Koelwater temperatuur.

chris01

Senior Member
vandaag behoorlijk stuk gereden, nu valt mij het volgende op.
mijn temperatuur meter zakt zo nu en dan. stond altijd strak op de 90 graden.
nu heb ik het menu van de climatecontrol gekeken en zag ook hier de temperatuur op 72 graden staan, en even later weer op 82 graden. de bovenste slang word wel enigzins warm(radiateur).
nu is mij ook al opgevallen dat de motor eigenlijk nooit boven de 80 graden komt. (in het menu ).
Betreft de 1.9 bxe motor tdi.
heeft geen foutmeldingen.
vind de auto op dit moment ook niet erg zuinig. 1op 15,3
zou het de thermostaat kunnen zijn of iets anders ?
en kan ik dit zelf doen ? ben wel handig.:jaja:
 
Bij mij passat awf motor lag het aan de thermostaat. Maar het kan ook de voeler(sensor) zijn.
Als de motor niet warm genoeg wordt, heeft het natuurlijk invloed op verbruik.
Of je het zelf kan doen weet ik niet, maar het is niet heel moeilijk.
 

chris01

Senior Member
hij komt bij dagelijks gebruik zeker niet boven de 80 graden uit.zou het verbruik hier dan aan kunnen liggen ?
 
Naar mijn idee is bij 1,9 tdi 90 graden de gebruikkelijke waarde. Dus ik zou als eerste de thermostaat vervangen. Het verbruik is aanzienlijk meer bij een koude motor en als de thermostaat in open staat is blijven hangen komt de motor niet op temperatuur..
 

chris01

Senior Member
zie ook bij de verschillende auto onderdelen sites staan dat de thermostaat open gaat bij 87 graden.
word hij bij mij nooit. en klopt het dat hij bij deze motor dan open moet gaan ?
 

Joske

Forumguru
90°C is zowat dé norm eigenlijk bij zo goed als elke auto die ik al gereden heb eigenlijk.. :)
 
zie ook bij de verschillende auto onderdelen sites staan dat de thermostaat open gaat bij 87 graden.
word hij bij mij nooit. en klopt het dat hij bij deze motor dan open moet gaan ?

Dit zou kunnen kloppen. De thermostaat werkt bij 87 graden en daarmee is het een regelaar om de vloeistof op 90 graden te houden.
 

chris01

Senior Member
@Joske , heb het er wel over gehad. maar heb toen de temperatuur sensor gedaan .heb deze toen niet bij juiste naam genoemd ! :sterretjes:
 

skodaboy

Forumguru
de 'normale' koelwatertemperatuur van een tdi is 90 graden..
de meter dient ten alle tijden keurig op 90 graden te blijven staan bij een (goed) warm gereden motor.

ik rij s'morgens met m'n 02 zo'n 20 km tot op m'n werk..
na een km of 4 rijden zit ik hier op de expressweg (een 120 km/u weg).

na zo'n 10 km gereden te hebben staat de koelwater meter al netjes op "90" graden en blijft daar ook staan..
behalve als het steenkoud is duurt het langer eer hij 'warm' is en soms loopt de temperatuur dan ook iets terug.
maar eens zijn temperatuur bereikt,blijft hij weer op zijn punt.

ondanks jouw motor goed warm gereden is bij een 'normale' buiten temperatuur,maar toch terug loopt,
vermoed ik dat de thermostaat niet geheel correct werkt.
 

Joske

Forumguru
044121113

kost 29 euro bij je dealer

thermostaat zit rechtstreeks op het blok, net naast de waterpomp als ik het hier goed zie.

Dan ga ik van een O2 2006 BXE 1.9TDI uit natuurlijk.

Naamloos.png
 

Rob

Forumguru
Je melding is vergelijkbaar, alleen andersom..
Bij mij bleef dus de vacuumklep te lang dicht. Bij jou misschien wel te lang open, i.c.m. koude buitenlucht en dieselmotor (meer tijd nodig om op temperatuur te komen.. en te blijven?)

Ik geef het maar even een slinger, wie weet heb je er wat aan:pieker:
 
Bovenaan Onderaan