Koelvloeistofreservoir vervangen of toch iets anders?

Ronnie

Forumguru
Kastje op de foto is een verdeelbox voor vacuumslangen, Vanaf de vacuumpomp(alleen diesel) loopt een leiding naar de box, vanuit hier worden diverse vacuumapparaten aangestuurd;
o.a de uitlaatgasterugvoer, de rembekrachtiger, luchtfilter enz.
 

Cordoba

Forumguru
Klinkt niet onlogisch Ronnie:xyxthumbs:

@Turboturbo: dop erop of eraf maakt niets uit, bij overdruk wordt er via de overdrukbeveiling (in de dop) lucht uitgelaten. De lucht kan ergens in het systeem blijven hangen en moet naar het reservoir gepompt worden, dan is dat probleempje opgelost. Je moet alleen daarna nog checken of het koelvloeistofpeil nog in orde is.
 

turboturbo

Forumguru
Ah, zo, precies ja. Want waar lucht was is nu koelvloeistof en als er veel luchtbellen in het systeem zaten, kan het niveau nog een stukje gezakt zijn als alle lucht eruit is.
 

J@N

Lid
Inmiddels rond de 1000 km gereden met het nieuwe tankje... vandaag weer moeten bijvullen.... Toen ik net de auto neer zette na een rit van zo'n 60 km zag ik koelvloeistof onder de auto liggen. Het bleek uit het 'overlooplipje' aan de zijkant van het reservoir te zijn gekomen. Dop voorzichtjes iets losgedraaid. Toen vulde het reservoir zich volledig en liep er nog meer weg... (ongetwijfeld logisch) Blijkbaar verlies ik toch koelvloeistof via mijn kvs reservoir... Maar hoe kan het komen dat het niveau/ de druk zo stijgt dat hij er kvs uitgooit met dichte dop?
 

Ronnie

Forumguru
Heb je de dop ook vervangen? Kijk ook even de O-ring na die er op zit.....
Anders zou het kunnen duiden op het begin van een lekkende koppakking, de extreme overdruk wordt dan veroorzaakt door de explosieslagen in de cilinders. Als je de mogelijkheid hebt om een gasdetector (met CO meter) te regelen(makkelijk als je bij de brandweer bent) kun je het CO meten in je KVS tankje, dan heb je zekerheid. Ook komt er vaak een oliefilmpje op de KVS, dit hoeft echter niet altijd, het lek kan ook ontstaan zijn buiten een oliekanaaltje om.
 

J@N

Lid
@Ronnie Dop is ook vervangen door een nieuwe. Ik ben inderdaad bang dat het de koppakking is.. Is dan wel een flinke tijd 'een beetje' lek. Geen symptomen naast druk opbouw. Ook dikke slang naar kvs reservoir wordt niet erg hard... Kan het erg veel kwaad er nog een tijdje mee door te rijden denk je?
 

Ronnie

Forumguru
Als de pakking helemaal doorslaat dan merk je het wel aan het slechtere trekken van de motor, ook verschijnt er dan veel zoetige witte rook uit de uitlaat.
Ik ben al eens teruggekomen uit A'dam met een lekke koppakking, 12,5 ltr water op 165 km.........
Heb je nog in de auto gekeken onder de vloermatten? Veel last van beslagen ramen? Het zou nog kunnen dat de kachelradiator lek is......
 

darkprojectx

Forumguru
vast niet, maar het is een gok, zit je karterontluchting niet dicht waardoor er misschien teveel druk wordt opgebouwd?
(slangetje achterkant blok)
 

J@N

Lid
Geen beslagen ramen (niet extreem iig) ook geen nattigheid onder de matten.
Ik weet niet welk slangetje het is en hoe ik kan zien of deze dicht zit. Er zijn me geen bijzonderheden opgevallen bij de slangetjes achter het motorblok..
 

J@N

Lid
Ik heb net weer even gekeken, hij blijft er vloeistof uitgooien via het 'lipje' aan de zijkant van het reservoir. Net even zonder dop laten lopen, dan zie ik af en toe wat bubbeltjes. Volgens mij nog een indicator voor een lekkende koppakking toch? Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit het probleem is. Enig idee wat dit gaat kosten? Ik vermoed dat mijn vakantiegeld in de auto belandt, net als eerder mijn eindejaarsuitkering...:(
 

J@N

Lid
@darprojectx Zou je me kunnen vertellen hoe ik dat kan zien? Is het mogelijk dat deze ontluchting verstopt raakt na het kapotgaan van de turbo?
 

Cordoba

Forumguru
@Jan: kosten voor de koppakking zijn erg afhankelijk van wat er precies aan de hand is. Als het alleen een kwestie is van een nieuwe koppakking en vlakken van de kop, of dat er meer aan de hand is. Het ziet er in elk geval niet goed uit. Het vervangen van het koelvloeistof reservoir is waarschijnlijk ook onnodig geweest, maar dit is vrij goedkoop, zeker in vergelijking met koppakking en dergelijke, en ook een kwaal die vaker voorkomt.
 
Bovenaan Onderaan