Kofferklep probleem...

SuperBartje

Forumguru
Hallo,

Misschien dat iemand dit herkent:
Mijn kofferklep (O2C) heeft sinds kort het volgende problemen.

- Binnen enkele seconden na het sluiten ontgrendelt deze vaak automatisch weer (zonder dat er op een knopje op de AB wordt gedrukt). Vaak is het dan nog 1 of 2 x dichtgooien en het is weer goed.
Zou het iets met een microswitch zijn ? Vuil ? Kan ik erbij om het schoon te maken ?
Afstelling ? - is niemand aan geweest; was 2 jaar probleemloos.

- de achteruitenwisser doet het plm. 5 minuten en houdt er dan mee op. Wil dan ook niet meer wiswassen, sproeier doet het wel nog dan. Uit/aan helpt niet. Zekering is heel. Moet de arm even met de hand iets helpen dan doet 'ie het weer (even). Arm beweegt soepel en zonder bijgeluid (als 'ie het doet).

Achterruit verwarming en nummerplaat verlichting werken naar behoren.

Bij voorbaat dank voor meedenken en tips !

Joske

Forumguru
een achterruitruitenwisser zal volgens mij niet willen werken met een koffer
dat niet dicht is.. krijg je geen melding op maxidot dat de klep nog open staat?

dus ik denk aan de terugmelding van het slot

ik heb bij mijn vorige o2 uit 2006 wel gehad dat ie steeds weer open sprong!!
nieuw handgreepje in de deksel en hij deed het weer naar behoren!!!

Zwapp

Forumguru
Achterwisser heb ook onlangs gehad... koolborstels die op zijn, heb er toen een nieuwe motor met mechanisme voor gekocht was geloof ik iets van 50euro (weet het niet zeker meer).
Maar ik zou eerst het probleem oplossen van de klep zelf want, zoals al vermeld is, de wisser doet niks zolang de auto denkt dat ie open staat...

Succes

Zwapp

Forumguru
Ja dat klopt alleen zitten ze er erg lastig in hoor, was van plan dit zelf ook te doen maar een extra paar handen heb je zeker nodig...
Ik heb er voor gekozen niet verder te prigelen maar voor de makkelijkste oplossing te gaan :bloos:

SuperBartje

Forumguru
Dank allen voor het meedenken.:thumbsup:

@Joske: nee geen melding - behalve als ie echt niet goed dicht zit.

Vanmorgen ruitenwissermotor gedemonteerd en geïnspecteerd: is brandschoon en staat goed in vet. Afdichting dus nog goed. Draait soepel. Weer aangesloten en met de klep dicht doet ie het. Is zeker niet kapot. Tenzij er een eindstandcontact in het mechaniek niet meer jofel is...:pieker:

Inmiddels bij het Duitse buurforum iets gevonden over een microswitch die in het slotmechaniek zit: maar dat zal dezelfde zijn als die die de melding op het dashboard geeft als de klep niet goed dicht zit. Maar ook die die ervoor zorgt dat de wisser het niet doet als de klep open staat...:pieker:

Misschien dan toch wat kobus83 zegt: dat zou nl. ook verklaren dat de klep af en toe ongevraagd ontgrendelt.

Ik wil morgen eerst nog even proberen de afstelling van de klep iets minder "strak" te zetten: misschien helpt dat.

Zo niet zoeken ze het bij de garage over 2 weken gelijk met de APK maar uit.

SuperBartje

Forumguru
... misschien is het toch iets anders: Ik wilde net de aanslag/afstelling van de klep een tandje dieper zetten en zie dat op de hoek van de klep nog maar één van de twee rubber doppen aanwezig is. Dus in gesloten toestand is de klep niet overal afgesteund. Waardoor de klep tijdens het rijden wat kan trillen en daarmee misschien net die microswitch bedient. Kan iemand het onderdeelnummer van die dop voor mij vinden aub ?

Antera

Donateur
Microswitch zit aan het slot en zal niet bediend worden bij in/uitveren van de klep. Je klep zal altijd bewegen.

SuperBartje

Forumguru
Nummer 22 is het item met het missende rubber dopje.
Maar zostraks ook nieuw fenomeen: ondanks openen met de CV knop bij de handrem, deed nummer 9 niets: om de klep te openen moest de middelste knop op de AB worden gebruikt.

Zwapp

Forumguru
Haha nr 9 is ook van rubber ja, ik dacht dat de 2 rubber knobbeltje op de hoeken van de klep bedoeld werden...

SuperBartje

Forumguru
Dit zou ik nog doorgeven: betreft een O2C PreFL 1.9 TDI (BXE) EBL uit okt. 2007
Als ik de onderdeelnummers zou kunnen krijgen van het dopje nummer 22, de greep nummer 9 en het slot nummer 5 (of de microswitch daar in- als die los benoemd is) moet het goed komen.
Ik laat dan nog weten wat het uiteindelijk was.
In ieder geval bedankt tot zover !

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
nummer 5: 1Z5827501D richtprijs €42
nummer 9: 1Z0827574C richtprijs €25
nummer 22: 1J0827713 richtprijs €0,10 per stop

nieuwe inbusparkers M8*22 (nummer 6) voor vastzetten klepslot
N90940004 : 53 cent per stuk.

voor alle zekerheid, je zegt O2C dus de C staat voor combi uitvoering é? ;)

Bovenaan Onderaan