Kommer en Kwel

tacotv

Nieuw lid
Hallo allemaal

Ik zit het forum rustig door te lezen en zie toch wel veel meldingen van stug, stuiterbak, drempels, caravan...

Is het dan echt zo ramp om met een skoda octavia te rijden ?
Ze worden ontzettend veel verkocht / geleased, maar bijna niemand lijkt tevreden...

Ik ben het wel eens met de melding van stug...
Maar of een sportonderstel dat veroorzaakt is mij nog onduidelijk

Kensel

Forumguru
Belachelijk slecht inderdaad! Je weet toch waar Skoda voor staat? Samen Knutselen Onder De Auto :eek:

Nee tuurlijk niet, maar zo heeft elk merk wel iets!
Het zal niet voor niets zijn dat Skoda's zo goed verkopen ;)
En ik moet zeggen, op wat windruis na vind ik het nog steeds een heerlijke auto en stap ik elke keer weer met een glimlach in en uit! Soms gewoon om een rondje te rijden :ahum:

Nee ik ben helemaal happy (ondanks een misschien wel stug sportonderstel)

tacotv

Nieuw lid
Het enige wat me een beetje zorgen baart is de stugheid...
Focus stuurt beter, maar kost mij 45 euri netto per maand meer....
en die 6 dagen er jaar dat je een caravan meeneemt...

Noord26

Forumguru
Dan neem je toch een Hyundai i40? Zal op vrijwel hetzelfde budget zitten en is een comfortabele auto.

Als je op een forum van een bepaald merk gaat rondneuzen kom je ook alle topics met nadelen tegen. Dat is op elk forum het geval. Dit vertekend je beeld.

De 1.6 Tdi raad ik persoonlijk sterk aan icm de DSG-7 transmissie. Dat is een zeer prettige combinatie. Dan komt de 1.6 Tdi pas lekker uit de verf.

Rosinfield

† In Memoriam
je ziet ook een heel belangrijk aspect over het hoofd, denk ik. Je zult op een forum van welk merk auto ook, relatief veel problemen tegenkomen. Simpelweg omdat dat hetgeen is wat men over het algemeen wil ventileren of delen. Het heeft weinig zin om voortdurend te berichten over hoe lekker de auto toch rijdt. Daardoor zou je de fout kunnen maken te over-generaliseren naar een oordeel over het merk als geheel. Dat is natuurlijk niet terecht. Het aantal probleem-gevallen dat je op fora tegenkomt, is slechts een fractie van het aantal rondrijdende exemplaren, verreweg de meeste zonder enig probleem.

tacotv

Nieuw lid
Hyundai I40....mooi ruim
Kraakt wel die middenconsole
Maar die audio...ramp
Is ook niet even te vervangen.....

Prijs lag echter hoger dan de O2

Noord26

Forumguru
Het blijft een lastige keuze he.. (Om nog maar wat opties omhoog te krikken: Chevy Cruze, Golf Variant, Megane Estate, i30CW, etc..)

Als ik persoonlijk dan zou moeten kiezen: alle genoemde auto's zullen aan je wensen voldoen. Dan zou ik kijken naar de goedkoopste welke je wensen vervult.

Het komt nu over alsof u zelf niet exact weet wat uw eigen prioriteiten zijn. Eerst heb je het over het onderstel, even later over een caravan en nu weer over audio. Elke auto zal plus of minpunten hebben. Aan u de keuze wat er het belangrijkste is.

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je eerst moet kijken naar de configuratie waar de klagers mee rijden: zijn dat alleen bepaalde uitvoeringen, onderstellen, grote velgen (lage banden), en kijken wat je zelf wil. Het al dan niet stug zijn, van het onderstel merk je toch direct bij een goede proefrit? Zaken als onderhoudskosten, brandstofverbruik, enz. zijn veel moeilijker te constateren tijdens een proefrit. Overigens hoor ik de laatste paar jaar mensen die vanuit een Frans merk overgestapt zijn op Skoda en Seat, en na aanvankelijke twijfels nu toch allemaal de voorkeur geven aan de stevigere/hardere stoelen met goede pasvorm, boven de luxe 'wegzak'-stoelen in veel Franse auto's.

Skoody Boo

Actief lid
Hallo allemaal
Is het dan echt zo ramp om met een skoda octavia te rijden ?

Nee natuurlijk niet. Een Octavia is een prima auto. Gewoon een kopen, dan zal je zien dat het alleszins meevalt. En vergeet naast de problemen - die kennelijk een enkeling hier of daar ervaart - ook niet te lezen over de oplossingen, want daar gaat het eigenlijk om op zo'n forum.

tacotv

Nieuw lid
Je leest zaken over trekhaken / drempels...
De proefrit wees uit dat je et twee kids wel over een hele dikke bobbel moet voor dat dat gebeurd, maar het viel mij op dat als je bv op de snelweg rijd je elk hobbeltje voelt.
Je hobbelt een beetje in de auto.
Was ik niet gewend van mijn mondeo.

doet een beetje denken aan een verlaagde golf1...
(nostalgie voor mij)

De O2 had 17inch met verlaagd onderstel.
tov van een andere in de showroom scheelde dat zeker 2,5cm.

RefleCs

Forumguru
Je kunt veel over een Octavia zeggen, maar niet dat'ie stug is - zelfs niet met sportonderstel.

Helemaal mee eens! Heb zelf een aantal keer proefgereden in diverse varianten maar inderdaad stug kan ik hem niet noemen. Goede wegligging vind ik een betere omschrijving. Ik heb een VW Polo Sportline gehad. Dat was pas onconfortabel!

Ik vind mijn octavia met 17 inch en sport onderstel zelfs comfortabel. Absoluut niet stuiterig of hobbelig hij vangt probleemloos alle oneffenheden op.
Afgelopen weekend heb ik gereden met een nieuwe astra met sport onderstel en 18 inch en het viel bij de eerste stuurbeweging op hoeveel directer deze was overigens ook zonder erg oncomfortabel te zijn. (Fijn onderstelletje trouwens)

Bovenaan Onderaan