Koelwater temperatuur.

chris01

Senior Member
vandaag maar een nieuwe themostaat gehaald van Gates th11287g1. deze ga ik volgende week maandag er in zetten. heb hem eerst getest in heet water, zag dat hij keurig open ging.
hoeveel liter kelvloeistof gaat er eigenlijk in een BXE ?
en ze hebben bij de action nu valvoline maxlife, is dit wat ?
 

chris01

Senior Member
er zal ongetwijfeld wat achter blijven van oude koelvloeistof (oranje/rood), mag je dit wel door elkaar gebruiken ? weet nu niet wat er in zit.
 

chris01

Senior Member
en zet er gelijk weer een nieuwe sensor in, kost me de kop ook niet! maar moet je deze ook inleren ?
of is het gewoon plug and play ?
 

chris01

Senior Member
gevonden ! gaat 7.7 liter koelvloeistof in !
maar wat is nu het verschil tussen TL-VW 774 f en TL-vw 774 C . ???
volgens boekje moet de 774 f erin.
 

chris01

Senior Member
wil eigenlijk alle vloeistof er uit halen en nieuwe er in, ook tips hoe ik alles er goed uit krijg ?
en hoe hem het beste te ontluchten ? heb geen vacuumpomp.:cheers:
 

turboturbo

Forumguru
wil eigenlijk alle vloeistof er uit halen en nieuwe er in, ook tips hoe ik alles er goed uit krijg ?
en hoe hem het beste te ontluchten ? heb geen vacuumpomp.:cheers:
Wat dacht je van flushen? Een paar keer aftappen en weer bijvullen met gewoon water. Tussendoor rondjes rijden zodat het water goed opwarmt en alle kleppen/thermostaten in het circuit open gaan.

Anders loop je idd de kans dat bv de radiateur niet open gaat, en blijft het oude koelvloeistof daar zitten.

Hoe dat kan snap ik overigens ook niet, want de aftap kraan zit onderaan de radiateur.

Maar dat is mijn ervaring (heb het laatst ververst ook)
 

Cordoba

Forumguru
Overigens als je de koelvloeistof netjes opvangt in een schone bak/emmer, kun je die gewoon teruggieten na montage van de nieuwe thermostaat, en even een litertje extra koelvloeistof (om eventueel gemorste vloeistof te vervangen) halen en dan moet het goed gaan. Hou er wel rekening mee, dat er na vervanging luchtbellen in het systeem kunnen zitten: rij de auto (rustig) warm, en hou voorlopig een fles koelvloeistof in de auto. Dan kun je de koelvloeistof bijvullen als er ineens een flinke luchtbel verdwijnt uit het systeem. (niet bijvullen met hete motor, gevaar voor verbrandingen door spuiten van de koelvloeistof!!)

@turboturbo dat er in die situatie vloeistof in de radiateur blijft zitten is logisch: er kan (bijna) geen lucht in de radiateur om de vloeistof er uit te laten. Als er wat vloeistof uit de radiateur loopt via een aftapkraantje aan de onderkant, betekent dat dat er een vacuum bovenin de radiateur ontstaat, en die houdt de resterende vloeistof vast (tenzij je lucht in de radiateur weet te krijgen).
 

chris01

Senior Member
vandaag andere thermostaat en sensor er in gezet , nieuwe koelvloeistof.
en wat denk je ? motor temperatuur gaat over de 100 graden ( als je rijd )
sta je tijdje stil dan zakt hij tot 69 graden. thermostaat er weer uit gehaald en getest samen met de oude in heet water. de oude gaat sneller en beter open. dus deze zit er weer in.
snap niet dat hij stationair steeds terug loopt. overigens word de kachel wel goed warm.
auto heeft geen storingen.
wie o wie heeft een idee ?????
 

chris01

Senior Member
o ja, en mijn slang van de intercooler voorstaand rechts onder schiet steeds los. heb er al een nieuwe klem en rubber op gezet. hij sist nu behoorlijk !! ?????
 
Laatst bewerkt:

chris01

Senior Member
zo vandaag weer bezig geweest, Gates thermostaat ingeleverd voor originele van VAG groep.
was even werk maar motor word netjes 90 graden. weer eens wat anders dan 70.
het lag dus ook niet aan de sensor. heb dus de originele er ook weer in ( oude )
nu hopen dat het zo blijft !
iedereen Bedankt!!!!:thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Overigens als je de koelvloeistof netjes opvangt in een schone bak/emmer.....
[knip]
dat er in die situatie vloeistof in de radiateur blijft zitten is logisch: er kan (bijna) geen lucht in de radiateur om de vloeistof er uit te laten. Als er wat vloeistof uit de radiateur loopt via een aftapkraantje aan de onderkant, betekent dat dat er een vacuum bovenin de radiateur ontstaat, en die houdt de resterende vloeistof vast (tenzij je lucht in de radiateur weet te krijgen).
Ik moest idd verversen omdat de opvangbak van de DHZ garage vies was, en ik er zelf geen een had meegenomen (heb er ook geen)

Wat het vacuüm in de radiateur betreft, ik had het deksel van het expansie vaatje eraf, zodat er lucht bij kon. Als ik op het expansievat blies, kwam er telkens meer koelvloeistof onderuit het kraantje.... Het leek er dus op dat het meeste er wel uit was op een gegeven moment...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan