Kofferbak staat blank, water.

catch me

Forumguru
1250,- euries....wat een diefstal....je had je hemelbekleding zo te zien al aardig los toch? waarom haal je die er zelf niet uit? alle a, b en c stijlen los, handgrepen en voorste binnenverlichtings unit, afwerkrand dak en je hebt m al (bijna) los .dan eerst zelf eens kijken waar de lekkage vandaan komt en of je de achterste afvoerslangen na kan kijken op verstopping, als alle 4 die afwateringen open zijn en er zit geen vuil verder in de randen zal de lakkage waarschijnlijk wel over zijn, dak demonteren kan indien deze blijft lekken altijd nog
 
Als aanvulling op wat ik constateer is: mijn rol hemel die open en dicht kan is zeik nat. Deze is altijd open. Wellicht dat deze helemaal nat is omdat water gewoon steeds verder gezogen is. Maar vreemd.

Hij is bij een garage onderhouden die o.a. toyota verkoopt.. maar geen skoda dus. Moet ik deze een gewone garagist noemen in deze optiek?

ik wil jullie hartelijk danken voor jullie moeite word echt gewardeerd!
 

s-line

Forumguru
Je hemel eruit halen is niet zo makkelijk hoor. Je kan hem heel snel knikken en die blijf je dan zien. En officieel gaat hij er ook door het voorraam in, want de opening van van de achterklep is eigenlijk net te smal, of je moet alles goed plat zien te krijgen in de auto, dus stoelen en achterbank en dan kan hij er hopelijk een beetje schuin uit.
 
Aanvulling
Zojuist water gesproeid op dak en ik zie bij het slangetje niets lekken.
Rechts ernaast lijkt een soort stekkertje te zitten. Een hele tijd was er niks en opeen kwam er een vloedgolf water wat bleef stromen.
Morgen maar weer verder onderzoeken.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @RemykeRS , dat is dan geen officiële Skoda dealer en dan houden ze hun handen van zulke qua garantie af, de officiële dealer gaat dan zowiezo zeggen: sorry meneer maar deze Skoda is niet bij ons onderhouden, dus wij kunnen niet nagaan of het Pano altijd op tijd het juiste onderhoud heeft gehad.

En die moeite is graag gedaan, iedereen word graag geholpen ( tot zover mogelijk )
 

catch me

Forumguru
Natuurlijk is een hemel eruit halen niet één twee drie gedaan, maar toch wel te doen, voordeel van de station is dat er wel ruimte is zonder idd je voorraam te moeten demonteren en er is best ruimte te maken via de achterklep
Maar zoals nu met de lekkage hemel te laten zitten, daar knapt ie ook niet van op.
 

Cordoba

Forumguru
Even een 'correctie' op de post van @JeSko: in de praktijk willen dealers garantie nog wel eens makkelijk afschuiven als een auto bij een niet-dealer is onderhouden, maar dat (garantie afschuiven) is wettelijk niet toegestaan. Volgens Europese wetgeving moeten alle automerken de voorschriften hoe hun auto's onderhouden moeten worden, beschikbaarbaar stellen aan alle professionele garages (in NL, betekent dit dat een garage Bovag lid moet zijn). Als de auto onderhouden is door de Toyotadealer (en die zal ongetwijfeld Bovag lid zijn) en deze heeft dat volgens de regels gedaan, heb je volgens Europese wetgeving dus gewoon garantie.

Dan is de eerste vraag, is het normaal dat een auto die volgens de regels is onderhouden na 4 jaar zulke lekkage vertoont (lijkt me niet).
Dan is de volgende vraag hoe een Skoda dealer met dit probleem (garantieclaim) omgaat. Garantie hebben is één, maar garantie krijgen is nog iets heel anders, zeker bij grote bedrijven waar je als particulier je recht moet halen.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat het vooral gaat staan of vallen bij de vraag of deze garage netjes elke beurt (of wat er ook voor staat in de onderhoudsboekjes) het panodak heeft gereinigd en gesmeerd. En dan moet zowel die Toyotagarage als de Skodadealer (die het vast afschuift op Pon, en dan heb je helemaal pret) meewerken. Worden een paar moeizame gesprekken ben ik bang...
 

brepus13

Forumguru
Voordat we de dealer al op de brandstapel zetten lijkt me stap 1 een fatsoenlijke diagnose. Als ik het goed gelezen heb weet je uberhaubt nog niet wat het probleem is....

