Overigens als je de koelvloeistof netjes opvangt in een schone bak/emmer, kun je die gewoon teruggieten na montage van de nieuwe thermostaat, en even een litertje extra koelvloeistof (om eventueel gemorste vloeistof te vervangen) halen en dan moet het goed gaan. Hou er wel rekening mee, dat er na vervanging luchtbellen in het systeem kunnen zitten: rij de auto (rustig) warm, en hou voorlopig een fles koelvloeistof in de auto. Dan kun je de koelvloeistof bijvullen als er ineens een flinke luchtbel verdwijnt uit het systeem. (niet bijvullen met hete motor, gevaar voor verbrandingen door spuiten van de koelvloeistof!!)
@turboturbo dat er in die situatie vloeistof in de radiateur blijft zitten is logisch: er kan (bijna) geen lucht in de radiateur om de vloeistof er uit te laten. Als er wat vloeistof uit de radiateur loopt via een aftapkraantje aan de onderkant, betekent dat dat er een vacuum bovenin de radiateur ontstaat, en die houdt de resterende vloeistof vast (tenzij je lucht in de radiateur weet te krijgen).