gaat zetten.
Vervanging van de motor door eenzelfde type lijkt me meer voor de hand te liggen, zeker als je de auto voor dagelijk gebruik nodig hebt en dus geen hobby project is.
 

darkprojectx

Forumguru
Je kunt er gewoon een andere motor inhangen, mits je van te voren even bij de RDW nagaat of er een type goedkeuring is voor die motor in dat type auto. Indien die er is dan kun je zo alles inbouwen, naar RDW bellen en zeggen wat voor motor je erin hebt gehangen en dan krijg je de nieuwe papieren thuis. Indien er nog geen type goedkeuring is dan moet je naar de RDW waar de auto aan een technische controle wordt onderworpen en waarna er een weggedrag test volgt.
Toevallig meegemaakt toen ik een vriend mee hiep om van een Golf 1 cabrio 1.8 GTI 8V a 129 pk een Golf 1 cabrio 1.8 20VT a 200+ pk te maken.

Ja het is meer werk, ja het is duurder. Maar je krijgt er een compleet andere auto voor terug.

Ik weet niet hoeveel je motor nu gelopen heeft, maar hopelijk heb je wel de papieren erbij waarop dat staat. Dit zal nu afwijken van de km stand van de klok denk ik. Mocht je motor nu nog niet lekker zijn, geen geld meer in stoppen mooi de boel even proberen uit te zingen en proberen wat te sparen en hem dan inruilen op iets anders. Fabiatje levert op de sloop vast niet meer dan 1000 euro op denk ik..
 
Bovenaan Onderaan