Begin daar dus vooral, daarna komt de rest pas en als laatste eventueel garantie.
 

leon-cupra

Forumguru
Als de auto onderhouden is door de Toyotadealer (en die zal ongetwijfeld Bovag lid zijn) en deze heeft dat volgens de regels gedaan, heb je volgens Europese wetgeving dus gewoon garantie.
En daar stopt de garantie dus.
Bewijs maar eens aan de Skoda dealer dat de Toyota dealer het volgens het boekje heeft gedaan.
Bij de Skoda dealer gaat de invoerder, die de garantie geeft, er zowiezo van uit dat zijn dealers het boekje volgen (ook al zou dat niet zijn)
 

hemi24

Forumguru
Je tandarts zal ook niet het passende gereedschap en de juiste kennis hebben voor een ingegroeide teennagel...

Dus los van het feit dat de garantie al 2,5 jaar verstreken is, kun je ook niet aantonen dat er het door de fabrikant voorgeschreven noodzakelijke periodieke onderhoud (op juiste wijze) is uitgevoerd.

Daarmee vervalt vrijwel elke vorm van aanspraak die je zou kunnen maken op welke vorm van coulance dan ook!
 

s-line

Forumguru
Belachelijke beredenering, net of de originele Skoda dealer zo nauwkeurig is.
Zeker als je kijkt wat er over het algemeen in de garage rond loopt aan personeel. Al een aantal keren uit moeten leggen aan een monteur hoe of wat er aan de hand is en wat hij daaraan kan of moet doen. En dan krijg je toch een antwoord dat je denkt.... en jij sleutelt hier aan iemand zijn duur gespaarde auto?? Ze zouden zich soms dood moeten schamen, om over de prijzen maar niet te praten:jaja:
 

hemi24

Forumguru
Zelfde types lopen ook bij die Toyota dealer rond, alleen hebben die de beperking dat ze niet de handleidingen hebben wat ze aan een Skoda zouden moeten doen...
 

PizzaPieter

Forumguru
Volgens mij gaat het er bij garantie voorwaarden niet om om wát ze kunnen, maar om wat ze geácht worden te kunnen. De Skoda dealer is de 'expert', maar we weten inmiddels wel dat dat niet altijd het geval is. Om iets van 'garantie' te kunnen geven (of garantieprocessen beheersbaar te kunnen houden) is dát de voorwaarde (hoe waardeloos/nutteloos soms ook)
 
Bedankt voor jullie inbreng.
Laten we bovenstaande discussie inderdaad afsluiten met als conclusie: jammer joh.

Goed vandaag nogmaals de boel uit elkaar getrokken achter. Vriend is gekomen met compressor om de slang door te blazen. Onder aan de wielkuip hoorde je de lucht super. Conclusie niet verstopt.
toevallig had deze ook een luchtslangetje mee die in het pijpje vanaf het dak paste. Toen ik deze vanaf binnenkant waar de slang op gekoppeld wordt erin stopte kreeg ik vloedgolf aan water.
Man o man ik hoop dat dit het dan toch geweest is. Heb de hele kofferbak vol met kranten gelegd.
Na de sneeuwval hier flink in de gaten houden en wellicht heb ik eens geluk.

dit wilt nog niet zeggen dat mijn dakraam open en dicht gaat. Maar ik wacht even op beter weer gezien ik de auto niet binnen kan zetten en geen zin heb in een zwembad.

ik houd jullie op de hoogte.

nogmaals dank voor de tips en tricks.
 

EdK

Forumguru
Hoop voor je met de komende vorst dat door al het vocht wat er in je wagen zit je ramen niet alleen aan buitenzijde maar ook aan binnenzijde gekrabt moeten gaan worden.
Dus mocht je hem ergens toch binnen kunnen zetten dan zou ik dat toch doen al kost het je 3 uur voorbereiding om een garage of schuur leeg te halen....:lezen:
 
Bovenaan Onderaan