Koelvloeistofreservoir vervangen of toch iets anders?

J@N

Lid
Mijn fabia 1.9 tdi (237000 km) geeft al zolang ik hem heb m.n. in de winter melding van een te laag koelvloeistofreservoir. Soms moest er echt iets bij, soms kwam het niveau na even rijden weer op het goede peil (of na even openen van de dop) Nu is het zo dat ik de laatste maanden af en toe echt een scheut koelvloeistof moet toevoegen. Aangezien het reservoir nogal nat/ roze is denk ik aan (of hoop ik op :crazy:) een lek reservoir/ dop. Ook omdat er soms bij het vullen vloeistof wegloopt door het plastic lipje aan de zijkant van het reservoir. Nu lees ik vaak als eerste poging tot oplossen van het koelvloeistofprobleem het vervangen van het reservoir. Ik vraag me af hoe vaak dit ook leidt tot een oplossing van het het probleem. Zijn er mensen bij wie echt het reservoir het probleem was?
Ik heb kortgeleden de waterpomp (met distributieriem) laten vervangen, dit loste niets op. Er komt geen witte rook uit de uitlaat. Er zit geen olie in de koelvloeistof en ook geen smurrie bij de olie. Alvast bedankt voor het meedenken!
 

The bone collector

Senior Member
de radiator visueel controleren of er nergens een lek is. Als het de koppakking en de waterpomp niet zijn, blijft er daarna niet veel meer over dan een lekke slang of, zoals je zelf zegt, een probleem met het reservoir.
 

darkprojectx

Forumguru
als dat zo is dan zou je na een eind rijden de kap even open moeten zetten, dan zou het ergens een beetje moeten stomen.
lijkt me niet het geval als je je verhaal zo hoor.

reservoir + DOP(!!!!!!!!) vervangen is sowieso geen overbodige luxe, is een simpel klusje (als de motor koud is), en je kunt voortaan ook gelijk aflezen hoeveel kvs er nu werkelijk in zit.
Kijk eens onder je kvs reservoir, als de motorruimte daar wat witte kringen heeft dan weet je dat hij gelekt heeft/lekt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb van meerdere mensen gelezen dat een nieuw reservoir + dop, het probleem heeft opgelost (bij verschillende VAG-merken en modellen, maar de reservoirs zijn bij heel veel VAG-types hetzelfde).

De manier om een dergelijk lek te vinden, is om het koelsysteem af te persen: als het systeem koud is, de dop van het reservoir, en dan in plaats van de dop een pompje erop schroeven zodat je het totale koelsysteem onder druk kan zetten om te zien waar de vloeistof naar buiten komt (het enige dat je niet test, is dus de dop, met het ingebouwde overdruk ventiel).

Ook de radiateur kan door bijvoorbeeld steenslag, of roest langzamerhand iets gaan lekken.
 

darkprojectx

Forumguru
als het verdwijnt maar het druppelt nergens, dan zit er toch een lek in je koppakking waardoor de kvs in je cylinder loopt.
Wil nog weleens resulteren in slecht starten, of op 3 poten starten.
 

J@N

Lid
Er is wel vocht/ opgedroogd vocht te zien onder het reservoir... Maar duidt dat perse op een kapot reservoir? Weet een van jullie wat de functie is van het lipje aan de zijkant van het reservoir?
 

The bone collector

Senior Member
Als er, zoals je zelf zegt, af en toe bij het vullen wat koelvloeistof wegloopt, kan je het niet met zekerheid stellen. Ik zou gewoon dat reservoir vervangen. Dat is goed bereikbaar en vraagt niet zoveel moeite. Als het probleem daarna nog blijft kan je nog verder zoeken.
 

SuperBartje

Forumguru
Heb ik ook gehad met mijn Polo 9N; is een bekend euvel: kijk de Duitse forums maar na: als je niet kan zien dat er vloeistof weg is is ie niet lek.
Gebeurt ook alleen bij koude temperaturen en bij koude start.
Sensortje in reservoir meet weerstand en wanneer het al wat ouder wordt neemt het bereik er van af waardoor bij lage temp een foutieve melding ontstaat.
Als je bij koude een melding krijgt en gewoon doorrijdt tot KVS op temp. is en dan de boel reset door contact af en weer aan krijg je de melding ook niet weer - zonder dat je hebt moeten bijvullen.
Imitatie Reservoir (minus dop) was meen ik 15 euri en de- en montage is in 15min gedaan door je zelf als je handig bent.

Maar je kan ook gewoon het stekkertje dat aan het reservoir zit, lostrekken: dan ben je er ook af. Moet je wel af en toe onder de kap kijken of je nog op peil bent.

suc6!
 
Het lipje links aan de zijkant van het reservoir is deoverloop.
Zodra de druk in je reservoir te hoog word zal er in je dop iets open gaanwaardoor er kvs via de zijkant (het lipje) weg loopt.

 

J@N

Lid
Is gelukt, bedankt voor de tip:) Ben bang dat het probleem nog niet helemaal is verholpen. Niveau blijft wisselend... Maar even aanzien.. Ziet er wel prachtig uit trouwens zo'n nieuw tankje. Heeft mijn auto minstens 28,50 in waarde laten stijgen :)
 

J@N

Lid
Weet iemand trouwens waar het kastje voor is die met twee bevestigingspunten op de bouten van de kvs tank zit? Zitten een aantal slangetjes aan vast... Hij zoemt namelijk kwam ik achter (probleem nummer zoveel? of kan het geen kwaad?)
 

Cordoba

Forumguru
@ J@n: wisselend niveau kan nu komen door luchtbellen in het koelvloeistofcircuit. (het beste even nog de fles koelvloeistof in de kofferbak laten liggen, zodat je onderweg bij kan vullen indien nodig.

Ik zal eerdaags eens kijken of ik herken wat je bedoeld met dat 'kastje'.
 

Cordoba

Forumguru
Kastje heeft volgens mij niets met het koelsysteem te maken, ik denk dat het specifiek voor de diesels is. Je bedoelt toch het kastje boven de veerpoot?
Ik zie een leiding (met kabel erin?) naar de luchtinlaat lopen, maar kan eigenlijk net niet bepalen wat het kastje zou moeten zijn. Ik dacht even aan een brandstofpomp, maar er lijken zo op het gezicht geen brandstofleidingen vanuit het kastje richting blok te gaan.

Ik kan eigenlijk net niet genoeg zien, en ken jouw type blok ook niet, dus ik moet echt zoeken/kijken: ik kan niet op ervaring/kennis met dit type blok afgaan.
 

Bosi

Lid
Ik rijd een Fab combi 1.4 TDI, en bij zoemt dat kastje ook.....al 7 jaar met inmiddels 220.000 km op de teller, dus ik ga ervan uit dat zo hoort. Je hoort hem soms ook nog even brommen/zoemen na een rit als het contact al uitstaat.
Gezien de type slangen die eraan zitten, lijkt het iets van een vacuumsysteem (weet het niet zeker ben geen monteur).
 

turboturbo

Forumguru
Is het misschien de luchtmassa meter? Gokje? :rolleyes: (diesel, slang luchtinlaat, etc)

En dat van die luchtbellen; is dat niet op te lossen door de motor 10 minuten te laten draaien (stationair) met de dop van het reservoir totdat het systeem de vloeistof heeft rondgepompt en de luchtbellen kunnen ontsnappen? (gezien bij Wheeler Dealers :confused:)?
 
Bovenaan Onderaan